Gå til innhold

Husker veldig lite fra psykolog timene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av en behandler en gang om at jeg burde ta lydopptak av timene. Husker lite, og husker feil/misforstår. 

Anonymkode: 735ee...ace

Ja det er lurt. De blir bare glade når de får høre at pasientene tar lydopptak av samtalene. 

Anonymkode: f9ff2...2a8

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja det er lurt. De blir bare glade når de får høre at pasientene tar lydopptak av samtalene. 

Anonymkode: f9ff2...2a8

Jeg har tenkt selv på tanken om å spørre psykologen min om jeg kunne fått lov til å ta opp timene kun til eget bruk, men har foreløpig ikke turt. Jeg er redd for hvilket svar jeg ev. ville fått :) Ville selvsagt gått inn på en avtale om at opptakene kun var til eget privat terapeutisk bruk og at det aldri kom til å bli publisert på noen plattform.

AnonymBruker

Takk for svar. Behandler filmer timene, men det er jo bare hun som har opptakene. Så kanskje jeg skulle ta sjansen å spørre om jeg kunne ta opp lyd av samtalene. Dere som gjør dette, hva gjør dere med opptakene i ettertid? Hører dere igjennom dem eller skriver dere ned alt som blir sagt? Og hvilken lydopptaker bruker dere?

Anonymkode: 2c2d8...03a

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Behandler filmer timene, men det er jo bare hun som har opptakene. Så kanskje jeg skulle ta sjansen å spørre om jeg kunne ta opp lyd av samtalene. Dere som gjør dette, hva gjør dere med opptakene i ettertid? Hører dere igjennom dem eller skriver dere ned alt som blir sagt? Og hvilken lydopptaker bruker dere?

Jeg vil bare påpeke at det er bra at du har en terapeut som er villig til at timene blir tatt videoopptak av. Jeg vet ikke til hvilket formål. Om du ev. er med i noe forskningsprosjekt e.l., men uansett når timene tas opp på video, er du i mange tilfeller sikret en bedre oppfølgning siden hun da kan se gjennom timen i etterkant og analysere hva som skjedde og om hun burde gjort noe annerledes i den situasjonen. Hun kan også se grundigere på dine reaksjoner enn hva en oppfatter når begge sitter i timen der og da - i øyeblikket. Da kan jo begge reagere spontant, men det er ikke alltid at det er beste måte å reagere/behandle deg på.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 6.6.2021 den 5.54):

Jeg vil bare påpeke at det er bra at du har en terapeut som er villig til at timene blir tatt videoopptak av. Jeg vet ikke til hvilket formål. Om du ev. er med i noe forskningsprosjekt e.l., men uansett når timene tas opp på video, er du i mange tilfeller sikret en bedre oppfølgning siden hun da kan se gjennom timen i etterkant og analysere hva som skjedde og om hun burde gjort noe annerledes i den situasjonen. Hun kan også se grundigere på dine reaksjoner enn hva en oppfatter når begge sitter i timen der og da - i øyeblikket. Da kan jo begge reagere spontant, men det er ikke alltid at det er beste måte å reagere/behandle deg på.

Det er ISTDP terapi, og jeg tror alle som driver med den terapiretningen tar opp timene på video så vidt jeg har skjønt. Jeg og synes det er veldig bra at det gjøres, så en kan få best mulig behandling (selv om jeg dog var litt skeptisk i starten). 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ISTDP terapi, og jeg tror alle som driver med den terapiretningen tar opp timene på video så vidt jeg har skjønt. Jeg og synes det er veldig bra at det gjøres, så en kan få best mulig behandling (selv om jeg dog var litt skeptisk i starten). 

OK, jeg kjenner ikke så mye til ISTDP som terapiretning annet enn generell omtale fra ulike intervjuer. Men, jeg ble litt nysgjerrig... Har du skrevet under på en avtale om i hvor lang tid de kommer til å ta vare på opptakene etter at du har avsluttet terapien? Det er faste retningslinjer for dette når det tas enten lyd- eller videoopptak f.eks. i forbindelse med spørreundersøkelser eller kundeundersøkelser, men vet ikke hvordan det er i forbindelse med terapi.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

OK, jeg kjenner ikke så mye til ISTDP som terapiretning annet enn generell omtale fra ulike intervjuer. Men, jeg ble litt nysgjerrig... Har du skrevet under på en avtale om i hvor lang tid de kommer til å ta vare på opptakene etter at du har avsluttet terapien? Det er faste retningslinjer for dette når det tas enten lyd- eller videoopptak f.eks. i forbindelse med spørreundersøkelser eller kundeundersøkelser, men vet ikke hvordan det er i forbindelse med terapi.

Ja, det har jeg. Opptakene blir oppbevart i 3 måneder (mener jeg å huske det var) ellers blir de slettet så raskt psykologen ikke har bruk for de mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...