Gå til innhold

Spørsmål fra en som snart skal amme

Anbefalte innlegg

Hei! Åtte uker til termin, og spørsmålene er begynnt å melde seg. Har tenkt å kjøpe ammeinnlegg i ull, hvor mange par trenger jeg?

Kan noen anbefale en god ammebh?

Bør jeg kjøpe oppsamlingskopp til bruk på det brystet jeg ikke ammer fra, eller er det ikke alle som får bruk for slikt?

Hvordan kan jeg fryse ned melk? Finnes det egnede poser for slikt?

Fortsetter under...

Hei! Bruker papirinnlegg selv så ullinnleggspørsmålet kan jeg ikke svare på (vet bare at jeg må bytte innlegg "hele" tiden).

Kjøpte en ammebh på lindex, jeg bare "må" ha bøylebh og der hadde de en god en til 299,- med bøyle! Kommer til å kjøpe flere av den, har bare en foreløpig og den henger konstant til tørk!

Som du kanskje skjønner lekker jeg veldig mye, men det er jo forskjellig fra person til person! Har ikke oppsamlingskopp selv, men kommer til å kjøpe det, for når jeg ammer på en pupp, spruter det av den andre! Visst denne er dyr, er det kanskje lurt å se om du får bruk for det først.

De selger fryseposer på apoteket, til dem bruker du en spesiell flaske som du putter posen oppi når du skal gi babyen melk. Posene er ferdig steriliserte så du slipper sterilisering av flasker (bare smokken). De heter Avent Disposal system (eller noe sånt).

Lykke til med ventetiden og fødselen!!

Ang. Ullinnlegg!

Lanolinullinnlegg er gode,og 2 par skal holde,siden det ene tørker etter vask mens du bruker det andre.

Husk å skaff egnet vaskemiddel og lanolinkur!

Jeg vil også anbefale,om du ikke går til innkjøp av ullinnlegg med "lommer" for innlegg,at du kjøper noen engangsinnlegg for å bruke utenpå når det står på som verst:)

ULLINNLEGG er eit must. Sjølv om dei vert klissblaute så vert det ikkje ekkelt eller kaldt - det kan til og med tørke på huda. Lanolinet gjer at du ikkje blir sår, og du held deg god og varm. Kjøp store !! Det er nok med to, eitt i bruk og eitt i tørk. Du treng slett ikkje vaske etter kvar bruk, berre tørke dei. Vask når det er så mykje mjølk i dei at det er blitt stivt / klissete / lukter surt. Eg har berre eitt par slike, men eg har to par ullinnlegg med lommer for bomullsinnlegg. Dei brukte eg i starten når det var meir lekkasje. Uvurderlege på sjukehuset. Da er det berre å bytte ut bomullskluten inni når dei vert blaute, ulla som du har rett mor huda er like god.

Viss du treng ekstra beskyttelse i tillegg til ullinnlegget, vil eg anbefale deg å bruke eventuelle papir ammeinnlegg *utapå* ulla, ikkje rett mot huda. Det er lanolin ull som er best for deg.

OPPSAMLINGSKOPPAR - det bør du vente med å kjøpe til du ser om du får bruk for det eller ei. Det er berre vekkasta pengar ellers... Det blir ofte ein del lekkasje frå det brystet eg ikkje startar på, men ullinnlegget sug stort sett godt nok opp, og det blir likevel så mykje mjølk igjen at babyen vert rikeleg god og mett. Ikkje noko å samle på for min del.

AMME-BH... ikkje sikkert at du synst det er det beste. Eg har amme-bh, men dersom du har store bryst kan det vere vanskeleg å finne god bh i rett storleik og da nytter det lite at det er ammelukning... Eg foretrekker faktisk vanleg bh som eg rett og slett trekker opp over brystet, kan lett betjenast med ei hand - det har eg enda ikkje greid med amme-bh. Skal liksom vere så lett å åpne og lukke med ei hand. (Åpne er greit, lukke er umogleg...)Det viktigaste er at bh gir god støtte for bysten og ikkje klemmer nokon stad. Vent med å gå til innkjøp av ein haug bhar til eit par veker etter fødselen når mjølkeproduksjonen er meir stabil og du veit kva storleik som vert rett for deg.

Lykke til!! Håper det blir masse kos for deg og babyen!

Hei! Bruker papirinnlegg selv så ullinnleggspørsmålet kan jeg ikke svare på (vet bare at jeg må bytte innlegg "hele" tiden).

Kjøpte en ammebh på lindex, jeg bare "må" ha bøylebh og der hadde de en god en til 299,- med bøyle! Kommer til å kjøpe flere av den, har bare en foreløpig og den henger konstant til tørk!

Som du kanskje skjønner lekker jeg veldig mye, men det er jo forskjellig fra person til person! Har ikke oppsamlingskopp selv, men kommer til å kjøpe det, for når jeg ammer på en pupp, spruter det av den andre! Visst denne er dyr, er det kanskje lurt å se om du får bruk for det først.

De selger fryseposer på apoteket, til dem bruker du en spesiell flaske som du putter posen oppi når du skal gi babyen melk. Posene er ferdig steriliserte så du slipper sterilisering av flasker (bare smokken). De heter Avent Disposal system (eller noe sånt).

Lykke til med ventetiden og fødselen!!

Anbefaler deg å gå inn på www.mothercare.no og se på amme-Bh'ene der, har selv bestilt derfra og de var fantastisk gode. Normal i størrelsene og kjempegod kvalitet!

Lykke til!

Jeg har 3 par ullinnlegg for jeg liker å skifte 1 - 2 ganger i døgnet og det tar jo litt tid før de tørker. Skyller dem under springen på badet i rent vann bare. Bruker papirinnlegg utenpå, særlig om natten.

Oppsamlingskopper var et must i begynnelsen og det koster ikke mer enn i underkant av en 50-lapp for to stykker så det er ikke store utgiften selv om du ikke skulle få bruk for dem.

Poser til morsmelk får du på apoteket.

Annonse

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Maliv,

Du har fått mange tips og råd fra dine medsøstre. Jeg komenterer bare to ting. Ullinnnlegg er meget populært i Norge og "alle" bruker det. En liten varning for bruken er hvis du er uheldig og får såre bryst eller sår på brystknoppene. Ullinnleggene er virkelig et deilig mørkt varmt sted for sopp og bakterier å forøke seg i, de tåler ikke noe varmebehandling slik at det er mulig å ta knekken på uhumskhetene. I slike tilfeller er papirinlegg med bruk av fet salve bedre slik at sårene ikke fastner (eller lommetørkler, hjemmelagde kluter etc. som skiftes ofte).

Når det gjelder å fryse inn morsmelk for hjemmebruk er det nok med rene burker, det trenger ikke steriliseres. Vær nøye med håndvask. Plastposer er ikke spesielt lemplige, det blir mye søl og er uhygienisk. Bruk små glassburker, flasker eller godt vaskede youghurtbegere.

Vær kritisk før du handler, det er et enormt marked når det gjelder babyer og det meste er ikke nødvendig å kjøpe. Spørr en veninne, kanskje hun har en brystpumpe,melke oppsamlere etc som du kan få låne.

Informasjon via internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lykke til med fødsel og amming!

Kjære Maliv,

Du har fått mange tips og råd fra dine medsøstre. Jeg komenterer bare to ting. Ullinnnlegg er meget populært i Norge og "alle" bruker det. En liten varning for bruken er hvis du er uheldig og får såre bryst eller sår på brystknoppene. Ullinnleggene er virkelig et deilig mørkt varmt sted for sopp og bakterier å forøke seg i, de tåler ikke noe varmebehandling slik at det er mulig å ta knekken på uhumskhetene. I slike tilfeller er papirinlegg med bruk av fet salve bedre slik at sårene ikke fastner (eller lommetørkler, hjemmelagde kluter etc. som skiftes ofte).

Når det gjelder å fryse inn morsmelk for hjemmebruk er det nok med rene burker, det trenger ikke steriliseres. Vær nøye med håndvask. Plastposer er ikke spesielt lemplige, det blir mye søl og er uhygienisk. Bruk små glassburker, flasker eller godt vaskede youghurtbegere.

Vær kritisk før du handler, det er et enormt marked når det gjelder babyer og det meste er ikke nødvendig å kjøpe. Spørr en veninne, kanskje hun har en brystpumpe,melke oppsamlere etc som du kan få låne.

helsevesen.

Mine ullinnlegg fikk seg en runde i vaskemaskinen på 60 grader ved et uhell, og en påfølgende runde i tørketrommel. De er like fine! Litt mindre i omkrets ble de, men ikke mye. De er like myke og behagelige. Jeg har fortsatt med å vaske dem på 60 grader.

Kjære Maliv,

helsevesen.

Innlegg i ubehandlett ull tilsettes lanolin. Lanolinen holder disse "uhumskhetene" unna. Papirinnlegg er ekle, blir våte og huden blir klam. Dessuten trenger vi vel ikke "bidra" til søplehaugene med mer engangsmateriale enn vi strengt tatt må?

Ullinnlegg - ja! Kjøp ubehandlet ull (feks. fra www.nostebarn.no eller på helsekosten). AmmeBH: Husk at du kommer til å ha mamutpupper etpar mnd etter fødselen! Enorme! Jeg hadde flere par av et merke som het Emma-Jane, de hadde glidelås og ikke sånn plastlås (det får jeg ikke til). Anbefales!!!

Kjære Maliv,

helsevesen.

Jeg finner ikke yoghurtbeger med lokk lenger, så det er ikke noe alternativ her jeg bor i allefall...

Når jeg pumper meg, heller jeg over på Avent sine fryseposer og fryser ned. Heller over på flaske etter at melka er tint i kjøleskapet. Rimelig hygienisk.

Enda enklere blir det jo om du bruker "engangsflaskene" som hører til "posesystemet", for da pumper du rett i posen, og posen kan du sette rett i flaska når den skal brukes.

Dryppmelka fryser jeg rett i flaske.

Oba obs! Melka bør fryses ned i en god kald fryser, ikke sånne små som ofte er i kombikjøleskap, ellers kan den bli sur.

• 1 år senere...
søndagsbarn

Innlegg i ubehandlett ull tilsettes lanolin. Lanolinen holder disse "uhumskhetene" unna. Papirinnlegg er ekle, blir våte og huden blir klam. Dessuten trenger vi vel ikke "bidra" til søplehaugene med mer engangsmateriale enn vi strengt tatt må?

Det finnes også flannellinnlegg som kan gjenbrukes.

Jeg fikk sopputbrudd så snart brystene kom i nærhet av ull-innlegg, så lanolinen forebygger ikke alt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...