Gå til innhold

Vanskeligheter med å huske minner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vanskeligheter med å huske minner. Slik som når behandler spør har du noen minner fra barnehagen eller kan du gi ett eksempel på en gang du ble avvist? Jeg vet jo at jeg gikk i barnehage og jeg har jo med veldig stor sannsynlighet opplevd å bli avvist. Men har likevel ingen minner om det. Hvorfor er det egentlig slik? Og er det noe jeg kan gjøre for å huske?

Anonymkode: 9c325...7f7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461236-vanskeligheter-med-%C3%A5-huske-minner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har vanskeligheter med å huske minner. Slik som når behandler spør har du noen minner fra barnehagen eller kan du gi ett eksempel på en gang du ble avvist? Jeg vet jo at jeg gikk i barnehage og jeg har jo med veldig stor sannsynlighet opplevd å bli avvist. Men har likevel ingen minner om det. Hvorfor er det egentlig slik? Og er det noe jeg kan gjøre for å huske?

Se på bilder? Det prøvde jeg men det er mange svarte hull, skulle gjerne husket mer jeg og. 

AnonymBruker

Jeg hadde de samme problemene før , hadde nesten ingen minner fra barndommen og tidligere voksenliv. Men jeg husket en del fysiske ting som hvordan barndomshjemmet mitt så ut inne . Så la jeg meg til en vane om kvelden når jeg la meg til å bruke en stund til å se for meg huset ,huske hvor kjøkken, stue var , rommet mitt.  Og så kom minnene gradvis, det var som å bygge på minner kveld etter kveld.  Til slutt kom minnene bare uansett når på døgnet og vis noe blir snakket om i familien kommer det nye minner . Det var bare som jeg måtte finne nøkkelen til hukommelsen. 

I dag husker jeg mer enn resten av familien tilsammen. 

Anonymkode: e94d0...e17

AnonymBruker
Elektronet skrev (4 timer siden):

Jeg syns bare synd på deg, grunnen til at du sliter mentalt er pågrunn av dine usikkerheter. Her må det jobbes for at du skal bli bedre. Kanskje hjernetrim kan gi deg bedre tillit til hukommelsen.

Ja, jeg er veldig usikker. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde de samme problemene før , hadde nesten ingen minner fra barndommen og tidligere voksenliv. Men jeg husket en del fysiske ting som hvordan barndomshjemmet mitt så ut inne . Så la jeg meg til en vane om kvelden når jeg la meg til å bruke en stund til å se for meg huset ,huske hvor kjøkken, stue var , rommet mitt.  Og så kom minnene gradvis, det var som å bygge på minner kveld etter kveld.  Til slutt kom minnene bare uansett når på døgnet og vis noe blir snakket om i familien kommer det nye minner . Det var bare som jeg måtte finne nøkkelen til hukommelsen. 

I dag husker jeg mer enn resten av familien tilsammen. 

Jeg klarer ikke huske selv om min far fortsatt bor i huset jeg har vokst opp i. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke huske selv om min far fortsatt bor i huset jeg har vokst opp i. 

Det som jeg tror var nøkkelen var å bygge på et minne som en husker. Vis du ikke har noen minner i det heletatt så er det vel vanskelig. Husker du ikke rommet ditt? Hvor sengen sto? En venn du lekte med , skolen du gikk på . Eller hvordan det så ut hos besteforeldrene dine.

Det går ann å bruke bilder og, se på detaljer og se om du klarer å få opp noe minner til dem. Jeg kan nå se på et bilde av meg som barn og huske følelsen av tøyet jeg har på meg på bildet,vis det var noe spesielt ved stoffet. Håper du finner noe å bygge på.

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Du kan kjøpe en eller flere av bøkene av Oddbjørn By.Han underviser om hukommelse og kommer med teknikker for å huske bedre.Han har også vunnet vm i hukommelse i 2006.Kategorien var å huske tallrekke eller kortrekke.Anbefaler å finne en bok hvor man gjør tall til ord.Eller en persons etter og fornavn til ett tall og knytte tallet til en hendelse.Setter en seg inn i det er det lett.Har boken Best of Memo av han.En kan finne navn du kjenner selv og knytte det til en handling.Jeg bruker også systemet hvor ett tall er ett ord.Lurer du på det undersøk på Internett eller kanskje du kan skrive eller ringe til han,eller andre som kan det andre systemet.Han lærer også å huske bedre andre ting enn tall.

Anonymkode: 86b13...63e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...