Gå til innhold

Ang melatonin.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Det er vel et stoff vi har naturlig i hjernen og ikke farlig å ta? Har jo på 5 mg som jeg bestilte fra USA, og min mor sover så dårlig. Det virket ikke på meg og ikke på sønnen min, bare lurer på om jeg kan gi det til min mor? Kanskje det virker på henne? Får så vondt av henne når hun ikke får sove og det er en stund til hun har legetime, og de var veldig forsiktig med å skrive ut noe å sove på. Vet 25 mg seroquel hadde slått henne ut, men så er det jo det hvis det skulle skje noe. Da er det jo jeg som er ansvarlig, men det skjer vel ikke noe av å ta melatonin? 

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (11 minutter siden):

Det regnes som helt ufarlig i små / "normale" doser, det er jo en forsterking av et naturlig stoff: 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/melatonin/

https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/sovn/melatonin/a/A291001

Ja det er jo helt ufarlig, men hun turte visst ikke ta 5 mg. Ville kjøpe de på 1 mg som de har på apoteket, jeg prøver bare å hjelpe. Det er jo noe hun kunne bestilt selv på nettet det hvis hun var inne på sånt, det er jo et søvnhormon. 

Skrevet

Melatonin blir vel oftest brukt på å rette opp døgnrytmen. Circadin virker bedre på søvnløshet. Det var omtrent det legen fortalte meg. Det er sikkert bivirkninger på Melatonin også.

stjernestøv
Skrevet
Fionys skrev (8 minutter siden):

Melatonin blir vel oftest brukt på å rette opp døgnrytmen. Circadin virker bedre på søvnløshet. Det var omtrent det legen fortalte meg. Det er sikkert bivirkninger på Melatonin også.

Ok. Hun trenger å rette opp døgnrytmen men hun ville ikke ha de så det er jo hennes valg, ville bare hjelpe. Ja det er jo bivirkninger på de og og det skrev jeg til henne, jeg ble jo kvalm av de. Men jeg tror ikke hun kan dø av de f.eks? Hun er jo en eldre dame. 

Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Ok. Hun trenger å rette opp døgnrytmen men hun ville ikke ha de så det er jo hennes valg, ville bare hjelpe. Ja det er jo bivirkninger på de og og det skrev jeg til henne, jeg ble jo kvalm av de. Men jeg tror ikke hun kan dø av de f.eks? Hun er jo en eldre dame. 

Fint du prøver å hjelpe henne, men hvis hun ikke vil ha de så trenger du ikke å bekymre deg over bivirkninger og sånt. 

stjernestøv
Skrevet
Fionys skrev (14 minutter siden):

Fint du prøver å hjelpe henne, men hvis hun ikke vil ha de så trenger du ikke å bekymre deg over bivirkninger og sånt. 

Ja det er sant det, hadde nok bekymret meg over det og hvordan det gikk. 

Gjest Anonym 2
Skrevet

Sønnen min bruker melatonin dråper. Han må sove, da han skal tidlig opp på jobb. Står opp litt etter 5, så han trenger å sovne fort. Han har veldig god nytte av det. Jeg jobber natt og må snu mye på døgnet, så jeg har også prøvd det med god effekt. 

stjernestøv
Skrevet
Anonym 2 skrev (13 minutter siden):

Sønnen min bruker melatonin dråper. Han må sove, da han skal tidlig opp på jobb. Står opp litt etter 5, så han trenger å sovne fort. Han har veldig god nytte av det. Jeg jobber natt og må snu mye på døgnet, så jeg har også prøvd det med god effekt. 

Ok håper det hjelper på min mor,hun kjøpte på apoteket. 

Skrevet
stjernestøv skrev (På 3.6.2021 den 16.58):

Ok håper det hjelper på min mor,hun kjøpte på apoteket. 

Jeg var veldig optimistisk når det kom til søvnen min for et par måneder siden, og klarte meg i blant med kun 12,5 mg Atarax og også ingenting. Jeg ville se om jeg kunne hjelpes av Melatonin. Fikk dessverre ingen god effekt og fysj for både en fæl lukt og smak. Men om det hjelper er jo det det beste.

Jeg hadde ikke turt å gi en eldre dame en medisin som Seroquel når hun ikke har brukt medisinen selv og selv om det kun er 25 mg. Eldre mennesker kan få kraftigere virkning/bivirkning av medisiner enn yngre. Det vil nok statistisk sett gå helt fint, men det er jo gode grunner til at det understrekes at legemidler er personlige og ikke skal gis til andre.

stjernestøv
Skrevet
Eva Sofie skrev (7 minutter siden):

Jeg var veldig optimistisk når det kom til søvnen min for et par måneder siden, og klarte meg i blant med kun 12,5 mg Atarax og også ingenting. Jeg ville se om jeg kunne hjelpes av Melatonin. Fikk dessverre ingen god effekt og fysj for både en fæl lukt og smak. Men om det hjelper er jo det det beste.

Jeg hadde ikke turt å gi en eldre dame en medisin som Seroquel når hun ikke har brukt medisinen selv og selv om det kun er 25 mg. Eldre mennesker kan få kraftigere virkning/bivirkning av medisiner enn yngre. Det vil nok statistisk sett gå helt fint, men det er jo gode grunner til at det understrekes at legemidler er personlige og ikke skal gis til andre.

Ok. Det er visst ikke alle melatonin hjelper på, min mor har brukt tre tabletter på 1 mg nå og hun påstår det virker. Men vet ikke om det er sant, hun vet at jeg bekymrer meg for henne og noen ganger tar hun et hvit løgn. 

Nei kommer ikke til å gi henne seroquel. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...