Gå til innhold

En vri av Imposter syndrom eller paranoia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ingen høyt utdannet person og har ikke Imposter syndrom i rette betydning. 

Men jeg kan bli redd for at folk tror jeg lyver og stjeler. Jeg får ofte behov for å "bevise" at det jeg sier er sant. Og når jeg går i butikker og vet det er overvåkingskameraer der så tar jeg bevisst ikke hendene i jakkelommene, og hvis jeg nå likevel må gjøre det stiller jeg meg godt synlig for kameraene og viser til "dem" at jeg ikke har noe i hendene først. Jeg er også tydelig i håndbevegelsene mine når jeg tar en vare ut av en hylle for å se nærmere på den at jeg legger det pent tilbake igjen. 

Er dette en vri av Imposter syndrom eller er det paranoia? 

Anonymkode: 09601...380

Fortsetter under...

Jeg tror nok en slik adferd på butikken vekker mer mistanke enn om du bare oppfører deg normalt. Det er tross alt avvik fra vanlig oppførsel på butikken som får ansatte til å følge med. 

Derfor vil det rasjonelle være å slutte å skulle vise så åpent at du ikke stjeler. Nå er det jo ofte lettere sagt enn gjort å være rasjonell da. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ingen høyt utdannet person og har ikke Imposter syndrom i rette betydning. 

Men jeg kan bli redd for at folk tror jeg lyver og stjeler. Jeg får ofte behov for å "bevise" at det jeg sier er sant. Og når jeg går i butikker og vet det er overvåkingskameraer der så tar jeg bevisst ikke hendene i jakkelommene, og hvis jeg nå likevel må gjøre det stiller jeg meg godt synlig for kameraene og viser til "dem" at jeg ikke har noe i hendene først. Jeg er også tydelig i håndbevegelsene mine når jeg tar en vare ut av en hylle for å se nærmere på den at jeg legger det pent tilbake igjen. 

Er dette en vri av Imposter syndrom eller er det paranoia? 

Har ikke noe med imposter syndrom å gjøre, slik jeg er vant til at begrepet forstås. 

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):