Gå til innhold

Brøt behandler taushetsplikten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er innlagt og i sist samtale med behandler sa han til meg at en navngitt pasient også slet med suicidale tanker. Brøt han taushetsplikten da? For å beskrive mer nøyaktig så sa behandler "xx tenker også å xx for å holde tunge og vanskelige tanker unna slik som du". Jeg tolket det som suicidale tanker.

Jeg er veldig usikker på hva jeg burde gjøre. Burde jeg gå videre med det eller bare la det ligge? Burde jeg snakke med behandler først eller noen andre? Såfall hvem? Tenkte kanskje spørre kontaktpersonen på avdelingen hva hun tenker, men ønsker ikke gjøre noe feil eller at det skal bli en sak ut av det egentlig. Er også litt usikker på meg selv, kanskje jeg bare hørte eller tolket det feil?

Anonymkode: 402bc...19f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461078-br%C3%B8t-behandler-taushetsplikten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke lov å utlevere informasjon om andre pasienter ved å bruke navn eller informasjon om pasienten som kan brukes til å identifisere denne. Skjønner du reagerer på det ,det blir naturlig å lure på om behandleren utleverer informasjon om en selv til andre også. Jeg hadde vel ikke gått videre med det for min egen del, i psykiatrien er det mye rart som jobber og mye som ikke er akkurat er etter boka ,av små og store feil . Vis du derimot får informasjon om at behandler lekker informasjon om deg selv så kan du og bør du klage.

Anonymkode: 03492...a93

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov å utlevere informasjon om andre pasienter ved å bruke navn eller informasjon om pasienten som kan brukes til å identifisere denne. Skjønner du reagerer på det ,det blir naturlig å lure på om behandleren utleverer informasjon om en selv til andre også. Jeg hadde vel ikke gått videre med det for min egen del, i psykiatrien er det mye rart som jobber og mye som ikke er akkurat er etter boka ,av små og store feil . Vis du derimot får informasjon om at behandler lekker informasjon om deg selv så kan du og bør du klage.

Hadde du gått videre med det for den andre pasientens del, eller tenker du også det er best å ikke gjøre noe med det? Såfall hvorfor?

AnonymBruker

Dere er begge innlagt så det er jo ikke hemmelig at dere begge strever med noe som har med psyken å gjøre. Jeg ville ikke reagert hvis jeg fikk vite at behandler hadde sagt dette om meg. Hadde jeg vært deg ville jeg vel følt meg mindre alene på en måte hvis behandler delte dette med meg. Synes ikke dette var et brudd på taushetsplikten som er verdt å gå videre med, men sånn strengt tatt så er det vel kanskje i grenseland. 

Anonymkode: cf8c5...d88

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er innlagt og i sist samtale med behandler sa han til meg at en navngitt pasient også slet med suicidale tanker. Brøt han taushetsplikten da? For å beskrive mer nøyaktig så sa behandler "xx tenker også å xx for å holde tunge og vanskelige tanker unna slik som du". Jeg tolket det som suicidale tanker.

Jeg er veldig usikker på hva jeg burde gjøre. Burde jeg gå videre med det eller bare la det ligge? Burde jeg snakke med behandler først eller noen andre? Såfall hvem? Tenkte kanskje spørre kontaktpersonen på avdelingen hva hun tenker, men ønsker ikke gjøre noe feil eller at det skal bli en sak ut av det egentlig. Er også litt usikker på meg selv, kanskje jeg bare hørte eller tolket det feil?

Det er ganske åpenbart at man sliter når man er innlagt. Dette er ikke noe å lage et styr ut av.

Anonymkode: 527c7...cbd

AnonymBruker

Hadde du gått videre med det for den andre pasientens del, eller tenker du også det er best å ikke gjøre noe med det? Såfall hvorfor?

Nei ,jeg hadde latt det ligge, rett og slett fordi jeg ikke hadde hatt lyst til å risikere alt som kan komme til å følge med . For det første skal du angi din behandler og risikere å få et dårlig forhold til han. Og så blir kjent for å være den som angir iblant de andre som jobber der . Det kan også bli uenighet om hva som egentlig er sagt mellom deg og behandler og du klarer ikke å bevise din sak. Så kanskje det viktigste av alt, vis du lager noen sak av dette ,vil den pasienten det gjelder få vite at du har fått informasjon om han ,ikke så kjekt for han det, så noen ganger er det beste å la ting ligge. 

AnonymBruker

Hadde jeg vært deg ville jeg vel følt meg mindre alene på en måte hvis behandler delte dette med meg.

Enig. Han ville jo bare trøste ved å fortelle at ts ikke er alene om å ha det sånn. 

Anonymkode: 3a951...44b

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med.  Hvis du lurer på hvorfor behandler sa dette til deg, så kan du jo spørre om det i neste samtale. 

kupton skrev (1 time siden):

Fordi jeg ikke er tilhenger av at en skal rapportere småfeil hele tiden. Da får vi et samfunn jeg ikke liker.

Kom til å tenke på boken jeg leser for tiden der hovedpersonen kan minne litt om disse trekkene du kanskje ikke ønsker for mye av :) "En mann med navnet Ove" av Fredrik Backman, festlig bok, der hovedpersonen henger seg opp i detaljer og påpeker andres små og større feil og mangler nokså konsekvent - men overser sine egne.

Annonse

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Kom til å tenke på boken jeg leser for tiden der hovedpersonen kan minne litt om disse trekkene du kanskje ikke ønsker for mye av :) "En mann med navnet Ove" av Fredrik Backman, festlig bok, der hovedpersonen henger seg opp i detaljer og påpeker andres små og større feil og mangler nokså konsekvent - men overser sine egne.

Har sett filmen og den var verdt å se😊

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Har sett filmen og den var verdt å se😊

OK, jeg visste ikke at den var blitt laget film av (men jeg følger ikke med på det markedet), men ikke overraskende da boken har blitt oversatt til svært mange språk og i Norge finnes den både som lydbok og e-bok i tilegg til papirutgave.

kupton skrev (6 timer siden):

En av mine absolutte favorittbøker 😀

Det jeg liker med boken, er at den tar jo opp flere alvorlige samfunnsaktuelle temaer, men pakker de inn i en herlig form for humor som t.o.m. ufarliggjør selvmordsforsøkene hans...

Jeg har nylig lest en lignende bok, men som mangler den samme humoren, som heter "Dagen før halv tre" hvor hovedpersonen, også en mann, ser også ut til å være svært opptatt av hva hans samboer ville mene, tenke og si i ulike situasjoner.

Beklager en liten sporveksling fra min side her :) 

stjernestøv

En psykiater sa til meg "Kjenner du han som bor i samme gate som deg, han har vært mye her så du må hilse han". Jeg syns det var helt greit, det var en god psykiater med de beste intensjoner. Hilste jo ikke til naboen for er ikke sikkert han hadde likt det, og sa det ikke til noen. Så jeg lot det ligge ja. 

Jeg opplevde at DPS utleverte opplysninger om meg til andre, men det var langt mer sensitive opplysninger som i tillegg var feil. Resultatet ble ganske alvorlig. I ditt tilfelle hadde jeg sagt til behandleren hva jeg synes om å utlevere opplysninger om andre pasienter. Likte du ikke at den utleverte det til deg så sier du bare det på en høflig og grei måte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...