Gå til innhold

Normalt å være engstelig for svar på prøver tatt av legene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tok en rutinemessig celleprøve fra livmorhalsen for en uke siden.  Jeg har den siste uken vært veldig nervøs og urolig fordi jeg er så redd for å få et dårlig resultat av prøven. Legen sa at jeg kun får svar om noe er galt. Jeg går rundt å ser og venter på svar på telefonen. Negativ thinking, og angst for at noe kan være galt. 

Har hatt sterke celleforandringer tidligere der jeg måtte til sykehuset for behandling så mulig derfor bekymringen henger i. Men det er ca 14 år siden. Siden har prøvene vært fine.

Er det normalt å være så engstelig etter en prøve hos legen ? Noen råd slik at jeg kan klare å koble angsten ifra ? 

Anonymkode: f49b6...6b1

Fortsetter under...

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (Akkurat nå):

Det er nok vanlig ja. Noen gode råd om hvordan dempe angsten har jeg dessverre ikke.

Takk for svar.  Angrer nesten på at jeg tok prøven for det er så kjipt å gå rundt å engste meg. Har ingen symptomer på at noe er galt men bare tanken på prøven gjør meg tankefull. Men dersom jeg ikke hører noe i løpet av juni så regner jeg med at prøven var ok. Men lang tid å engste seg.... Skal forsøke å legge telefonen litt bort. Mulig det kan hjelpe. Verre når man går med mobilen på seg hele tiden ;)

AnonymBruker

Ring legekontoret og spør om prøven er klar i morgen, da kan jo de på kontoret svare deg. Prøvene kommer ofte en stund før legen får svart deg. De har jo mange pasienter å svare. Jeg fikk svar på prøve av legen på en søndag en gang.

Anonymkode: 194ec...e36

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (11 minutter siden):

Nei sånn pleier ikke jeg å ha det, høres slitsomt ut. Er du mye plaget av uro og angst/engstelse til vanlig? 

Ja, jeg er mye plaget av angst til vanlig.  Da jeg tok den for 3 år siden så hadde jeg ikke særlig angst. Men denne gangen er jeg veldig engstelig. 

Jeg får prøve å ikke tenke på den. Og ta alt som det kommer. Feilen er nok at jeg tenker for mye på den. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tok en rutinemessig celleprøve fra livmorhalsen for en uke siden.  Jeg har den siste uken vært veldig nervøs og urolig fordi jeg er så redd for å få et dårlig resultat av prøven. Legen sa at jeg kun får svar om noe er galt. Jeg går rundt å ser og venter på svar på telefonen. Negativ thinking, og angst for at noe kan være galt. 

Har hatt sterke celleforandringer tidligere der jeg måtte til sykehuset for behandling så mulig derfor bekymringen henger i. Men det er ca 14 år siden. Siden har prøvene vært fine.

Er det normalt å være så engstelig etter en prøve hos legen ? Noen råd slik at jeg kan klare å koble angsten ifra ? 

Jeg tenker at det er helt normalt å engste seg, og særlig om du har hatt positive svar tidligere.

Kayia skrev (24 minutter siden):

Nei sånn pleier ikke jeg å ha det, høres slitsomt ut. Er du mye plaget av uro og angst/engstelse til vanlig? 

Da er du heldig.

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er helt normalt å engste seg, og særlig om du har hatt positive svar tidligere.

Da er du heldig.

Jeg var ikke så engstelig før. Det som er kjipt er at jeg har 2 uker av ferieukene mine fra neste uke. Det var litt dumt å legge ferieukene mine til rett etter en slik test for da får jeg ikke slappe av på samme måte. 

Det er nå 14 år siden da jeg åpnet postkassen og mottok et brev fra legen. Dette skjedde etter en celleprøve som jeg selv trodde var helt fin fordi jeg tok prøve ett år i forveien som var helt fin. Så kom det: Dette er ikke kreft! . Men du har alvorlige celleforandringer grad 3. Jeg ble raskt henvist videre på sykehus og ble behandlet med laser. Tankene over dette strømmet litt over denne gangen for meg for grad 4 er visstnok kreft. Og jeg hadde grad 3. Legen fortalte meg at ca 30 til 40 prosent av denne grad av celleforandringer blir kreft. Etter dette så har prøvene vært fine. 

Jeg får prøve å koble dette bort så godt jeg kan. Har bare gått en uke. Mest sannsynlig går det 3 til 4 uker før resultatet foreligger.  Men dersom jeg ikke har hørt noe innen starten av juli så regner jeg med at prøven var fin. 

Er nok normalt å engste seg litt.  

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg er mye plaget av angst til vanlig.  Da jeg tok den for 3 år siden så hadde jeg ikke særlig angst. Men denne gangen er jeg veldig engstelig. 

Jeg får prøve å ikke tenke på den. Og ta alt som det kommer. Feilen er nok at jeg tenker for mye på den. 

Det er ikke uvanlig å bli engstelig, særlig når du har hatt forandringer tidligere. Jeg hadde det for en del år siden og da ba jeg legen om å gi meg beskjed uansett resultat (han fikk vite hvorfor) og det tok ikke lange tiden før jeg fikk brev i posten. :) Så det kan du jo gjøre neste gang, vil tro de fleste leger gjør dette om man er veldig engstelig.

Jeg var hos gynekolog i dag og hun tok like gjerne celleprøve samtidig selv om jeg pleier å gjøre det hos fastlegen, veldig greit å ha det unnagjort. :) 

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Det er ikke uvanlig å bli engstelig, særlig når du har hatt forandringer tidligere. Jeg hadde det for en del år siden og da ba jeg legen om å gi meg beskjed uansett resultat (han fikk vite hvorfor) og det tok ikke lange tiden før jeg fikk brev i posten. :) Så det kan du jo gjøre neste gang, vil tro de fleste leger gjør dette om man er veldig engstelig.

Jeg var hos gynekolog i dag og hun tok like gjerne celleprøve samtidig selv om jeg pleier å gjøre det hos fastlegen, veldig greit å ha det unnagjort. :) 

Ja det er herlig å bare få unnagjort den prøven 😊.  Så er det forhåpentligvis 3 år til neste gang. Tar ikke sjansen om å la være å ta. Har hørt at en del dropper å ta den. Den risiko tar jeg ikke. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er herlig å bare få unnagjort den prøven 😊.  Så er det forhåpentligvis 3 år til neste gang. Tar ikke sjansen om å la være å ta. Har hørt at en del dropper å ta den. Den risiko tar jeg ikke. 

Fastlegen min knotet så fælt sist gang, var visst vanskelig med bakoverliggende livmor. Gynekologen bare satte inn spekulumet og tok prøven på noen sekunder. Veldig greit. 😊 Ikke aktuelt å droppe den nei! 

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (15 timer siden):

Fastlegen min knotet så fælt sist gang, var visst vanskelig med bakoverliggende livmor. Gynekologen bare satte inn spekulumet og tok prøven på noen sekunder. Veldig greit. 😊 Ikke aktuelt å droppe den nei! 

Hvor mye kostet det hos en gynokolog? 

Er smart å ta den :) . Verre å leve med en indre uro over å ikke ha tatt den foreks. Det er nok en grunn til at den er anbefalt  å ta :)

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er smart å ta den :) . Verre å leve med en indre uro over å ikke ha tatt den foreks. Det er nok en grunn til at den er anbefalt  å ta :)

Hos meg ble den tatt samtidig med at jeg var der for noe annet, så hva selve prøven kostet vet jeg ikke. Dette var på offentlig sykehus og jeg betalte for 2 underlivsprøver, blodprøve og sjekk/undersøkelse 450,- kr.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos den privat praktiserende som jeg var hos nå kostet det 1400 ,for en celleprøve, ultralyd av livmoren og eggstokkene. 

Anonymkode: 88f61...870

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg har frikort har jeg ikke betalt noe. Når jeg ikke har hatt det, 750 kr. Ble henvist av lege første gangen og da blir det visst billigere. 

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 timer siden):

Hos meg ble den tatt samtidig med at jeg var der for noe annet, så hva selve prøven kostet vet jeg ikke. Dette var på offentlig sykehus og jeg betalte for 2 underlivsprøver, blodprøve og sjekk/undersøkelse 450,- kr.

Da ble det nok en del rimeligere enn de private gynokologene. Men fint å få tatt det så billig. Jeg betalte 334 kr hos min fastlege.  Det som er bra med gynokolog er at man kan også få en grundigere undersøkelse. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hos den privat praktiserende som jeg var hos nå kostet det 1400 ,for en celleprøve, ultralyd av livmoren og eggstokkene. 

Anonymkode: 88f61...870

På det private blir det dyrere.  Jeg tok en ultralyd hos en privat gynokolog for ett år tid siden i forbindelse med noe annet. Og det kostet 1500 kr. Og det bare for en ultralydundersøkelse.   Så kan tenke meg at det da koster minst 1400 hos en privat praktiserende gynokolog. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da ble det nok en del rimeligere enn de private gynokologene. Men fint å få tatt det så billig. Jeg betalte 334 kr hos min fastlege.  Det som er bra med gynokolog er at man kan også få en grundigere undersøkelse.

Jeg ble jo i utgangspunktet henvist dit av fastlegen pga en polypp og hun fant i tillegg en cyste som hun har fulgt opp. Har vært der 5-6 ganger på halvannet år. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...