Gå til innhold

Hva tenker du rundt den evigvarende konflikten mellom Israel og Palestina?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes absolutt at Israel skylder seg selv og sine innbyggere å forsvare seg mot stadige rakettangrep. Det å hele tida være i beredskap og alltid måtte vite hvor nærmeste bomberom ligger, må være tøft. 

Det er alltid Hamas som begynner å yppe, og de vet utmerket godt hva som da kommer til å skje. Dessverre gjemmer de seg selv og våpenlagrene sine blant sivilbefolkningen, og bruker dem både som levende skjold og dom offerbukker. Når Israel da må destruere våpenlagrene til Hamas, eller må sette noen ledere ut av spill, går det dessverre menneskeliv tapt. Og det er det Hamas ønsker. De ønsker er å demonisere Israel for å drepe uskyldige sivile, og med det få verden til å tro at det er Israel som er de onde jævlene. Sannheten er jo at det er stikk motsatt. 

Hamas vet som sagt hva konsekvensen vil bli når de hele tida ypper og erter med å skyte raketter over Israel. Likevel gjør de det. Hadde de heller brukt alle milliardene som er blitt pøst inn i landet deres fra omverdenen til å bygge et velfungerende samfunn til beste for sine innbyggere, hadde situasjonen kunnet være helt annerledes for det palestinske folk. I stedet brukes pengene til å kjøpe våpen, grave tunneler inn til Israel m.m, og med det fortsetter de å holde befolkningen nede i fattigdom og elendighet. 

Synes virkelig at det er veldig rart at norske politikere, gjerne fra venstresiden, ikke skjønner det. At lite opplyste vanlige nordmenn ikke skjønner det, er ikke så rart. Men farlig er det også. 

Vi hadde aldri godtatt at Sverige holdt på sånn med oss. 

Under gamle DOL hadde jeg nok nå satt fyr på forumet, men siden det nå for tiden er så få mennesker her blir det vel ikke særlig til debatt. 

Anonymkode: 8c4d7...203

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Under gamle DOL hadde jeg nok nå satt fyr på forumet, men siden det nå for tiden er så få mennesker her blir det vel ikke særlig til debatt. 

Nei blir nok ingen debatt her nei.

Tror forøvrig dette viser problemet med å være for snill i krig. Da varer krigen evig.

Ingen har rett på noen som helst land på jordkloden eller i resten av universet. De som er sterkest tar det de vil.

1920px-Israel-Palestine_Diplomacy.svg.pn

Hvem som er sterkest er det ingen tvil om, så synes en bare får komme med et ultimatum, godta en 2 stats løsning på Israels premisser, eller så får dere ingenting med mindre dere vinner den kommende krigen som dere garantert taper. Så får de velge. Også får de leve med valget. Er det "rettferdig", nei, men ingenting er rettferdig her i verden. Og å fortsette i nye tiår og århundre på denne måten inn i evigheten er ikke bedre det. For noen av partene.

Anonymkode: 4d46c...be2

Worrisome Plenty

Jeg synes den overhengende trusselen om å kaste ut palestinere fra sine hus i øst-Jerusalem er hårreisende. Det var det som satte i gang urolighetene. Det går ikke an å ta seg sånn til rette i 2021. Det går heller ikke an att de tar land fra palestinerne på vest-bredden for å realisere stor-israel. 

For øvrig er det galskap å sende raketter fra gaza, over til Israel, men alle visste det ville skje.

En tostatsløsning basert på grensene fra før 67 er det eneste som kan forsvares.

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Synes egentlig bare at hele denne situasjonen beviser at religion kan være det ultimate faenskap på jord.

Både israelere og palestinere er etter mitt syn religiøse ekstremister. 

Enig i at begge sider er ekstremistiske, men jeg kan ikke se at Israel er noen spesiell religiøs ekstremist? 

Israel er som kjent det eneste demokratiet i Midtøsten og er vel også like sekulært som de fleste land i Europa? De støtter blant annet opp om frihet ift religion, utdannelse, kjønnsidentitet, seksuell legning, m.m. Islam godtar ingenting av dette. Utdannelse står høyt i kurs, og Israel er ledende innenfor blant annet medisin, teknologi, m.m

"Alle" de muslimske landene rundt Israel vil ha dem fjernet fra kartet. I mitt hode et det ingen tvil om hvilket land jeg mener verden er best tjent med å beholde. Derfor mener jeg at man bør støtte Israels rett til å forsvare seg. De befinner seg mildt sagt og billedlig talt i en saueflokk omringet av sultne løver på alle kanter. USA er vel de eneste som nærmest uforbeholdent støtter Israel. Jeg synes flere land bør støtte deres rett til eksistens. For det er eksistens det dypest sett dreier seg om. Hadde ikke Israel vært så godt militært utrustet som de er, hadde de vært borte for lengst. 

For ordens skyld så vil jeg si at jeg ikke mener at Israel alltid tar riktige valg ift palestinerne, eller i andre anliggender. Men noen utpregede religiøse ekstremister er de etter min forståelse ikke. 

Drømmeautomat

Grunnlaget for konflikten er Israels ulovlige okkupasjon. Så lenge verdenssamfunnet, spesielt USA, godtar dette og apartheidregimet Israel representerer vil denne konflikten fortsette. 

Så langt i denne konflikten har Israel drept 188 (hvorav 55 barn og 33 kvinner), mens 10 israelere (hvorav to barn) er drept av Hamas. Dette forholdet er omtrent som det har vært i tidligere konflikter. Israels reaksjoner er helt ute av proporsjoner og er nærmere folkemord enn forsvar.

Annonse

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (1 time siden):

Det var det som satte i gang urolighetene.

Urolighetene ble satt i gang lenge før det. I

Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Grunnlaget for konflikten er Israels ulovlige okkupasjon. Så lenge verdenssamfunnet, spesielt USA, godtar dette og apartheidregimet Israel representerer vil denne konflikten fortsette. 

Så langt i denne konflikten har Israel drept 188 (hvorav 55 barn og 33 kvinner), mens 10 israelere (hvorav to barn) er drept av Hamas. Dette forholdet er omtrent som det har vært i tidligere konflikter. Israels reaksjoner er helt ute av proporsjoner og er nærmere folkemord enn forsvar.

Men dette visste Hamas fra før av, at det ville komme sånne reaksjoner fra Israel. Så hvorfor i huleste driver de på sånn da? De vet at det er fånyttes og at det kun blir ødeleggelser, død og nød av å yppe med Israel. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men noen utpregede religiøse ekstremister er de etter min forståelse ikke. 

Da bør du bedre forståelsen din: Se på hvilket religiøst ekstremistparti (Jewis Power) Netanyahu samarbeider med i Knesset, se på hva som var foranledningen til at denne konflikten nå på nytt blussa opp, jødiske fundamentalister som kaster Palestinerne ut av husene deres og overtar dem. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dette visste Hamas fra før av, at det ville komme sånne reaksjoner fra Israel. Så hvorfor i huleste driver de på sånn da? De vet at det er fånyttes og at det kun blir ødeleggelser, død og nød av å yppe med Israel. 

Dette argumentet kunne man brukt mot den norske motstandsbevegelsen under krigen, nazistene hadde overtaket, så hvorfor yppa de med dem. Jeg syns ikke den sterkestes rett er en spesielt god etisk rettesnor.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Da bør du bedre forståelsen din: Se på hvilket religiøst ekstremistparti (Jewis Power) Netanyahu samarbeider med i Knesset, se på hva som var foranledningen til at denne konflikten nå på nytt blussa opp, jødiske fundamentalister som kaster Palestinerne ut av husene deres og overtar dem. 

Jeg innrømmer at jeg ikke kjenner til alle fakta, så da spør jeg på hvilket grunnlag kaster de palestinerne ut av husene sine? Er det pga religiøse overbevisninger? I så fall er de jo religiøse ekstremister, i alle fall når det kommer til det. 

Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

Dette argumentet kunne man brukt mot den norske motstandsbevegelsen under krigen, nazistene hadde overtaket, så hvorfor yppa de med dem. Jeg syns ikke den sterkestes rett er en spesielt god etisk rettesnor.

Når det gjelder den norske motstandsbevegelsen under krigen så kjempet de under forhåpninger om at deres motstand ville gjøre en forskjell og kanskje bidra til å vinne over tyskerne. 

I krigen mellom Israel og Palestina så kan det umulig være slike forhåpninger. Denne konflikten har vært stabil lenge, Hamas vet at Israel er militært overlegne og at deres motstand derfor er fånyttes. 

Den eneste løsningen tror jeg er en tostatsdeling. Israel har sagt at de vil gå med på det, men problemet er at muslimene ikke vil. De vil ha Israel helt bort. 

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Urolighetene ble satt i gang lenge før det. I

Så hvis noen kom å tok hjemmet ditt med makt og kastet deg og din familie ut, og alle andre i din folkegruppe, så ville du latt vært å "yppe"? Du ville godtatt det?

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (6 timer siden):

Så hvis noen kom å tok hjemmet ditt med makt og kastet deg og din familie ut, og alle andre i din folkegruppe, så ville du latt vært å "yppe"? Du ville godtatt det?

Ja, jeg personlig hadde villet godta å bli kastet ut av hjemmet mitt hvis det kunne dokumenteres at det tilhørte noen andre (som i denne saken). Om jeg ikke hadde flyttet ved fredelig anmodning, hadde jeg vært inneforstått med at jeg kom til å bli kastet ut med makt. Men jeg hadde aldri havnet i akkurat denne situasjonen. Jeg hadde flyttet frivillig hvis det kom et krav om det med bevisførsel om at eiendommen ikke egentlig tilhørte meg og min familie. Trist hadde det vært såklart, men rett skal være rett. 

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (5 timer siden):

Denne podcastepisoden gir en innføring i noe av bakgrunnen for at det har blussa opp nå https://play.acast.com/s/warcollege/whatishappeninginjerusalemrightnow-

Det finnes så mange kilder. Her er en annen: 

https://www.ngo-monitor.org/sheikh-jarrah-property-claims/

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det finnes så mange kilder.

Så sant som det er sagt. Kort utdrag fra Wikipedia angående kilden din:

Sitat

NGO Monitor (Non-governmental Organization Monitor) is a non-governmental organization based in Jerusalem, which analyzes and reports on the output of the international NGO community from a pro-Israel perspective.[1] It has been characterized as being pro-Israel[4][5] and as right-wing. The organization has been criticized by academic figures, diplomats, and journalists who have said that NGO Monitor's research and conclusions are driven by politics,[9][10][11] that it does not examine right-wing NGOs,[11] and that it puts out misleading information.

https://en.wikipedia.org/wiki/NGO_Monitor

AnonymBruker

Hehe, her er hva de selv sier: 

About NGO Monitor

Founded in 2002, NGO Monitor is a globally recognized research institute promoting democratic values and good governance. We work to ensure that decision makers and civil society operate in accordance with the principles of accountability, transparency, and universal human rights.

We publish fact-based research and independent analysis about non-governmental organizations (NGOs), their funders, and other stakeholders, primarily in the context of the Arab-Israeli conflict.

NGO Monitor is a project of The Institute for NGO Research, a recognized organization in Special Consultative Status with the UN Economic and Social Council (since 2013).

https://www.ngo-monitor.org/

Skulle tro det var seriøse greier dette 😉

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (16 minutter siden):

Så sant som det er sagt. Kort utdrag fra Wikipedia angående kilden din:

https://en.wikipedia.org/wiki/NGO_Monitor

Innlegget over var også til deg, men glemte å sitere deg. 

Jeg vil bare legge til at jeg faktisk synes det er viktig å også lese noe fra pro-israelske kilder. Alt annet er jo for det meste pro-palestinske. At det i tillegg kommer fra "høyresiden" undergraver heller ikke nødvendigvis sannhetsgehalten i det som skrives. "Venstresiden" eier ikke sannheten aleine, selv om de gjerne vil hevde det. Det å lese om konflikten sett fra begge sider er ned på å øke forståelsen for konflikten. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hehe, her er hva de selv sier: 

About NGO Monitor

Founded in 2002, NGO Monitor is a globally recognized research institute promoting democratic values and good governance. We work to ensure that decision makers and civil society operate in accordance with the principles of accountability, transparency, and universal human rights.

We publish fact-based research and independent analysis about non-governmental organizations (NGOs), their funders, and other stakeholders, primarily in the context of the Arab-Israeli conflict.

NGO Monitor is a project of The Institute for NGO Research, a recognized organization in Special Consultative Status with the UN Economic and Social Council (since 2013).

https://www.ngo-monitor.org/

Skulle tro det var seriøse greier dette 😉

De skriver det selv? Da må det jo være sant.

Anonymkode: 1ef70...94b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skriver det selv? Da må det jo være sant.

Anonymkode: 1ef70...94b

Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg synes det er viktig å også lese kilder som belyser saken fra den andre sidens perspektiv. Konflikten slik den presenteres i mediene vises for det meste utelukkende fra palestinernes side. Jeg leser også stoff fra MIFF (uten å skamme meg). MIFF hevder seg å være en politisk uavhengig organisasjon, og bestreber seg på å komme med fakta fra begge sider, i stedet for å ensidig ta palestinernes side slik andre gjør. Jeg synes det gir en balanse ift å forstå konflikten litt bedre (selv om jeg ikke har satt meg inn i alt), og jeg tror ingen har vondt av å høre hva de har å si. 

Vel verdt å være klar over, så dreier det seg ikke om å være imot palestinerne som folkegruppe. De opplever urettferdig mye vondt, men skylden er ikke kun Israel sin slik det oftest fremstilles i mediene. Det er terrororganisasjonen Hamas jeg har imot, ikke den stakkars  sivilbefolkningen i Palestina. Det faktum at Israel kjemper mot en terrororganisasjon ser ut til å bli glemt. I stedet fokuseres det på at Israel kjemper mot sivilbefolkningen i Palestina, noe som er feil. Det forties også altfor mye at det er Hamas som ødelegger sin egen befolkning. Det er ikke hovedsakelig Israel som gjør det. Visste du forresten at flere av Hamas egne raketter har drept medborgere og at det derfor ikke er Israel sitt artilleri aleine som er årsaken til alle dødsfallene? Men slikt forties også. I tillegg gjemmer terroristene seg (som sagt i hovedinnlegget) blant sin egen sivilbefolkning, det være seg i vanlige boligblokker eller på sykehus, og med det drepes mange uskyldige når IDF må "rydde opp". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...