Gå til innhold

Kupton - Fontex - serumskonsentrasjon - virkning

Anbefalte innlegg

Småbarnsmamma2021

Når begynner fontex å virke? 

Hva betyr det at det tar tid å bygge opp serumkonsentrasjon? Har det også noe innvirkning på selve behandlingseffekten?

Kan man kjenne bivirkning allerede etter 2-3 dager som indre dirring?

Når er det vanlig å øke dose dersom nødvendig? Tidsperspektiv.

På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

Når en begynner med en medisin, tar det en tid før serumkonsentrasjonen kommer i stabilt nivå - steady state. Når - avhenger av halveringstiden - t1/2. Steady state nåes etter ca 5 x halveringstiden. For Fontex er den svært lang, 4-6 døgn, så steady state nås først etter ca fire uke. Og ja, serumkonsentrasjonen har betydning for effekten.

Det du kjenner er sannsynligvis seponeringseffekten av Zoloft. Zoloft går mye raskere ned enn Fontex går opp. Det var derfor jeg skrev at en burde vurdere en periode med begge medisiner.

En vurderer doseøkning etter fire uker på steady state. For Fontex blir det etter ca åtte uker.

Småbarnsmamma2021

Nevnte det for psykiater på DPS.

Merkelig at han ikke «vet bedre». 

Det har nå gått 5 dager uten zoloft. Har ikke noen andre bivirkninger eller plager. Mulig fordi den er i kroppen enda. Håper jeg holder ut de to-tre neste ukene også.

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (4 timer siden):

Når en begynner med en medisin, tar det en tid før serumkonsentrasjonen kommer i stabilt nivå - steady state. Når - avhenger av halveringstiden - t1/2. Steady state nåes etter ca 5 x halveringstiden. For Fontex er den svært lang, 4-6 døgn, så steady state nås først etter ca fire uke. Og ja, serumkonsentrasjonen har betydning for effekten.

Det du kjenner er sannsynligvis seponeringseffekten av Zoloft. Zoloft går mye raskere ned enn Fontex går opp. Det var derfor jeg skrev at en burde vurdere en periode med begge medisiner.

En vurderer doseøkning etter fire uker på steady state. For Fontex blir det

etter ca åtte uker.

Nevnte det for psykiater på DPS.

Merkelig at han ikke «vet bedre». ?

Det har nå gått 5 dager uten zoloft. Har ikke noen andre bivirkninger eller plager. Mulig fordi den er i kroppen enda. Håper jeg holder ut de to-tre neste ukene også.

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (5 timer siden):

En vurderer doseøkning etter fire uker på steady state. For Fontex blir det etter ca åtte uker.

Når kan man kjenne bivirkninger eller en form for virkning av fontex? Det er vel ikke slik at man må komme til steady state før man kjenner noe som helst? Eller?

Det viktigste du må huske med dette svaret, er at dette er så individuelt at resten av svaret må tas med en stor klype salt.

Det hender at folk får virkning tidlig i behandlingen, men det er svært sjelden at antidepressiv effekt kan merkes før 10-14 dager er gått. Teoretisk litt mer med Fontex.

Personer som er dyktige til å kjenne bivirkninger klarer å kjenne dette etter et par dager.

Annonse

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (3 minutter siden):

Det viktigste du må huske med dette svaret, er at dette er så individuelt at resten av svaret må tas med en stor klype salt.

Det hender at folk får virkning tidlig i behandlingen, men det er svært sjelden at antidepressiv effekt kan merkes før 10-14 dager er gått. Teoretisk litt mer med Fontex.

Personer som er dyktige til å kjenne bivirkninger klarer å kjenne dette etter et par dager.

Frykten min ligger egentlig i at jeg er redd psykiateren gjør «feil» og gjør meg dårlig. Dette etter dårlig erfaring. Men det er vel uansett slik at jeg har noe SSRI i kroppen og at dette ikke blir som en bråseponering- for det er abstinenser jeg er redd på bakgrunn av innleggelser to ganger tidligere etter seponeringsforsøk med Zoloft. De gangene har jeg ikke tatt noe annet medikament i tillegg som erstatning. Det har ikke vært mange dagene før jeg har blitt veldig syk- og da har jeg i utgangspunktet følt meg ok til det plutselig har blitt helt jævli med panikkangst, suicidale tanker etc.  

Jeg undrer meg også over at fontex forskrives som medisin mot pmdd med 14 dager på 20mg og 14 dager uten noe. Da vil man aldri nå en steady state? Har to venninner som bruker medisin mot dette med god effekt. 

Vet du noe om hvordan det fungerer?

Jeg forstår at selve virkningen mot angst og depresjon tar lang tid før man kan merke noe. Kanskje opptil 3 mnd. Det jeg er mest opptatt av er overgangen og er bekymret for abstinens og forværring i symptomsbildet med seponeringsrekasjoner som jeg har opplevd før. Dersom jeg har brukt både fontex og zoloft samtidig hadde jeg sikkert vært redd for serotonintsyndrom med overdosering…

Liker faktabaserte svar og depressive sympromer er mye mer levbart enn panikkangst flere ganger i døgnet og konstant indre uro, ingen matlyst og dårlig søvn. 

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (På 12.6.2021 den 17.29):

Vet du om angstdempende effekt kommer samtidig som antidepressiv effekt? Den kan begynne etter to uker?

Har nå brukt medisinen i 10 dager. Har følt på ekstra angst og vært mer tung i humøret de tre siste dagene. Søvnen har blitt bedre, men noe værre. 

• 1 måned senere...
Småbarnsmamma2021
kupton skrev (På 12.6.2021 den 7.40):

Hei igjen,

Jeg har hatt grei virkning av fontex på flere områder. Har nå brukt medisinen i 7,5 uke. Depresjonen er nesten borte, jeg gråter ikke daglig lenger og har lyst til å gjøre aktiviteter igjen. Søvnen er mye bedre, har kunne sluttet med imovane jeg har brukt hver kveld i 5 år. Apetitt er veeldig bra. 

Før kunne jeg våkne med angst og var lamslått av angst gjennom en hel dag. Dette er bedre, men jeg får fortsatt angstanfall og er urolig/nervøs deler av dagen. Værst morgen/midt på dag. Roligere på ettermiddag og kveld. Stress er en trigger.

Psykiatet foreslo å øke fra 20mg til 30mg daglig. Legge til 10mg på kveld. Dette gjorde jeg onsdag. Har i går og dag følt meg litt rar og kanskje noe mer angst. Er dette vanlig ved doseøkning?

Er det slik at det er mer å «hente» ved doseøkning når man allerede har fått terapeutisk effekt på noe?

Jeg bruker fortsatt 2,5mg-5mg sobril hver morgen. For å komme i gang med dagen og ikke få de største toppene av angsten.

Småbarnsmamma2021

KUPTON:

Hei igjen,

Jeg har hatt grei virkning av fontex på flere områder. Har nå brukt medisinen i 7,5 uke. Depresjonen er nesten borte, jeg gråter ikke daglig lenger og har lyst til å gjøre aktiviteter igjen. Søvnen er mye bedre, har sluttet med imovane jeg har brukt hver kveld i 5 år. Apetitt er veeldig bra. 

Før kunne jeg våkne med angst og var lamslått av angst gjennom en hel dag, som ofte gikk over til panikk. Slik at både søvn og mat uteble. Dette er mye bedre, men jeg får fortsatt angstanfall og er urolig/nervøs deler av dagen. Værst morgen/midt på dag. Roligere på ettermiddag og kveld. Stress er en trigger for dette og det hemmer meg i hverdagen. Det er mye jeg har lyst til og har energi til, men frykten sitter fortsatt i meg og jeg har fått angst for angsten. Går til psykolog.

Psykiater foreslo å øke fra 20mg til 30mg fontex daglig. Legge til 10mg på kveld. Dette gjorde jeg onsdag denne uke . Har i går og dag følt meg litt rar og kanskje noe mer angst. Er dette vanlig ved doseøkning? Er dette også forbigående slik det var ved oppstart?

Er det slik at det er mer å «hente» ved doseøkning når man allerede har fått terapeutisk effekt på startdose?

Jeg bruker fortsatt 2,5mg-5mg sobril hver morgen. For å komme i gang med dagen og ikke få de største toppene av angsten.

Håper du kan hjelpe meg med litt informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...