Gå til innhold

Flere som ikke skal ta vaksina?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å ta en vaksine (som kan være farlig) mot en sykdom som ikke er farlig hjelper ihvertfall ikke den som tar den. Så glemte jeg å ta med at vaksineprodusentene tjener penger på vaksinene, men har fraskrevet seg ansvar for skadene de kan gjøre. Så det hjelper ihvertfall dem. Big pharma har en enorm lobby-virksomhet. Hvorfor hører noen på hva bill gates mener liksom? Interesse konflikt så det holder. Han tjener jo penger på vaksiner. Å la barn være prøvekanin synes jeg er forferdelig.

Anonymkode: 759df...aeb

Vaksiner som har kommet så langt at de brukes på "folk flest", har farlige bivirkninger for noen ganske få. Om en sykdom er farlig for alle eller bare for noen, varierer med sykdommen. Det er sjelden man utvikler vaksiner mot sykdommer som ikke er farlige for noen i det hele tatt. Vi vaksinerer ikke barn bare for å unngå at akkurat det barnet skal bli sykt, men for å forhindre at det smitter et annet barn som ikke vil overleve sykdommen pga. en kronisk lidelse, svekket immunforsvar eller andre spesielle forutsetninger.   

Produsentene tjener aller mest på at mange blir syke. Medisin er som regel dyrere enn vaksine. 

Korona er farligst for de eldste, men vi har ingen garanti for at alle virus oppfører seg sånn. Både svineinfluensa og hjernehinnebetennelse rammer barn og ungdom sterkt. Det går ikke an å utvikle vaksiner for barn uten å la barn prøve dem. 

Barnevaksinene oppsto ikke av seg selv. Det er ikke så lenge siden difteri, kikhoste, polio og tub stadig skylte over landet i bølger og sendte massevis av barn i graven. Noen har tatt vaksinene mot disse sykdommene også, mens de var på et tidlig stadium. Men på den tiden hadde så mange foreldre sett sykdom ta eller ødelegge barns liv, at de lot barna bli vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor jeg mest sannsynlig ikke kommer til å ta den:

1. Den er utviklet på rekord tid. Man vet ikke langtidsvirkningene, og vi er alle prøvekaniner. Bare se på etterpåklokskapen etter svineinfluensa vaksinen for noen år siden. Og plutselig trekker de tilbake vaksiner som ikke var trygge likevel. Mye er fortsatt uvisst om covid og vaksinene.

2. Hva stopper nye virus fra å dukke opp? Har kineserne stengt ned våtmarkedene (eller laboratoriene) sine? 

3. Man kan fortsatt bli smittet, og smitte andre.

4. 99,7% overlever. 
 

5. 100% av befolkningen trenger ikke være immune, for flokkimunitet. Før var det snakk om rundt 50%. Men det prates ikke om lenger, for da vil nok flere velge å ikke ta den.

6. jeg er ikke i risikogruppen. Og før eller siden får alle tilbud om å ta den. Så kan de som vil ta den, ta den. Hvorfor skal folk som har tatt den være redde for folk som ikke har tatt den, hvis den fungerer? Og hva er vitsen å ta den hvis den ikke fungerer?

Og til slutt så er ikke covid farlig for friske barn. Vaksinen testes ut på barn nå. Hvem f*en er det som lar barna sine være prøvekaniner liksom. Det er ganske egoistisk av folk å forvente at barn skal tvinges til å ta en vaksine de ikke trenger for at siden de selv tar vaksinen, så må jo alle andre gjøre det også. Skam dere!

Anonymkode: 759df...aeb

Godt sagt.

Anonymkode: a0574...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Vaksiner som har kommet så langt at de brukes på "folk flest", har farlige bivirkninger for noen ganske få. Om en sykdom er farlig for alle eller bare for noen, varierer med sykdommen. Det er sjelden man utvikler vaksiner mot sykdommer som ikke er farlige for noen i det hele tatt. Vi vaksinerer ikke barn bare for å unngå at akkurat det barnet skal bli sykt, men for å forhindre at det smitter et annet barn som ikke vil overleve sykdommen pga. en kronisk lidelse, svekket immunforsvar eller andre spesielle forutsetninger.   

Produsentene tjener aller mest på at mange blir syke. Medisin er som regel dyrere enn vaksine. 

Korona er farligst for de eldste, men vi har ingen garanti for at alle virus oppfører seg sånn. Både svineinfluensa og hjernehinnebetennelse rammer barn og ungdom sterkt. Det går ikke an å utvikle vaksiner for barn uten å la barn prøve dem. 

Barnevaksinene oppsto ikke av seg selv. Det er ikke så lenge siden difteri, kikhoste, polio og tub stadig skylte over landet i bølger og sendte massevis av barn i graven. Noen har tatt vaksinene mot disse sykdommene også, mens de var på et tidlig stadium. Men på den tiden hadde så mange foreldre sett sykdom ta eller ødelegge barns liv, at de lot barna bli vaksinert.

Jeg synes det bli feil å sammenligne corona vaksine med vaksiner som har vert brukt i flere tiår. Det er ikke det samme i det hele tatt. En vaksinasjon av det omfanget vi ser nå, under de omstendighetene vi har nå har ikke skjedd før. Og nå er jo ikke covid særlig farlig for barn. Og det spesielle er jo at det tilsynelatende ikke er for barnas skyld at de skal vaksineres. Langtidsvirkningene av covid vaksine er uvisse, da det ikke har blitt brukt i lang tid. Uansett hvor mange som er vaksinerte. Det har blitt tatt MANGE snarveier med disse vaksinene. Og da må man være litt ydmyk for at folk gjør seg opp sin egen mening. 

Anonymkode: 759df...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Det kalles vel bitterhet? Jeg hørte en forklaring på ordet "bitterhet" som kommer av å drøvtygge og kverne/velte på maten, om og om igjen, som ble forklart i denne podcasten til NRK, "Følelsen" i "Mellom oss". Anbefaler å lytte til podcasten en gang du er ute og går, kjører buss eller kollektivt, sitter og venter eller gjør noe som du kan kombinere med lytting.

Ja, skjønner at det dreier seg om bitterhet. Jeg reagerte bare på at vedkommende nærmest hadde et ønske om universell straff i stedet for å vende aggresjonen mot de rette vedkommende som menes å være skyld i problemene. Bitterheten som kommer som følge av selvopplevd dårlig oppfølging i helsevesenet blir altså til et ønske om å straffe, og den straffen er å la være å vaksinere seg i håp om å bli syk selv slik at vedkommende kan smitte flest mulig mennesker og få dem til å bli alvorlig syke og dø. Det synes jeg er ondt, derav "psykopatisk" (merk anførselstegnene). 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ta en vaksine (som kan være farlig) mot en sykdom som ikke er farlig 

Anonymkode: 759df...aeb

Slike utsagn provoserer meg en smule. En sykdom som ikke er farlig? Leser du i det hele tatt utenriksnyheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (25 minutter siden):

Ja, skjønner at det dreier seg om bitterhet. Jeg reagerte bare på at vedkommende nærmest hadde et ønske om universell straff i stedet for å vende aggresjonen mot de rette vedkommende som menes å være skyld i problemene. Bitterheten som kommer som følge av selvopplevd dårlig oppfølging i helsevesenet blir altså til et ønske om å straffe, og den straffen er å la være å vaksinere seg i håp om å bli syk selv slik at vedkommende kan smitte flest mulig mennesker og få dem til å bli alvorlig syke og dø. Det synes jeg er ondt, derav "psykopatisk" (merk anførselstegnene). 

 

Slike utsagn provoserer meg en smule. En sykdom som ikke er farlig? Leser du i det hele tatt utenriksnyheter? 

Ja, jeg leser utenriksnyheter. I de tilfeller da en sykdom (feks covid) ikke er farlig for barn, blir det feil å tvinge dem til å ta en vaksine man ikke vet om er trygg for dem.

Anonymkode: 759df...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg leser utenriksnyheter. I de tilfeller da en sykdom (feks covid) ikke er farlig for barn, blir det feil å tvinge dem til å ta en vaksine man ikke vet om er trygg for dem.

Anonymkode: 759df...aeb

Jeg gikk glipp av at du mener for barn, så nå er det lettere å ha forståelse for argumentet ditt (selv om jeg ikke er enig). 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det bli feil å sammenligne corona vaksine med vaksiner som har vert brukt i flere tiår. Det er ikke det samme i det hele tatt.

Poenget mitt, og mye av grunnen til at jeg gidder å diskutere dette, er det prøvekanin-begrepet som stadig dukker opp. Hvis ingen tør å ta noe før det er testet i årevis av mange millioner, blir det ingen flere vaksiner eller medisiner. Jeg er gammel nok til å huske koppevaksinen - den reagerte de fleste babyer ganske sterkt på. Det var sikkert ganske skremmende for foreldrene. Hvis de hadde vært motvillige til å la barna være "prøvekaniner" da den kom, hadde kopper aldri blitt utryddet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nå er jo ikke covid særlig farlig for barn.

Det er mye som ikke er særlig farlig for de fleste barn, men som kan være farlig for noen barn. Derfor synes jeg det er riktig at det utvikles vaksiner som passer for barn. Hvis viruset muterer til en variant som er farligst for de yngste, kan det kanskje være lurt å ha noen erfaringer? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Langtidsvirkningene av covid vaksine er uvisse, da det ikke har blitt brukt i lang tid.

Det er da ikke et vanlig fenomen at vaksiner plutselig gir bivirkninger lenge etter at de har blitt satt? Mange slutter jo til og med å virke etter en stund?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har blitt tatt MANGE snarveier med disse vaksinene.

Man er faktisk nødt til å holde et høyt tempo under en pandemi. Men det betyr ikke at tilfeldighetene får råde. Du aner ikke hvor mange som jobber med testing, registrering og dokumentasjon i slike tilfeller. Hver gang lærer man noe, og erfaringene lagres, slik at man kan nyttiggjøre seg dem i senere tilfeller.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da må man være litt ydmyk for at folk gjør seg opp sin egen mening. 

Selvfølgelig, jeg synes bare man skal tenke på hva som må til for å utvikle en vaksine og hva vi skylder "prøvekaninene". Det er ikke forferdelig å teste nye vaksiner på de gruppene som skal ha dem, det er nødvendig

Hvis ebola muterer til en variant som trives bedre her i nord, kan det være greit at noen har våget å være blant de første til å ta vaksinen, eller hva? 
https://www.fhi.no/nyheter/2016/norsk-ledet-studie-viser-lovende-re/

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (14 minutter siden):

Poenget mitt, og mye av grunnen til at jeg gidder å diskutere dette, er det prøvekanin-begrepet som stadig dukker opp. Hvis ingen tør å ta noe før det er testet i årevis av mange millioner, blir det ingen flere vaksiner eller medisiner.

En flunkende ny vaksine har aldri i historien blitt brukt på så mange på så kort tid. 

Anonymkode: a0574...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En flunkende ny vaksine har aldri i historien blitt brukt på så mange på så kort tid. 

Anonymkode: a0574...e6c

Den er ny innen vaksinebruk, men har vært tatt i bruk innen medisin en stund (bl.a. kreftbehandling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk må gjerne være skeptiske til vaksinen, er lov det. Men det som er litt vittig er at de mest ihuga vaksinemotstanderne er storrøykere. Flere har sneipen i kjefte på profilbilde, med en anti vaksine statement ramme rundt bilde. Vittig. Redd for vaksinen men ikke for lungene sine. Minner meg litt om storrøykeren som sitter og røyker mens han belærer ikkerøykere som elsker pepsi max om hvor usunt det er.😅

Anonymkode: 7f102...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Folk må gjerne være skeptiske til vaksinen, er lov det. Men det som er litt vittig er at de mest ihuga vaksinemotstanderne er storrøykere. Flere har sneipen i kjefte på profilbilde, med en anti vaksine statement ramme rundt bilde. Vittig. Redd for vaksinen men ikke for lungene sine. Minner meg litt om storrøykeren som sitter og røyker mens han belærer ikkerøykere som elsker pepsi max om hvor usunt det er.😅

Anonymkode: 7f102...2ac

Det er kanskje de samme som ikke laster ned smitteappen av "sikkerhetshensyn", samtidig som de hamrer løs på facebook og nettet generelt :) 

Anonymkode: 6787a...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje de samme som ikke laster ned smitteappen av "sikkerhetshensyn", samtidig som de hamrer løs på facebook og nettet generelt :) 

Anonymkode: 6787a...ca2

Ja, er nok litt mer i den leia😅

Anonymkode: 7f102...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kanskje de samme som ikke laster ned smitteappen av "sikkerhetshensyn", samtidig som de hamrer løs på facebook og nettet generelt :) 

Anonymkode: 6787a...ca2

Den generaliseringen er like dum som at TIX fans er "enkle".

Anonymkode: 4df10...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryktelig kjip måte å dø på, da. Jeg ville valgt en mer behagelig måte enn korona hvis jeg var lei av livet.

Jeg er fullvaksinert, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Den generaliseringen er like dum som at TIX fans er "enkle".

Anonymkode: 4df10...132

Du syns de generaliseringene var riktig å sammenligne? Det er vel mer bevist at de som tror at Bill Gates er ute etter dem er lett påvirkelige og har gått livets "knallharde" skole og hater alt av autoriteter på grunn av det.

Anonymkode: 7f102...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du syns de generaliseringene var riktig å sammenligne? Det er vel mer bevist at de som tror at Bill Gates er ute etter dem er lett påvirkelige og har gått livets "knallharde" skole og hater alt av autoriteter på grunn av det.

Anonymkode: 7f102...2ac

Ikke gjør deg dum. Man tror ikke Bill Gates er ute etter seg selv om man er skeptisk til akkurat denne vaksinen.

Anonymkode: a0574...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Jeg er fullvaksinert. Fikk det tidlig gjennom jobben. Ser nå at det er noen som ikke har tatt vaksinen. Nå kan vi som er fullvaksinert gå uten munnbind på jobb og de som ikke har vaksinert seg må gå med munnbind. Det er noen som går med munnbind fremdeles. Det er helt greit. De valgte det, vi andre valgte å vaksinere oss. Det er frivillig. 

Anonymkode: b5749...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
laban skrev (På 27.5.2021 den 12.42):

 

Barnevaksinene oppsto ikke av seg selv. Det er ikke så lenge siden difteri, kikhoste, polio og tub stadig skylte over landet i bølger og sendte massevis av barn i graven. Noen har tatt vaksinene mot disse sykdommene også, mens de var på et tidlig stadium. Men på den tiden hadde så mange foreldre sett sykdom ta eller ødelegge barns liv, at de lot barna bli vaksinert.

tenk hvor mange flere vi hadde vært om alle disse fikk overleve. 
Sier ikke at det er bra at de døde og jeg går ikke rundt og ønsker at noen skal dø. men jeg synes vi er nok og klarer ikke å slå fra meg at naturen gjør dette for å redusere en art og vi sprer oss som kreft. vi er ikke lenger nyttige på kloden, vi utrydder alt rundt oss men skal redde oss selv. og så er det et farlig ego på oss synes jeg, nei, vi er nokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (25 minutter siden):

tenk hvor mange flere vi hadde vært om alle disse fikk overleve. 
Sier ikke at det er bra at de døde og jeg går ikke rundt og ønsker at noen skal dø. men jeg synes vi er nok og klarer ikke å slå fra meg at naturen gjør dette for å redusere en art og vi sprer oss som kreft. vi er ikke lenger nyttige på kloden, vi utrydder alt rundt oss men skal redde oss selv. og så er det et farlig ego på oss synes jeg, nei, vi er 

Overbefolkning er et reelt problem. Men jeg synes ikke det skal løses ved å la barn dø av sykdommer det finnes midler mot. Spesielt ikke pga. forestillinger om at vaksiner er farligere enn sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...