Gå til innhold

Schizofreni uten medisiner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Bl98zG/jeg-har-sovet-bort-saa-mange-dager-og-timer

Rebekka ble bedre uten
medikamenter. 

Hva tenker dere om det? Er man schizofren om man klarer seg uten medisiner? 

Anonymkode: 3f5d1...012

Og Arnhild Lauveng ble frisk av schizofreni, så alt er vel mulig. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/Bl98zG/jeg-har-sovet-bort-saa-mange-dager-og-timer

Rebekka ble bedre uten
medikamenter. 

Ble selv diagnptisrtt med dette. Bruker ikke mer medisiner. Ble bare feit og deprimert og nå hører jeg lutt mer  stemmer enn før - men har lært meg å leve med det. 

Men nå er nok ikke min diagnose så alvorlig heller da. Ble diagnostisert med paranoid psykose men har aldri trodd på den diagnosen. 

Anonymkode: ffd3b...b6e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rebekka ble bedre uten
medikamenter. 

Hva mener du med å klare seg ?

Anonymkode: 24145...778

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med å klare seg ?

Om det vil gå bra uten medisiner vel. Om man vil komme til å fortsette med å være symptomfri uten medisiner. Ikke vanskelig å forstå vel.

Anonymkode: 78f62...9ef

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det vil gå bra uten medisiner vel. Om man vil komme til å fortsette med å være symptomfri uten medisiner. Ikke vanskelig å forstå vel.

Jo det var litt vanskelig å forstå hva du var ute etter å få svar på . Å klare seg kan være så mye ,alt fra å  klare grunnleggende ferdigheter som hygiene til å være i utdannelse eller jobb.  Schizofreni er noe man har uavhengig om en tar medisiner eller ikke, men det du vil frem til er vel kanskje om en kan leve et normalt liv uten medisiner.  Det går det ikke ann å svare ja eller nei på for mennesker med schizofreni er forskjellige.  Men går du på medisiner som demper eller fjerner symptomer så kommer høyst sannsynlig symptomene tilbake når du slutter på medisiner.  Så kan en velge hva som gir en best liv, for noen er det å få dempet/fjernet symptomer som er plagsomme.  For andre er bivirkninger av medisiner så plagsomme at de heller vil leve med symptomer.  Og noen har liten effekt eller ingen effekt av medisiner. 

AnonymBruker

Jeg har gått fast på AP siden 2002. Likevel kommer det en og annen dårlig periode. Og sosialt og yrkesmessig funker jeg ikke i det hele tatt. Det var en periode jeg gikk uten medisiner på 90 tallet, og trodde jeg var kvitt det. Men det kom ubehagelig tilbake, og da hjalp kun AP. Det var ikke noe jeg kunne snakke meg ut av. Til og med med medisiner tok det noen måneder før jeg var kvitt følelsen av overvåking og att jeg så tegn over alt, og var en del av en kosmisk kamp mellom Gud og Satan. Nei, jeg tar heller medisin enn å ha det sånn.

Anonymkode: cfaf6...8f9

AnonymBruker
Marye skrev (2 minutter siden):

Jeg tørr ikke skifte i medisinene For de har fjernet den skremmende stemmen 

Vet ikke hvordan jeg skulle overlevd uten medisinen

Du vet at stemmene man hører kommer fra sitt eget hode? Det finnes ingen ytre, usynlig kraft som kan snakke til en. Det er ens eget hode/sinn som lager det til sånn at det virker som det kommer utenfra. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tror ikke på deg eller andre om at schizofreni må behandles med medisiner. 

Anonymkode: cab45...555

Enig i det. Kognitiv terapi og realitetsorientering kan være godt nok i noen tilfeller. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i det. Kognitiv terapi og realitetsorientering kan være godt nok i noen tilfeller. 

Og å lære seg å leve med stemmene og annet. Godta at de er der og at ting er som det er. 

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du vet at stemmene man hører kommer fra sitt eget hode? Det finnes ingen ytre, usynlig kraft som kan snakke til en. Det er ens eget hode/sinn som lager det til sånn at det virker som det kommer utenfra. 

Kommer energier også fra ens eget hode og kropp? Hvis du mener det har du ikke så mye peiling og har ikke opplevd det selv? 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (43 minutter siden):

Kommer energier også fra ens eget hode og kropp? Hvis du mener det har du ikke så mye peiling og har ikke opplevd det selv? 

Ja. Realitetsorientering og kognitiv terapi sammen med medisiner (i starten) er en god behandlingsmodell. Litt av feilen med hvordan psykosepasienter blir møtt på er at de ikke får noen motsvar. Vrangforestillingene godtas liksom bare stilltiende uten å møte motargumenter fordi behandlere er altfor redde for å oppskake pasienten og gjøre vondt verre. Men det er beviselig at det heller har motsatt virkning ved at pasienter heller blir friskere av det og lettere får en aksept av at det går an å høre stemmer uten at det er noe farlig ved det. Nå kommer det vel an på hvor hardt en er angrepet da, og den løsningen funker jo ikke på alle. Den funker nok best på de som er mildt rammet. 

AnonymBruker

Man må liksom lære seg å leve med stemmehøring og andre psykotiske symptomer. Slutte fred på en måte og godta det. Få god undervisning om hva det dreier seg om/hva som forårsaker det, og verktøy til å takle det. Da er man på god vei, og medisiner kan etterhvert bli unødvendig.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man må liksom lære seg å leve med stemmehøring og andre psykotiske symptomer. Slutte fred på en måte og godta det. Få god undervisning om hva det dreier seg om/hva som forårsaker det, og verktøy til å takle det. Da er man på god vei, og medisiner kan etterhvert bli unødvendig.

Jeg vil klare meg uten medisiner og har prøvd igjen og igjen men det går jo ikke, blir jo kjempedårlig og full i angst. Jeg har prøvd å godta det gang på gan og at sånn er jeg og livet mitt, men til slutt klarer jeg ikke mer. På en måte blir jeg som en dement og veldig gammel person, kroppen og sinnet mitt svekkes utrolig mye. Det er sånn at jeg hadde trengt gåstol hvis jeg skulle gå ute og til og med det hadde vært vanskelig, men nå går det litt bedre etter å ha begynt på medisin igjen. Hvorfor blir jeg sånn tror du? 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg vil klare meg uten medisiner og har prøvd igjen og igjen men det går jo ikke, blir jo kjempedårlig og full i angst. Jeg har prøvd å godta det gang på gan og at sånn er jeg og livet mitt, men til slutt klarer jeg ikke mer. På en måte blir jeg som en dement og veldig gammel person, kroppen og sinnet mitt svekkes utrolig mye. Det er sånn at jeg hadde trengt gåstol hvis jeg skulle gå ute og til og med det hadde vært vanskelig, men nå går det litt bedre etter å ha begynt på medisin igjen. Hvorfor blir jeg sånn tror du? 

Forklaringen er nok at du er ganske hardt rammet og derfor trenger medisiner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...