Quix Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Har vært innom en håndfull psykiatere og nevropsykologer i Oslo nå etter svar på om jeg kan ha ADHD, og alle sammen har vært hvite, eldre menn. Det er ikke i seg selv noe galt i det, men som en mann i midten av 20-årene som nylig har blitt obs på at jeg kan ha ADHD så føler jeg ikke at disse forstår situasjonen min i det hele tatt. Spørsmålene jeg får og testene jeg tar virker i stor grad myntet på barn, og jeg føler dermed ikke at de får gjort en realistisk vurdering av meg ettersom jeg jo ikke er et barn og dersom jeg skulle ha ADHD så har jeg jo hatt "et helt liv" på å lære meg å leve med det (på et vis). Jeg ønsker dermed å høre om der finnes noen Nevropsykologer i Oslo som dere kan anbefale som enten er kvinnelige eller ikke på tur mot pensjonsalder. Det er nok veldig "biased" av meg å si, men jeg føler at en yngre spesialist og kvinnelige spesialister vil ha en større forståelse for min situasjon. Forrige Nevropsykolog jeg gikk til pratet med meg i 10min også ga han meg masse tester. Disse testene var kjempe interessante og gøyale, og for å være helt ærlig så føltes alle som en lek/spill, noe som gjorde at jeg jo selvsagt ble kjempefokusert og ville prestere best mulig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Quix skrev (5 timer siden): Har vært innom en håndfull psykiatere og nevropsykologer i Oslo nå etter svar på om jeg kan ha ADHD, og alle sammen har vært hvite, eldre menn. Det er ikke i seg selv noe galt i det, men som en mann i midten av 20-årene som nylig har blitt obs på at jeg kan ha ADHD så føler jeg ikke at disse forstår situasjonen min i det hele tatt. Hvilken relevans har det at de er hvite? Anonymkode: b994b...c2a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvilken relevans har det at de er hvite? Anonymkode: b994b...c2a Sikkert medlemmer av patriarkatet. Anonymkode: b125b...311 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quix Skrevet 20. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2021 Bare en observasjon egentlig. Stereotypen hvite, eldre menn er jo ikke akkurat kjent for å være veldig openminded, og dessverre så har mine møter så langt med eldre, hvite menn innen disse yrkene bekreftet denne stereotypen. Som er hvorfor jeg akkurat nå ønsker å se meg om etter spesialister som da ikke er hvit, eller ikke er gammel, eller ikke er mannlig. Det er kombinasjonen gammel, hvit mann jeg ikke ønsker akkurat nå. For hva enn det er verdt, så er jeg selv en hvit mann. Erfaringsmessig så er yngre personer eller kvinner eller personer av en annen kulturell bakgrunn generelt mer åpne for mønstre som ikke "passer boksen". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Quix skrev (10 minutter siden): Bare en observasjon egentlig. Stereotypen hvite, eldre menn er jo ikke akkurat kjent for å være veldig openminded, og dessverre så har mine møter så langt med eldre, hvite menn innen disse yrkene bekreftet denne stereotypen. Som er hvorfor jeg akkurat nå ønsker å se meg om etter spesialister som da ikke er hvit, eller ikke er gammel, eller ikke er mannlig. Det er kombinasjonen gammel, hvit mann jeg ikke ønsker akkurat nå. For hva enn det er verdt, så er jeg selv en hvit mann. Erfaringsmessig så er yngre personer eller kvinner eller personer av en annen kulturell bakgrunn generelt mer åpne for mønstre som ikke "passer boksen". Du får lete etter en ung kvinnelig lesbisk samisk neger da. Anonymkode: b994b...c2a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quix Skrevet 20. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2021 3 minutes ago, AnonymBruker said: Du får lete etter en ung kvinnelig lesbisk samisk neger da. Anonymkode: b994b...c2a For et svar... Gud forby at man skulle prøve å oppsøke medisinske spesialister som skiller seg ut fra 90% av det praktiserende feltet. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Quix skrev (5 minutter siden): Bare en observasjon egentlig. Stereotypen hvite, eldre menn er jo ikke akkurat kjent for å være veldig openminded, og dessverre så har mine møter så langt med eldre, hvite menn innen disse yrkene bekreftet denne stereotypen. Som er hvorfor jeg akkurat nå ønsker å se meg om etter spesialister som da ikke er hvit, eller ikke er gammel, eller ikke er mannlig. Det er kombinasjonen gammel, hvit mann jeg ikke ønsker akkurat nå. For hva enn det er verdt, så er jeg selv en hvit mann. Erfaringsmessig så er yngre personer eller kvinner eller personer av en annen kulturell bakgrunn generelt mer åpne for mønstre som ikke "passer boksen". Bare så du er klar over det, måten å håndtere slike problemer på, uten å være rasist, er å si "er det noen som dere kan anbefale som virker være gode til å forstå utfordringer hos folk med mistenkt ad/hd som er unge voksne og ikke barn, de jeg har gått til virker ikke ha klart å se utenfor den stereotypiske ad/hd boksen hvor en oftest forholder seg til barn og føler meg ikke forstått siden jeg virker være en noe uvanlig tilfelle" Greia er, la oss si f.eks at en steretypi om svarte borgere er at svarte folk er dårlige i matematikk. Kanskje du til og med har personlig erfaring med det du møtte noen svarte folk som var dårlige i matematikk. Ok. Og jeg trenger en ansatt som er god i matematikk. Isteden for å si "Ser etter en ansatt, må ikke være svarting", så kan du si "Ser etter en ansatt, som er god i matematikk". Det spiller ingen rolle om steretypien er sann, eller ikke, ALLE svarte er ikke dårlig i matematikk, selv om det eventuelt hypotetisk sett er det mer i snitt, så når jeg sier at jeg ikke vil ansette svartinger, på grunn av stereotypien, skaper det et dårlig samfunn å leve i for oss alle. For hva med en svart person SOM ER god i matematikk, hvorfor skal jeg ikke ansette han ? Hva tror du en svart person som er god i matematikk føler, om du nekter å ansette han selv om han har akuratt det du søker etter, kun pga hudfargen? Ikke særlig trivelig å oppleve slikt. Vet det er offtopic, men synes det er viktig, er litt skremmende at folk i år 2021 slenger ut slikt, minner meg om tyskerne for noen tiår siden.... Jeg regner med at du er enig i, at å si "ansetter ikke svartinger", på grunn av stereotypier om svarte borgere, ikke vil skape et godt samfunn å leve i. Så, noe å tenke over. On topic har jeg ingen gode innspill dessverre Anonymkode: 79ff5...2a1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quix Skrevet 20. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2021 Helt fair. La oss droppe etnisitet. Jeg leter fortsatt etter dyktige nevropsykologer som ikke er gamle menn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Quix skrev (Akkurat nå): Helt fair. La oss droppe etnisitet. Jeg leter fortsatt etter dyktige nevropsykologer som ikke er gamle menn. Skal la deg være i fred og ikke kommentere mer. Men du har ikke forstått greia. Og det er synd. men håper du finner en god behandler uansett. Lykke til Anonymkode: 79ff5...2a1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quix Skrevet 20. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2021 Jo jeg skjønner greia. Men når jeg utelukkende har snakket med spesialister med kombinasjonen gammel, mannlig, og hvit, og stadig opplever samme trangsynte mangel på forståelse, så må det da være helt OK å si at nå har jeg lyst å snakke med en spesialist med en annen bakgrunn. En spesialist av annen alder, annet kjønn, eller annen etnisitet. De kan fint være gamle, de kan fint være hvite, og de kan fint være menn, men jeg ønsker ikke å forholde meg til flere gamle OG hvite OG mannlige spesialister. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Jeg gikk til en nevropsykolog jeg er temmelig sikker på var homofil, da jeg ble utredet. Men han var nok ikke en man bare kan ringe. Ellers tror jeg ikke det er særlig forskjell på hvordan man tolker nevropsykologiske tester. Hvordan tolke en IQ test liksom. Selv om det ikke er helt det samme. Anonymkode: b125b...311 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Quix skrev (7 timer siden): Har vært innom en håndfull psykiatere og nevropsykologer i Oslo nå etter svar på om jeg kan ha ADHD, og alle sammen har vært hvite, eldre menn. Det er ikke i seg selv noe galt i det, men som en mann i midten av 20-årene som nylig har blitt obs på at jeg kan ha ADHD så føler jeg ikke at disse forstår situasjonen min i det hele tatt. Spørsmålene jeg får og testene jeg tar virker i stor grad myntet på barn, og jeg føler dermed ikke at de får gjort en realistisk vurdering av meg ettersom jeg jo ikke er et barn og dersom jeg skulle ha ADHD så har jeg jo hatt "et helt liv" på å lære meg å leve med det (på et vis). Jeg ønsker dermed å høre om der finnes noen Nevropsykologer i Oslo som dere kan anbefale som enten er kvinnelige eller ikke på tur mot pensjonsalder. Det er nok veldig "biased" av meg å si, men jeg føler at en yngre spesialist og kvinnelige spesialister vil ha en større forståelse for min situasjon. Forrige Nevropsykolog jeg gikk til pratet med meg i 10min også ga han meg masse tester. Disse testene var kjempe interessante og gøyale, og for å være helt ærlig så føltes alle som en lek/spill, noe som gjorde at jeg jo selvsagt ble kjempefokusert og ville prestere best mulig... Kontakt fastlegen for å få time hos Habiliteringstjenesten. Ellers kan det tenkes du rett og slett ikke as ADHD hvis "en håndfull" psykiatere og nevropsykologer kommer til samme konklusjon. Anonymkode: 630fa...d75 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Quix skrev (13 timer siden): Har vært innom en håndfull psykiatere og nevropsykologer i Oslo nå etter svar på om jeg kan ha ADHD, og alle sammen har vært hvite, eldre menn. Det er ikke i seg selv noe galt i det, men som en mann i midten av 20-årene som nylig har blitt obs på at jeg kan ha ADHD så føler jeg ikke at disse forstår situasjonen min i det hele tatt. Spørsmålene jeg får og testene jeg tar virker i stor grad myntet på barn, og jeg føler dermed ikke at de får gjort en realistisk vurdering av meg ettersom jeg jo ikke er et barn og dersom jeg skulle ha ADHD så har jeg jo hatt "et helt liv" på å lære meg å leve med det (på et vis). Jeg ønsker dermed å høre om der finnes noen Nevropsykologer i Oslo som dere kan anbefale som enten er kvinnelige eller ikke på tur mot pensjonsalder. Det er nok veldig "biased" av meg å si, men jeg føler at en yngre spesialist og kvinnelige spesialister vil ha en større forståelse for min situasjon. Forrige Nevropsykolog jeg gikk til pratet med meg i 10min også ga han meg masse tester. Disse testene var kjempe interessante og gøyale, og for å være helt ærlig så føltes alle som en lek/spill, noe som gjorde at jeg jo selvsagt ble kjempefokusert og ville prestere best mulig... https://nevropsykologi.no/ har en kvinnelig nevropsykolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmeautomat Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Det kan hende jeg tar feil, men jeg føler heller ikke for å bullshitte deg: Etter å ha lest innlegget ditt er den intuitive følelsen min at du føler/ønsker at du har ADHD, har oppsøkt spesialister for å få diagnosen, men ikke fått den, og i stedet for å forholde deg til dette og kanskje revurdere din egen oppfatning forsøker du å bortforklare det med etnisiteten/alderen til spesialistene du har snakka med. Du prøver å lure deg selv. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Drømmeautomat skrev (25 minutter siden): Det kan hende jeg tar feil, men jeg føler heller ikke for å bullshitte deg: Etter å ha lest innlegget ditt er den intuitive følelsen min at du føler/ønsker at du har ADHD, har oppsøkt spesialister for å få diagnosen, men ikke fått den, og i stedet for å forholde deg til dette og kanskje revurdere din egen oppfatning forsøker du å bortforklare det med etnisiteten/alderen til spesialistene du har snakka med. Du prøver å lure deg selv. Tenkte det samme. Anonymkode: 0e336...dee 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quix Skrevet 21. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2021 7 hours ago, Drømmeautomat said: Det kan hende jeg tar feil, men jeg føler heller ikke for å bullshitte deg: Etter å ha lest innlegget ditt er den intuitive følelsen min at du føler/ønsker at du har ADHD, har oppsøkt spesialister for å få diagnosen, men ikke fått den, og i stedet for å forholde deg til dette og kanskje revurdere din egen oppfatning forsøker du å bortforklare det med etnisiteten/alderen til spesialistene du har snakka med. Du prøver å lure deg selv. Helt rettferdig innspill å komme med etter posten min. Uten å gå for mye inn i ting så er jeg ganske overbevist om at jeg selv har ADHD etter at jeg først nå i en alder av 25 har funnet ut av hva ADHD faktisk her, og at det er så mye mer enn hyperaktive barn. Grunnen for at jeg ønsker å se flere spesialister er simpelten fordi at jeg føler ikke de tester meg som voksen og ei heller så prater de nesten ikke med meg heller. Jeg får ikke forklart og utdypet meg, det er alltid 10min med "heihei" og litt spørsmål også får jeg masse "spill" som de ønsker å måle meg på. Jeg sier "spill" og ikke "tester" fordi det er stort sett lek og moro jeg får servert. Grooved Pegboard, quiz, test av reaksjonstid, test av korttidsminne, tegning, etc. Og dette er ikke ting jeg sliter med og som står i veien for meg i det dagligdagse liv. Jeg sliter med fokus, konsentrasjon, langtidsminne, konstant og hyppig dagdrømming, hyppig skifte i interesser, og hyperfokus på ting jeg ikke bør bruke tid på. Og når jeg da får disse testene så er jo alle sammen gøyale, fordi de er jo som spill, og spill liker jeg, jeg liker å vinne. Så da vil man jo selvsagt ikke se noe til at jeg mister fokus og konsentrasjon fordi jeg er kjempe-engasjert, jeg hyperfokuserer på testene. "Her skal jeg være raskest", "Her skal jeg være mest presis", etc. En av tingene jeg ble testet på hos en av de var faktisk også allmennkunnskap! Hva har det å gjøre med ADHD om jeg vet hva hovedstaden i Spania heter eller hvilke måneder vi definerer som årstider? Jeg prokrastinerer aggresivt og sitter på ekstremt mye unødvendig og tilfeldig kunnskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Quix skrev (18 minutter siden): Helt rettferdig innspill å komme med etter posten min. Uten å gå for mye inn i ting så er jeg ganske overbevist om at jeg selv har ADHD etter at jeg først nå i en alder av 25 har funnet ut av hva ADHD faktisk her, og at det er så mye mer enn hyperaktive barn. Grunnen for at jeg ønsker å se flere spesialister er simpelten fordi at jeg føler ikke de tester meg som voksen og ei heller så prater de nesten ikke med meg heller. Jeg får ikke forklart og utdypet meg, det er alltid 10min med "heihei" og litt spørsmål også får jeg masse "spill" som de ønsker å måle meg på. Jeg sier "spill" og ikke "tester" fordi det er stort sett lek og moro jeg får servert. Grooved Pegboard, quiz, test av reaksjonstid, test av korttidsminne, tegning, etc. Og dette er ikke ting jeg sliter med og som står i veien for meg i det dagligdagse liv. Jeg sliter med fokus, konsentrasjon, langtidsminne, konstant og hyppig dagdrømming, hyppig skifte i interesser, og hyperfokus på ting jeg ikke bør bruke tid på. Og når jeg da får disse testene så er jo alle sammen gøyale, fordi de er jo som spill, og spill liker jeg, jeg liker å vinne. Så da vil man jo selvsagt ikke se noe til at jeg mister fokus og konsentrasjon fordi jeg er kjempe-engasjert, jeg hyperfokuserer på testene. "Her skal jeg være raskest", "Her skal jeg være mest presis", etc. En av tingene jeg ble testet på hos en av de var faktisk også allmennkunnskap! Hva har det å gjøre med ADHD om jeg vet hva hovedstaden i Spania heter eller hvilke måneder vi definerer som årstider? Jeg prokrastinerer aggresivt og sitter på ekstremt mye unødvendig og tilfeldig kunnskap. Kan du skrive ned det du skriver her og ta med om du kommer til behandler en gang til? Slik at du får forklart skikkelig hva det er du selv mener du sliter med? Om du får time kan du kanskje sende et brev i forkant slik at behandler er forberedt når du kommer? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quix Skrevet 21. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2021 19 minutes ago, Lillemus said: Kan du skrive ned det du skriver her og ta med om du kommer til behandler en gang til? Slik at du får forklart skikkelig hva det er du selv mener du sliter med? Om du får time kan du kanskje sende et brev i forkant slik at behandler er forberedt når du kommer? Lykke til! Jeg har alltid hatt med meg en lang liste med notater, men det har aldri vært rom for meg til å fritt uttrykke meg. Nevropsykologene som jeg har vært hos har bare kjørt gjennom listen sin med spørsmål på ~10min og så er det rett over på "testene". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461040-nevropsykologer-i-oslo-som-ikke-er-gamle-menn/#findComment-4041645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.