Gå til innhold

En vri av Imposter syndrom eller paranoia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ingen høyt utdannet person og har ikke Imposter syndrom i rette betydning. 

Men jeg kan bli redd for at folk tror jeg lyver og stjeler. Jeg får ofte behov for å "bevise" at det jeg sier er sant. Og når jeg går i butikker og vet det er overvåkingskameraer der så tar jeg bevisst ikke hendene i jakkelommene, og hvis jeg nå likevel må gjøre det stiller jeg meg godt synlig for kameraene og viser til "dem" at jeg ikke har noe i hendene først. Jeg er også tydelig i håndbevegelsene mine når jeg tar en vare ut av en hylle for å se nærmere på den at jeg legger det pent tilbake igjen. 

Er dette en vri av Imposter syndrom eller er det paranoia? 

Anonymkode: 09601...380

Fortsetter under...

Jeg tror nok en slik adferd på butikken vekker mer mistanke enn om du bare oppfører deg normalt. Det er tross alt avvik fra vanlig oppførsel på butikken som får ansatte til å følge med. 

Derfor vil det rasjonelle være å slutte å skulle vise så åpent at du ikke stjeler. Nå er det jo ofte lettere sagt enn gjort å være rasjonell da. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ingen høyt utdannet person og har ikke Imposter syndrom i rette betydning. 

Men jeg kan bli redd for at folk tror jeg lyver og stjeler. Jeg får ofte behov for å "bevise" at det jeg sier er sant. Og når jeg går i butikker og vet det er overvåkingskameraer der så tar jeg bevisst ikke hendene i jakkelommene, og hvis jeg nå likevel må gjøre det stiller jeg meg godt synlig for kameraene og viser til "dem" at jeg ikke har noe i hendene først. Jeg er også tydelig i håndbevegelsene mine når jeg tar en vare ut av en hylle for å se nærmere på den at jeg legger det pent tilbake igjen. 

Er dette en vri av Imposter syndrom eller er det paranoia? 

Har ikke noe med imposter syndrom å gjøre, slik jeg er vant til at begrepet forstås. 

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Jeg tror nok en slik adferd på butikken vekker mer mistanke enn om du bare oppfører deg normalt. Det er tross alt avvik fra vanlig oppførsel på butikken som får ansatte til å følge med. 

Derfor vil det rasjonelle være å slutte å skulle vise så åpent at du ikke stjeler. Nå er det jo ofte lettere sagt enn gjort å være rasjonell da. 

frosken skrev (3 minutter siden):

Har ikke noe med imposter syndrom å gjøre, slik jeg er vant til at begrepet forstås. 

Jeg anser oppførselen min som sykdom, og lurer på hvilken. 

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (6 minutter siden):

Vet det ikke er Imposter syndrom slik begrepet forståes. Likheten er at jeg føler meg som en bedrager uten grunn og er redd for å bli avslørt som det. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg anser oppførselen min som sykdom, og lurer på hvilken. 

Jeg vet ikke om du har noen sykdom, men kan ikke det du snakker om her også bare kalles "være redd for at noen skal tro at du stjeler"?

Bruker du veldig mye tid og energi på dette?

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om du har noen sykdom, men kan ikke det du snakker om her også bare kalles "være redd for at noen skal tro at du stjeler"?

Bruker du veldig mye tid og energi på dette?

Det kan godt hende. 

Bare når jeg er i butikker. Og når jeg skal fortelle noe til venner, da kan jeg bli redd for at de tror at jeg lyver. Men det gjør jeg ikke. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan godt hende. 

Bare når jeg er i butikker. Og når jeg skal fortelle noe til venner, da kan jeg bli redd for at de tror at jeg lyver. Men det gjør jeg ikke. 

Høres ut som en angstlidelse med tvangstanker.

Anonymkode: 1e210...e52

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...