Gå til innhold

EUPF - er dette en typisk kvinne diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

du må skille anonyme fra hverandre, jeg har ikke skrevet noe om sinne utover.

både menn og kvinner er voldelige men forskjellen er ganske kollossal når det kommer til alvorlig vold. 

Anonymkode: eb2c7...b5d

Vold er alvorlig uansett hvem som utøver den.

Anonymkode: 70413...405

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at når menn og kvinner viser lignende vansker og symptomer, får kvinner oftere diagnosen Eupf, menn oftere ADHD, og det har vært stilt spørsmål om man oftere burde vurdert ADHD hos noen av kvinnene, Eupf hos noen av mennene. De siste årene har det vært en del snakk om Asperger hos kvinner, og en del kvinner som først har vært i kontakt med psykisk helsevern i voksen alder, har fått en Eupf-diagnose før Aspergerdiagnosen.   

Anonymkode: e3aa0...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har lest at når menn og kvinner viser lignende vansker og symptomer, får kvinner oftere diagnosen Eupf, menn oftere ADHD, og det har vært stilt spørsmål om man oftere burde vurdert ADHD hos noen av kvinnene, Eupf hos noen av mennene. De siste årene har det vært en del snakk om Asperger hos kvinner, og en del kvinner som først har vært i kontakt med psykisk helsevern i voksen alder, har fått en Eupf-diagnose før Aspergerdiagnosen.   

Jeg fikk EUPF før Asperger, men man kan jo ha begge deler. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk EUPF før Asperger, men man kan jo ha begge deler. 

Ja, noen sier at Eupf-symptomene deres kunne forklares med uoppdaget Asperger, andre fyller kriteriene for begge diagnosene. Varierer fra person til person.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, noen sier at Eupf-symptomene deres kunne forklares med uoppdaget Asperger, andre fyller kriteriene for begge diagnosene. Varierer fra person til person.

Ja. Jeg hadde tre personlighetsforstyrrelser. Da jeg fikk AS-diagnosen ble to tatt vekk fordi det plagene og symptomene fra de kunne forklares godt nok ut fra Asperger. Så for å ikke ha et hav av diagnoser på papiret ble to av de tatt vekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vold er alvorlig uansett hvem som utøver den.

vold deles inn i kategorier etter skadeomfang. alvorlig vold er som nevnt noe kvinner blir langt mer utsatt for enn menn.

"Flere kvinner (8,2 prosent) enn menn (1,9 prosent) har vært utsatt for alvorlig vold fra partner (sparket, tatt kvelertak på, banket opp)." tall fra krisesenteret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vold deles inn i kategorier etter skadeomfang. alvorlig vold er som nevnt noe kvinner blir langt mer utsatt for enn menn.

"Flere kvinner (8,2 prosent) enn menn (1,9 prosent) har vært utsatt for alvorlig vold fra partner (sparket, tatt kvelertak på, banket opp)." tall fra krisesenteret.

Jeg stiller spørsmål med hvorfor det antaes at en emosjonelt ustabil mann skulle være voldelig, mens en kvinne skulle være selvskader. Det er en fordomsfull ting å si, og er urettferdig overfor de fleste menn da disse ikke er voldelige. Vold er ikke noe kun menn utøver. Tallene fra krisesenter viser at kvinner oftere tar kontakt med krisesenter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg stiller spørsmål med hvorfor det antaes at en emosjonelt ustabil mann skulle være voldelig, mens en kvinne skulle være selvskader. Det er en fordomsfull ting å si, og er urettferdig overfor de fleste menn da disse ikke er voldelige. Vold er ikke noe kun menn utøver. Tallene fra krisesenter viser at kvinner oftere tar kontakt med krisesenter.

da får du rette spørsmålet til den som har stillt det. jeg korrigerer kun et par av uttalelsene dine fordi de er feil .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

da får du rette spørsmålet til den som har stillt det. jeg korrigerer kun et par av uttalelsene dine fordi de er feil .

Finn en feil. Hvorfor føler du et behov for å korrigere meg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en god hypotese.

Anonymkode: 0ce11...f0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er en god hypotese.

Anonymkode: 0ce11...f0e

Når du allerede har konkludert utfallet av en hypotese, så er det en fordom.

Skrevet

Det er en del mørketall ute og går i statistikker særlig når det gjelder vold (fysisk og psykisk) mot menn samt overgrep. Jeg mistenker at det forekommer i realiteten i større grad enn hva undersøkelser fra mottaksapparat og henvendelser direkte til personer selv viser. Særlig gjelder det men som lever i forhold med kvinner som kontrollerer og psykisk sett utøver vold mot dem. Hørte for en tid tilbake på en veldig bra svensk podcast ang. dette emnet.

Og når det kommer til diagnoser, tror jeg nok diagnoser fordeler seg ulikt. Se bare på misbruk av alkohol. Der ligger menn ca. dobbelt så høyt i prosentantall som kvinner og druknet av alkoholen ligger det nok noen psykiske eller følelsesmessige problemer en forsøker å komme unna?

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Det er en del mørketall ute og går i statistikker særlig når det gjelder vold (fysisk og psykisk) mot menn samt overgrep. Jeg mistenker at det forekommer i realiteten i større grad enn hva undersøkelser fra mottaksapparat og henvendelser direkte til personer selv viser. Særlig gjelder det men som lever i forhold med kvinner som kontrollerer og psykisk sett utøver vold mot dem. Hørte for en tid tilbake på en veldig bra svensk podcast ang. dette emnet.

Og når det kommer til diagnoser, tror jeg nok diagnoser fordeler seg ulikt. Se bare på misbruk av alkohol. Der ligger menn ca. dobbelt så høyt i prosentantall som kvinner og druknet av alkoholen ligger det nok noen psykiske eller følelsesmessige problemer en forsøker å komme unna?

Jeg tror du har veldig rett i det du sier om at det nok er store mørketall når det gjelder menn som blir utsatt for overgrep/vold av partneren sin. Psykisk vold er nok vanligere for kvinner å utføre, men det er like fullt vold. Og menn på sin side synes nok det er litt "flaut" å være utsatt for dette og lider heller i stillhet. Har eksempel på det fra min opprinnelige familie.

Anonymkode: a4101...84a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...