AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 Psykologen jeg går til sier jeg er litt kompleks og "uvanlig" fordi jeg passer inn i mange diagnoser uten at jeg nødvendigvis oppfyller nok kriterier til at diagnosen kan stilles. Jeg synes det er litt forvirrende. Hva gjør man da? Er det best å behandle alle disse diagnosene samtidig uten at man egentlig har dem eller blir det gjort på en annen måte? Noen i samme båt? Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 Tror det viktigste i slike tilfeller er å fokusere på symptomene. Jeg er også sånn som flyter over i mange diagnoser. Noen har jeg fått, noen har jeg ikke fått. Men det jeg har merket er at ting som kanskje ikke har noe å gjøre med en av diagnosene, kan bli sett på som en del av de, også blir det mye fokus på det. Framfor å kun se på symptomer, fungering og hvordan behandle det. Jeg tror de er det motsatte av duagnosefokusert der jeg etter hvert skal i behandling sørpå. De jobber ikke ut fra tradisjonell psykiatri, og det blir nytt for meg da jeg er vant til at alt skal henges på en eller annen knagg. Mitt oppheng i diagnoser har kommet etter at jeg kom inn i psykiatrien. Det har ikke bare vært positivt tror jeg. Men når det er slik kompleksitet som du beskriver så kan det være de vil streve med å finne rett behandling da det jo er slik at ulike diagnoser krever ulike behandlinger, og en type behandling som er anbefalt for én diagnose, kan være frarådet for å brukes hvis man har en annen diagnose igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 Dere må finne ut hva som gir deg mest problemer i hverdagen og behandle det først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Glitter skrev (På 11.6.2021 den 18.00): Tror det viktigste i slike tilfeller er å fokusere på symptomene. Jeg er også sånn som flyter over i mange diagnoser. Noen har jeg fått, noen har jeg ikke fått. Men det jeg har merket er at ting som kanskje ikke har noe å gjøre med en av diagnosene, kan bli sett på som en del av de, også blir det mye fokus på det. Framfor å kun se på symptomer, fungering og hvordan behandle det. Jeg tror de er det motsatte av duagnosefokusert der jeg etter hvert skal i behandling sørpå. De jobber ikke ut fra tradisjonell psykiatri, og det blir nytt for meg da jeg er vant til at alt skal henges på en eller annen knagg. Mitt oppheng i diagnoser har kommet etter at jeg kom inn i psykiatrien. Det har ikke bare vært positivt tror jeg. Men når det er slik kompleksitet som du beskriver så kan det være de vil streve med å finne rett behandling da det jo er slik at ulike diagnoser krever ulike behandlinger, og en type behandling som er anbefalt for én diagnose, kan være frarådet for å brukes hvis man har en annen diagnose igjen. Ja, det tror jeg er veldig fornuftig måte å tenke på det på. Er ikke nødvendigvis alt som passer inn i en diagnose óg. Hvilken behandling skal du i? Jeg har per nå fått bipolar diagnose og har likevel endt opp med alvorlig depresjon igjen til tross for at jeg bruker flere stemningsstabiliserende og antidepressiva. Så behandler prøver å se på det med nye øyne for å vurdere om det kanskje kan ligge noe annet bak. Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 kupton skrev (23 timer siden): Dere må finne ut hva som gir deg mest problemer i hverdagen og behandle det først. Fornuftig, skal ta det opp med behandler. Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det tror jeg er veldig fornuftig måte å tenke på det på. Er ikke nødvendigvis alt som passer inn i en diagnose óg. Hvilken behandling skal du i? Jeg har per nå fått bipolar diagnose og har likevel endt opp med alvorlig depresjon igjen til tross for at jeg bruker flere stemningsstabiliserende og antidepressiva. Så behandler prøver å se på det med nye øyne for å vurdere om det kanskje kan ligge noe annet bak. Anonymkode: 58ded...6b5 Hvordan klarer du å komme deg til behandling om du er alvorlig syk av depresjon egentlig? Anonymkode: fc651...383 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan klarer du å komme deg til behandling om du er alvorlig syk av depresjon egentlig? Anonymkode: fc651...383 Jeg er innlagt. Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det tror jeg er veldig fornuftig måte å tenke på det på. Er ikke nødvendigvis alt som passer inn i en diagnose óg. Hvilken behandling skal du i? Jeg har per nå fått bipolar diagnose og har likevel endt opp med alvorlig depresjon igjen til tross for at jeg bruker flere stemningsstabiliserende og antidepressiva. Så behandler prøver å se på det med nye øyne for å vurdere om det kanskje kan ligge noe annet bak. Anonymkode: 58ded...6b5 Den heter basal eksponeringsterapi. På Blakstad sykehus i Viken fylke. Veksler mellom å tenke at det er mitt eneste håp, og å tenke at jeg vil nok ikke bli bedre av det heller. Det er jo bra din behandler ønsker å gå grundig inn i om det kan være noe annet eller noe i tillegg. Men er det nødvendigvis feil diagnose selv om du ikke har respondert på antidepressiv behandling? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Glitter skrev (5 minutter siden): Den heter basal eksponeringsterapi. På Blakstad sykehus i Viken fylke. Veksler mellom å tenke at det er mitt eneste håp, og å tenke at jeg vil nok ikke bli bedre av det heller. Det er jo bra din behandler ønsker å gå grundig inn i om det kan være noe annet eller noe i tillegg. Men er det nødvendigvis feil diagnose selv om du ikke har respondert på antidepressiv behandling? Leste litt om det nå, virker veldig interessant. Tror jeg kunne hatt nytte av en slik type behandling. Blir bare for langt unna her jeg bor. Ja, det er jeg glad for. Nei, tror de/hun står fast ved bipolar diagnosen, men så vidt jeg har skjønt prøver de å kartlegge om det kan være noe mer enn bare det. Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leste litt om det nå, virker veldig interessant. Tror jeg kunne hatt nytte av en slik type behandling. Blir bare for langt unna her jeg bor. Ja, det er jeg glad for. Nei, tror de/hun står fast ved bipolar diagnosen, men så vidt jeg har skjønt prøver de å kartlegge om det kan være noe mer enn bare det. Anonymkode: 58ded...6b5 Jeg bor i nord så er langt unna her også, men det er jo i hovedsak døgnbehandling så det gjør ikke noe for min del. Først er det én mnd, så kan det være man får opphold på tre mnd til, og de som bor langt unna får da reise hjem en langhelg i måneden. Håper de finner ut av det da. Er ikke alle som er like lett å diagnostisere, men da er det bra man har en eller flere behandlere som går inn for å nøste opp i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Glitter skrev (23 minutter siden): Jeg bor i nord så er langt unna her også, men det er jo i hovedsak døgnbehandling så det gjør ikke noe for min del. Først er det én mnd, så kan det være man får opphold på tre mnd til, og de som bor langt unna får da reise hjem en langhelg i måneden. Håper de finner ut av det da. Er ikke alle som er like lett å diagnostisere, men da er det bra man har en eller flere behandlere som går inn for å nøste opp i det. Åja, da går det jo greit sånn sett. Er det lang ventetid, vet du? Ja, det gjør jeg og 🙂 Skal nok være innlagt en stund til i tillegg til at jeg sannsynligvis får fortsette hos behandler her poliklinisk når jeg skrives ut. Så jeg har troen. Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Åja, da går det jo greit sånn sett. Er det lang ventetid, vet du? Ja, det gjør jeg og 🙂 Skal nok være innlagt en stund til i tillegg til at jeg sannsynligvis får fortsette hos behandler her poliklinisk når jeg skrives ut. Så jeg har troen. Anonymkode: 58ded...6b5 Ja det er lang ventetid. Minst ett år. Jeg har ventet i over ett år så langt. Fikk bekreftelse på plass i desember i fjor. Ting går jo ekstra tregt nå pga corona da. Det høres jo veldig bra ut. Jeg prater også med behandler på sykehuset når jeg ikke er innlagt og det er mye mer nyttig. Har prøvd å ha behandler på VOP i tillegg, men har mye mer nytte av å forholde meg til kun henne. Bortsett fra når jeg har vært innlagt andre plasser da. Da har jeg jo hatt behandler der også, men da har de samarbeidet med hun som kjenner meg gjennom de dårligste og beste periodene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Glitter skrev (37 minutter siden): Ja det er lang ventetid. Minst ett år. Jeg har ventet i over ett år så langt. Fikk bekreftelse på plass i desember i fjor. Ting går jo ekstra tregt nå pga corona da. Det høres jo veldig bra ut. Jeg prater også med behandler på sykehuset når jeg ikke er innlagt og det er mye mer nyttig. Har prøvd å ha behandler på VOP i tillegg, men har mye mer nytte av å forholde meg til kun henne. Bortsett fra når jeg har vært innlagt andre plasser da. Da har jeg jo hatt behandler der også, men da har de samarbeidet med hun som kjenner meg gjennom de dårligste og beste periodene. Såpass. Får håpe du kommer inn snart. Ja, er veldig glad jeg får fortsette hos henne, for av alle behandlerne jeg har hatt er det hun jeg har sluppet mest inn og vært så ærlig som mulig med. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne, hadde nok vært mye dårligere og med høyere symptomtrykk en det jeg har nå. Anonymkode: 58ded...6b5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Såpass. Får håpe du kommer inn snart. Ja, er veldig glad jeg får fortsette hos henne, for av alle behandlerne jeg har hatt er det hun jeg har sluppet mest inn og vært så ærlig som mulig med. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne, hadde nok vært mye dårligere og med høyere symptomtrykk en det jeg har nå. Anonymkode: 58ded...6b5 Jeg kom da inn på Blakstad etter bare 2mnd. Men fastlegen min skrev i henvisningen at jeg var alvorlig syk og virkelig trengte det så det kommer nok ann på hvor alvorlig de ser på det. Anonymkode: fc651...383 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kom da inn på Blakstad etter bare 2mnd. Men fastlegen min skrev i henvisningen at jeg var alvorlig syk og virkelig trengte det så det kommer nok ann på hvor alvorlig de ser på det. Anonymkode: fc651...383 Blakstad har mange avdelinger. Der jeg skal er der 6 sengeplasser, og da jeg hadde vurderingsintervju med dem i desember så sa de at vanligvis har de et møte etterpå også får man svar i posten, men de sa umiddelbart at jeg var en soleklar kandidat til den behandlingen så de trengte ikke diskutere en gang. Men jeg skjønner hva du prøver på. Til info så er det eneste plass de har den behandlingen i landet, og det er nettopp de som er svært dårlig og med komplekst sykdomsbilde blir tatt inn. Og de har ikke akuttplasser. Ingen får snike i køen. Endret 12. juni 2021 av Glitter 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Glitter skrev (11 minutter siden): Blakstad har mange avdelinger. Der jeg skal er der 6 sengeplasser, og da jeg hadde vurderingsintervju med dem i desember så sa de at vanligvis har de et møte etterpå også får man svar i posten, men de sa umiddelbart at jeg var en soleklar kandidat til den behandlingen så de trengte ikke diskutere en gang. Men jeg skjønner hva du prøver på. Til info så er det eneste plass de har den behandlingen i landet, og det er nettopp de som er svært dårlig og med komplekst sykdomsbilde blir tatt inn. Og de har ikke akuttplasser. Ingen får snike i køen. Det er ikke akuttplass jeg søkte på, men vanlig. Det finnes grader av psykdom også, ikke bare fysisk sykdom. Jeg er en av de som har et veldig komplekst og alvorlig sykdomsbilde. Jeg har vært alvorlig syk siden jeg var barn og inn og ut av psykiatrien siden den gang. Det er klart at de må prioritere akkurat som de gjør ellers. Hvorfor du må vente så lenge i forhold til meg vet jeg ikke annet enn at min fastlege skrev en knakende god henvisning. Anonymkode: fc651...383 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke akuttplass jeg søkte på, men vanlig. Det finnes grader av psykdom også, ikke bare fysisk sykdom. Jeg er en av de som har et veldig komplekst og alvorlig sykdomsbilde. Jeg har vært alvorlig syk siden jeg var barn og inn og ut av psykiatrien siden den gang. Det er klart at de må prioritere akkurat som de gjør ellers. Hvorfor du må vente så lenge i forhold til meg vet jeg ikke annet enn at min fastlege skrev en knakende god henvisning. Anonymkode: fc651...383 Igjen så er det flere avdelinger på det sykehuset, og det er nok ikke samme avdeling du snakker om. Henvisningen har ikke så mye å si da man etter det skal fylle ut masse intervju i forkant og så ha et intervju med de som jobber der. Jeg kommer ikke til å uttale meg videre som om det skulle være noen konkurranse. De som får plass må vente på den. Slik er det på den avdelingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 Glitter skrev (4 minutter siden): Igjen så er det flere avdelinger på det sykehuset, og det er nok ikke samme avdeling du snakker om. Henvisningen har ikke så mye å si da man etter det skal fylle ut masse intervju i forkant og så ha et intervju med de som jobber der. Jeg kommer ikke til å uttale meg videre som om det skulle være noen konkurranse. De som får plass må vente på den. Slik er det på den avdelingen. Herregud, skjerp deg. Bare fordi jeg ikke måtte vente like lenge som deg så betyr ikke det at jeg var på en annen avdeling. Tåler du ikke at andre kan trenge plassen mer enn deg eller hva er greia? (forventer ikke noe svar og orker heller ikke diskutere da det ikke var deg jeg svarte i utgangspunktet). Alle de jeg snakket med vår ihvertfall enige om at jeg trengte behandling raskt. Jeg har forresten blitt frisk fra min kptsd i ettertid. Anonymkode: fc651...383 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kom da inn på Blakstad etter bare 2mnd. Men fastlegen min skrev i henvisningen at jeg var alvorlig syk og virkelig trengte det så det kommer nok ann på hvor alvorlig de ser på det. Anonymkode: fc651...383 Har du gjennomgått BET? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 13. juni 2021 Del Skrevet 13. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Herregud, skjerp deg. Bare fordi jeg ikke måtte vente like lenge som deg så betyr ikke det at jeg var på en annen avdeling. Tåler du ikke at andre kan trenge plassen mer enn deg eller hva er greia? (forventer ikke noe svar og orker heller ikke diskutere da det ikke var deg jeg svarte i utgangspunktet). Alle de jeg snakket med vår ihvertfall enige om at jeg trengte behandling raskt. Jeg har forresten blitt frisk fra min kptsd i ettertid. Anonymkode: fc651...383 Det handler ikke om å trenge plassen mer eller mindre. De prioriterer ikke på den måten. De som tas inn i behandling settes på venteliste og ingen av de som er på venteliste i utgangspunktet havner lenger bak i køen på grunn av at noen er mer eller mindre dårlig. Dette sa de helt tydelig til meg, og når det blir lang venteliste så er det utelukkende et problem som gjelder kapasitet. Noe som har blitt ennå verre på grunn av corona. Henvisningen fra en behandler på VOP ble mottatt i oktober i fjor (glemte at behandler på VOP klarte å rote bort henvisningen), inntaksintervju var i desember hvor jeg fikk plass med en gang, og nå sporadisk oppfølging på tlf mens jeg venter. Jeg blir provosert når du kommer med dette kjedsommelige med at hvis man er ekte alvorlig psykisk syk så er det sånn og sånn. Slik systemet i den behandlingen fungerer i dag så prioriterer de ikke på den måten der. De har mange søkere og alle som får plass må faktisk vente på sin tur. Er så lei av alle disse som går rundt her på forumet og snakker om "ekte Asperger", "hard core schizofreni', "ekte alvorlig syk: osv. Endret 13. juni 2021 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461357-%C3%A5-passe-inn-i-mange-diagnoser-uten-%C3%A5-n%C3%B8dvendigvis-oppfylle-nok-kriterier/#findComment-4044772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.