Gå til innhold

Regnes schizoid pf til å være innenfor psykosespekteret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Betyr begrepet schizoid at det er noe psykotisk, eller betegner det bare en spesiell måte å tenke og se verden på som ikke er psykotisk? 

Er for første gang under utredning så er ikke så godt inne i fagterminologien ennå. 

Anonymkode: 26788...799

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betyr begrepet schizoid at det er noe psykotisk, eller betegner det bare en spesiell måte å tenke og se verden på som ikke er psykotisk? 

Nei.

https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-schizoid-personlighetsforstyrrelse

Schizoid personlighetsforstyrrelsekjennetegnes ved at de er sky, viser tilbaketrekning fra kontakt, viser lite følelser, foretrekker fantasi og enslige aktiviteter.

Anonymkode: 4a4e1...c5b

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er for første gang under utredning så er ikke så godt inne i fagterminologien ennå. 

Jeg hadde schizotyp en gang i tiden og det er vel noe av det samme? De har alltid sagt at jeg har psykotiske symptomer, men den diagnosen stemte jo ikke. 

AnonymBruker
kupton skrev (12 minutter siden):

Schizotyp er noe annet og alvorligere enn schizoid. 

Ja, det var den. Husker det nå. Ikke schizoid, men schizotyp. Skal schizotyp behandles i psykosepoliklinikk? 

Annonse

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva slags behabdling får de med schizotyp?? 

Anonymkode: f05bc...323

Støttende psykoterapi og lav dose anti psykotika. Men også ofte ingenting, da mange ikke søker psykiatrisk hjelp.

Jeg tror ikke schizoid har noe med psykose å gjøre. Det handler mer om å mangle interesse for et sosialt liv og trives best i eget selskap med et rikt indre liv. Der andre kanskje ville ønske seg flere venner, vil vel en med schizoid være strålende fornøyd med å slippe sosial interaksjon. 

AnonymBruker
ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke schizoid har noe med psykose å gjøre. Det handler mer om å mangle interesse for et sosialt liv og trives best i eget selskap med et rikt indre liv. Der andre kanskje ville ønske seg flere venner, vil vel en med schizoid være strålende fornøyd med å slippe sosial interaksjon. 

Schizotyp da? 

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Schizotyp er noe helt annet. Der ser man oftere psykotiske eller grensepsykotiske tendenser. 

Takk for at du svarer. Tror du denne pasientgruppen bør behandles i psykosepoliklinikk?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for at du svarer. Tror du denne pasientgruppen bør behandles i psykosepoliklinikk?

Jeg er ikke helsepersonell, men jeg vil tenke at det kommer an på symptomene. Jeg mener Kupton her har sagt at mange med schizotyp pf kan få det bedre av en lav dose antipsykotika. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...