Gå til innhold

Kan man trene opp igjen den sosiale kapasiteten etter lengre tids psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde tidligere veldig stor sosial utholdenhet og kapasitet. Kunne sitte lenge å lytte til andre og omgås mange mennesker. Samtaler var en viktig del av jobben min og jeg var oppriktig interessert i andres liv og problemer. Så ble jeg plutselig psykisk syk. Etter snart 10  år med psykisk lidelse er jeg  i bedring . Det som plager meg er at jeg nå har veldig liten utholdenhet i sosiale sammenhenger. Blir så sliten etter kort tid at jeg det føles rett og slett som en fysisk smerte , spesielt hvis jeg må lytte lenge til noen. Blir fjern og klarer ikke henge med . Familien min irriterer seg over dette fordi de stadig vil ha min oppmerksomhet. Jeg føler liksom ikke for å kontakte folk pga dette samtidig som jeg savner venner. Jeg lurer på om denne kapasiteten kan trenes opp igjen ?. Jeg er redd for å miste venner for godt pga dette og lurer på om det kan bli som før jeg ble psykisk dårlig? 

Anonymkode: b5918...5db

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg hadde tidligere veldig stor sosial utholdenhet og kapasitet. Kunne sitte lenge å lytte til andre og omgås mange mennesker. Samtaler var en viktig del av jobben min og jeg var oppriktig interessert i andres liv og problemer. Så ble jeg plutselig psykisk syk. Etter snart 10  år med psykisk lidelse er jeg  i bedring . Det som plager meg er at jeg nå har veldig liten utholdenhet i sosiale sammenhenger. Blir så sliten etter kort tid at jeg det føles rett og slett som en fysisk smerte , spesielt hvis jeg må lytte lenge til noen. Blir fjern og klarer ikke henge med . Familien min irriterer seg over dette fordi de stadig vil ha min oppmerksomhet. Jeg føler liksom ikke for å kontakte folk pga dette samtidig som jeg savner venner. Jeg lurer på om denne kapasiteten kan trenes opp igjen ?. Jeg er redd for å miste venner for godt pga dette og lurer på om det kan bli som før jeg ble psykisk dårlig? 

Rart du ikke har mistet venner allerede hvis du har hatt så store problemer i 10år? Tror nok du er bedre enn det du innbiller deg. 

Anonymkode: 48734...030

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart du ikke har mistet venner allerede hvis du har hatt så store problemer i 10år? Tror nok du er bedre enn det du innbiller deg. 

Anonymkode: 48734...030

Hm. Spør om råd og får i stedet en antydning om at jeg ikke har et problem. Hvorfor?. Hadde vært fint å få et seriøst svar fra noen. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror at man kan trene opp sin kapasitet på de fleste områder, inklusive utholdenhet i sosiale sammenhenger. 

Når det gjelder det med at du belastes så veldig når du snakker lenge med noen, så får jeg tanker om at du kanskje kan lære deg å regulere deg bedre, slik at du tar små pauser før du blir overveldet. Kanskje kan du ha utbytte av "grunning-øvelser" - du kan lese litt mer om det her: https://www.modum-bad.no/wp-content/uploads/2020/10/Intro2_Om_romming_grunning.pdf

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at man kan trene opp sin kapasitet på de fleste områder, inklusive utholdenhet i sosiale sammenhenger. 

Når det gjelder det med at du belastes så veldig når du snakker lenge med noen, så får jeg tanker om at du kanskje kan lære deg å regulere deg bedre, slik at du tar små pauser før du blir overveldet. Kanskje kan du ha utbytte av "grunning-øvelser" - du kan lese litt mer om det her: https://www.modum-bad.no/wp-content/uploads/2020/10/Intro2_Om_romming_grunning.pdf

Takk for svar frosken. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm. Spør om råd og får i stedet en antydning om at jeg ikke har et problem. Hvorfor?. Hadde vært fint å få et seriøst svar fra noen. 

Mange av oss har venner fra flere tiår tilbake og har tro på og håp om at de henger med i mange år, selv om man sliter. 

Har dog selv mer eller mindre mistet kontakt med én gammel venn på grunn av mistro og paranoia. Etter noen år orket jeg ikke lenger at alle utstrakte hender ble avvist og mistenkeliggjort.

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Se på det som en mental muskel du burde holde ved like, på samme måte som en fysisk muskel som krever mer å trene opp om den ikke har vært i bruk på en stund. Brukes den lite, dvs. at du er mye for deg selv, blir du også tidligere sliten i sosiale sammenhenger. Dette gjelder vel det meste når det gjelder bruk av hodet? Evne til konsentrasjon? Evne til å huske? Evne til å snakke med folk. Og en rekke andre mentale prosesser...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...