Gå til innhold

Er det vanlig å ha hukommelsestap fra tiden når man har vært psykotisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke helt klarer å legge fra meg min første innleggelse og lurer stadig på hvorfor jeg ikke husker noe. 
Jeg var innlagt i 6 måneder, og de første månedene var jeg mutistisk og måtte ha hjelp til det meste, satt bare og stirret ut i luften. Har ingen minner fra denne tiden, har bare lest det i journalen. Behandlere mente at jeg var psykotisk da. Er det derfor jeg ikke husker noe?

Anonymkode: bfa3d...2ae

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke helt klarer å legge fra meg min første innleggelse og lurer stadig på hvorfor jeg ikke husker noe. 
Jeg var innlagt i 6 måneder, og de første månedene var jeg mutistisk og måtte ha hjelp til det meste, satt bare og stirret ut i luften. Har ingen minner fra denne tiden, har bare lest det i journalen. Behandlere mente at jeg var psykotisk da. Er det derfor jeg ikke husker noe?

Ble du satt på antipsykotika de første månedene? Å bli mutistisk er en vanlig bivirkning av antipsykotika. 

Anonymkode: 71402...939

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble du satt på antipsykotika de første månedene? Å bli mutistisk er en vanlig bivirkning av antipsykotika. 

Så vidt jeg husker fra journalen så ble jeg satt på antipsykotika ganske raskt etter innleggelse. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så vidt jeg husker fra journalen så ble jeg satt på antipsykotika ganske raskt etter innleggelse. 

Tror det er antipsykotika en som gir hukommelsestap, ikke psykosen. Antipsykotika er jo ganske sløve de å man går jo bre rundt i en zombietilstand og sover hele dagen. Ikke rart man ikke husker en dritt. 

Hva var det som utløste din psykose? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det er antipsykotika en som gir hukommelsestap, ikke psykosen. Antipsykotika er jo ganske sløve de å man går jo bre rundt i en zombietilstand og sover hele dagen. Ikke rart man ikke husker en dritt. 

Hva var det som utløste din psykose? 

Har aldri hørt om at antipsykotika gir hukommelsestap, har du noen kilder?

Det som utløste psykosen var mye stress over tid da jeg skulle ta eksamen. Selv er jeg dog litt usikker på om jeg faktisk var psykotisk da jeg ikke hadde noen vrangforestillinger eller hallusinasjoner. Så vidt jeg har skjønt mente de at det var det fordi jeg responderte på behandlingen og at jeg i ettertid bare jattet med når de spurte om jeg trodde maten var forgiftet o.l. Har en lei tendens til å svare det jeg tror behandlere vil høre. 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, det er ikke uvanlig å ikke huske så mye fra en psykotisk episode.

Bortsett fra det, har du fått masse sprøyt om antipsykotika  fra ...939.

Ok, takk for svar. Er det også like normalt å ikke huske noen ting? Er vel 3-4 måneder jeg ikke har ett eneste minne fra. Vet du forresten hvorfor det er slik?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri hørt om at antipsykotika gir hukommelsestap, har du noen kilder?

Det som utløste psykosen var mye stress over tid da jeg skulle ta eksamen. Selv er jeg dog litt usikker på om jeg faktisk var psykotisk da jeg ikke hadde noen vrangforestillinger eller hallusinasjoner. Så vidt jeg har skjønt mente de at det var det fordi jeg responderte på behandlingen og at jeg i ettertid bare jattet med når de spurte om jeg trodde maten var forgiftet o.l. Har en lei tendens til å svare det jeg tror behandlere vil høre. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-olanzapine-teva-teva-574133

Det står under bivirkninger. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for svar. Er det også like normalt å ikke huske noen ting? Er vel 3-4 måneder jeg ikke har ett eneste minne fra. Vet du forresten hvorfor det er slik?

Jeg har ikke sett noen tall som sier om det ene eller andre er mest vanlig. Det har jo heller ingen betydning annet enn "kjekt å vite".

Psykose er ikke en ensartet tilstand, men et symptom på at hjernen ikke fungerer normalt over et bredt område. Da kan også hukommelsesfunksjonen svikte.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står under bivirkninger. 

Ja, opp til  1/100. Det er få som kaller det vanlig. Mutisme kan jeg ikke se at det står noe om. Jeg har sett mange tusen på AP, og ikke en eneste fikk mutisme.

Worrisome Plenty

Kanskje du var katatonisk. Det gir vel litt mer dramatiske utslag enn vanlige psykoser. Jeg har sett ei med katatoni, jeg tviler hun husker så mye fra den tiden. Katatoni er også en psykose der man sitter stille eller raver rundt i stupor, eller begge deler om hverandre. Jeg snakket med en med katatonisk schizofreni, og spurte om han hørte stemmer og slikt, det gjorde han ikke.

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Har du noe belegg for den påstanden?

https://sml.snl.no/katatoni

Er det vanlig å ha en slags  lett utgave av katatoni ved schizofreni? Jeg kan i dårlige perioder stivne til å sitte uten å klare å røre meg . Vet ikke helt hvor lenge men ihvertfall 20-30 minutter.  Så kan jeg begynne å gå ,og går til jeg blir sliten, og så kan jeg sitte igjen, kjennes ut som å falle ut på en måte med tanke-stopp og klarer ikke å bevege meg. 

Anonymkode: 14905...17d

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja fordi det er de gammeldagse antipsykotikaene som ga katatoni. 

Anonymkode: ce574...570

De kunne ikke gi katatoni, men de kunne gi noe som lignet,  parkinsonisme. Da jeg hadde parkinsonisme av Haldol så kunne jeg reise meg opp å bli stående stiv og fast noen minutter. Uten å klare å røre meg.

Endret av Worrisome Plenty

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...