Gå til innhold

Samme diagnose som Elon Musk, men vanskelig å få jobb tross doktorgrad fra Oxford

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/osloogviken/jan-kristian-har-asperger---fikk-ikke-jobb-tross-doktorgrad-fra-oxford-1.15472034

Jan Kristian Haugland har noe til felles med Elon Musk: diagnosen Asperger. For Haugland har diagnosen gjort det vanskeligere å få jobb - tross doktorgrad fra et av verdens beste universiteter.

Diagnosen han har er usynlig og gjør at sjansen for å falle utenfor arbeidslivet er stor.

Haugland har noe til felles med rompionér Elon Musk. For i helga ble det kjent at den amerikanske vitenskaps- og næringslivsmannen har Aspergers, han også.

Virkeligheten for mange med diagnosen er langt unna verdensuksess. Ofte sliter de med å få jobb.

Når man søker jobb, blir man ofte innkalt til et intervju. Disse situasjonene kan være vanskelige hvis man har Asperger, ifølge Haugland.

Haugland mener også det er altfor mange arbeidsgivere som fokuserer på det å være utadvendt.

– Det er mange som ikke er utadvendte og det er ikke så lett å bare bestemme seg for å bli utadvendt. Da bør det finnes muligheter for oss som ikke er det, sier han.

Jan Kristian hadde ikke så mange venner på skolen og brukte tiden på å bli god i matematikk i stedet. Da han var ni begynte han å programmere.

I dag jobber han i Unicus i Oslo som IT-konsulent med en prosjekt for Statnett.

Unicus ansetter kun personer med Asperger og leier ut IT-konsulentene til privat og offentlig sektor.

– Jan Kristian er dessverre ikke et unikt eksempel. Jeg kan jo bare ta inn rundt fem stykker, men jeg får 60–100 henvendelser i året fra flinke folk som er utenfor arbeidsmarkedet, sier Christian Ursin, daglig leder i Unicus Norge.

Ursin forteller at personer med Asperger er introverte og synes ofte det er vanskelig å skryte av seg selv.

– Det er tragisk for samfunnet vårt at så flinke folk faller gjennom og ikke skal få seg jobb, sier den daglige lederen.

Anonymkode: 5f34f...b7d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Får de skikkelig lønn på unicus eller er det sånn møte opp for trygda opplegg?

Anonymkode: c9df1...dd0

De får lønn, men bedriften får støtte fra det offentlige.

https://ferd.no/fse-projects/unicus/

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De får lønn, men bedriften får støtte fra det offentlige.

https://ferd.no/fse-projects/unicus/

Lønnskostnadene deres virker være ekstremt lave når en ser på utdanningsnivået på de ansatte.

15.4 millioner kroner ifølge proff.no for år 2018, fordelt på 54 årsverk tilsvarer 285'000 i totale lønnskostnader per årsverk, og lederskikkelsene/ikke-aspergerne får vel en større del av kaka enn aspergerne får vi anta, så de blir det ikke mye igjen per asperger individ vil jeg tro, med mindre jeg feiltolker noe vet ikke hvordan slike regnskap føres jeg altså. Kanskje tilskudd kommer på toppen eventuelt ikke vet jeg.

Og dette er doktorgradskandidater og tilsvarende, som jo "normalt" sett ville tjent mange ganger dette i snitt dersom de jobbet i det private næringslivet, uten asperger.

Dersom selv UNICUS, ved å ta KREMEN AV KREMEN av doktorgradskandidater/etc som søker, og gi dem lav lønn, og med masse gratis god PR fra nasjonale medier, og goodwill fra bedrifter som ønsker å fremstå som noble bedrifter som ansetter vanskeligstilte, fortsatt ikke klarer å få det til å gå rundt uten statsstøtte, da viser jo det egentlig alt som er å si om saken. Da er ikke lønnsomheten ved ansettelser (uten tilskudd) der. Og da vil ikke bedrifter ansette slike folk (uten tilskudd). Så enkelt er det bare.

– «Se Muligheter

Hvilke muligheter er det Røe Isaksen mener finnes som UNICUS ikke klarer å finne, på tross av at det er alt de fokuserer på ?....

Dette blir veldig mye tåkeprat. Hvorfor stiller ikke journalisten noen kritiske spørsmål ?

Enten så får du åpne pengesekken og la pengene følge aspergerne som sliter med å få seg jobb til hvor de vil jobbe, eller så får du innse at det er ingen muligheter for disse og stue dem bort på trygd. Alt annet er bare svada vås og er ekstremt irriterende -_- 

Anonymkode: 2be3e...504

Jeg synes det er overraskende at Elon Musk står frem og sier han har asperger. Han har bygget opp en enorm organisasjon. For å få til sånt holder det ikke å være faglig god. Man må bruke veldig mye til til å mingle med fremmede og bygge nettverk. 

Det mest spesielle med sånne som ham er enorm indre drivkraft og store visjoner. Det er mange som har store idéer og mye vilje uten å komme av flekken. De mangler gjerne sosiale ferdigheter og mekker kanskje sammen oppfinnelser som ikke virker eller løser problemer som ingen andre har. Hvis man skal utvikle noe brukbart må man kommunisere mye mer andre.

Altså lurer jeg litt på om ikke Musk har satt diagnosen på selv fordi han er introvert nerd i bunnen og føler seg som en asperger sammenlignet med de utadvendte leder-, medie- og markedsfolkene han har mest kontakt med.

Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men det har gått sånn inflasjon i egenerklært og fjerndiagnostisert asperger at det må være lov å spørre.

Einstein, Putin, Eminem, Gates etc etc. Alle kjendiser som ikke er sprudlende skravlebøtter.

AnonymBruker
Grendel skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er overraskende at Elon Musk står frem og sier han har asperger. Han har bygget opp en enorm organisasjon. For å få til sånt holder det ikke å være faglig god. Man må bruke veldig mye til til å mingle med fremmede og bygge nettverk. 

Det mest spesielle med sånne som ham er enorm indre drivkraft og store visjoner. Det er mange som har store idéer og mye vilje uten å komme av flekken. De mangler gjerne sosiale ferdigheter og mekker kanskje sammen oppfinnelser som ikke virker eller løser problemer som ingen andre har. Hvis man skal utvikle noe brukbart må man kommunisere mye mer andre.

Altså lurer jeg litt på om ikke Musk har satt diagnosen på selv fordi han er introvert nerd i bunnen og føler seg som en asperger sammenlignet med de utadvendte leder-, medie- og markedsfolkene han har mest kontakt med.

Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men det har gått sånn inflasjon i egenerklært og fjerndiagnostisert asperger at det må være lov å spørre.

Einstein, Putin, Eminem, Gates etc etc. Alle kjendiser som ikke er sprudlende skravlebøtter.

Ser poenget ditt. Om det er tilfelle med Musk er det nok få som vet, men om det stemmer så kan det jo tenkes at han har fått andre til å ta seg av de andre tingene, som f.eks kommunikasjon og nettverksbygging. 

Anonymkode: f1042...cf1

Annonse

AnonymBruker

At Musk har en slik stilling som han har er jo ikke overraskende. Han kjøpte seg jo inn i stilingen i Tesla, hvilket betyr at han fikk en fiks ferdig bedrift med de kontaktene han trengte og personellet som trengtes for å ta seg av slik.

At man er født inn i en rik familie hjelper jo også på.

Anonymkode: e3a0e...003

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lønnskostnadene deres virker være ekstremt lave når en ser på utdanningsnivået på de ansatte.

15.4 millioner kroner ifølge proff.no for år 2018, fordelt på 54 årsverk tilsvarer 285'000 i totale lønnskostnader per årsverk,

På proff.no står det 25 ansatte.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

og lederskikkelsene/ikke-aspergerne får vel en større del av kaka enn aspergerne får vi anta,

Daglig leder har en lønn på i overkant av 1 million ifølge proff.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

På proff.no står det 25 ansatte.

Daglig leder har en lønn på i overkant av 1 million ifølge proff.

Ok da kan en nok glemme regnestykket mitt, men til mitt forsvar var det fryktelig rotete og kronglete å finne ut noe som helst om firmaet :P Må være mange deltidsstillinger og/eller gammel informasjon flytende rundt.

Anonymkode: 2be3e...504

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...