Gå til innhold

Bør jeg kutte ut psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Noen ganger tror jeg du troller, men så er du nok bare veldig syk. Det positive er at du innser at du trenger hjelp, du må bare tillate deg å ta imot den hjelpen du får og trenger. Hva er det som gjør det vanskelig for deg å følge et behandlingsopplegg som behandlerne anbefaler?

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Saboterer jeg all hjelp? Hva vet du om det? Er alltid samarbeidsvillig jeg og hører på råd, altså jeg jobber med meg selv selv om det ikke alltid kommer frem her. Det står det i journalen min og. 

Jeg tror ikke du saboterer med vilje. Det at du er så fram og tilbake har med ditt sykdomsbilde å gjøre, din tro og alt av ubehag du får både med og uten medisiner. 

Også er det et viktig poeng du kommer med, at det som kan se ut som noe her på forumet, trenger ikke å være slik det faktisk er i virkeligheten. Det er det jo du, dine hjelpere og pårørende som vet. 

Jeg tror også på energier. Føler jeg absorberer andres negative energi. Og derfor er jeg mye nedstemt og deprimert. Men jeg vet ikke om det jeg tror er slik hundre%. Det bare ble så klart og tydelig for meg, for ett eller to år siden, at det måtte jo være derfor jeg ikke blir frisk. For det er litt utenfor min kontroll. Alt jeg kan gjøre er å klare å tåle det. Men jeg er ikke like plaget av det som deg, og jeg mener det med å ta inn andres energier er psykisk betinget og ikke en form for evne. Derfor tror jeg man kan lære seg å håndtere det ved hjelp av behandling og medisiner. 

Endret av Glitter
stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke du saboterer med vilje. Det at du er så fram og tilbake har med ditt sykdomsbilde å gjøre, din tro og alt av ubehag du får både med og uten medisiner. 

Også er det er viktig poeng du kommer med, at det som kan se ut som noe her på forumet, trenger ikke å være slik det faktisk er i virkeligheten. Det er det jo du, dine hjelpere og pårørende som vet. 

Ja det har nok noe med min usikkerhet å gjøre, må bare bli tryggere på meg selv og stole på meg selv. Å ta valg er ikke lett for meg, det gjelder medisiner og for å opplyse om det. 

Ja jeg vet ikke hvordan de ser på meg her men jeg går ikke rundt og saboterer psykiatrien og den hjelpen de gir meg, og mine pårørende hadde nok ikke kjent meg igjen her inne ;) Det er vel derfor jeg ikke vil skrive for mye om dem også, litt har jeg skrevet men det er jo mest om meg selv. Kan vel virke veldig ego sentrert til tider her inne, men sånn er jeg ikke i RL. Dette har vært mitt fristed i mange år. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja det har nok noe med min usikkerhet å gjøre, må bare bli tryggere på meg selv og stole på meg selv. Å ta valg er ikke lett for meg, det gjelder medisiner og for å opplyse om det. 

Ja jeg vet ikke hvordan de ser på meg her men jeg går ikke rundt og saboterer psykiatrien og den hjelpen de gir meg, og mine pårørende hadde nok ikke kjent meg igjen her inne ;) Det er vel derfor jeg ikke vil skrive for mye om dem også, litt har jeg skrevet men det er jo mest om meg selv. Kan vel virke veldig ego sentrert til tider her inne, men sånn er jeg ikke i RL. Dette har vært mitt fristed i mange år. 

Ja, og det er godt å ha et fristed. Da er det veldig synd å skulle få høre påstander om en selv som ikke stemmer, fordi diverse brukere tror de vet alt om en person bare fordi personen er åpen om mye rundt eget liv. Jeg er fullt klar over at jeg kjenner bare en liten brøkdel av den du er. For det er stor forskjell mellom forum og det virkelige liv, og de færreste av oss, selv ikke vi som er veldig åpen, deler alt. Slik at det er umulig for andre å se hele bildet ditt. Eller hele bildet mitt. 

stjernestøv
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja, og det er godt å ha et fristed. Da er det veldig synd å skulle få høre påstander om en selv som ikke stemmer, fordi diverse brukere tror de vet alt om en person bare fordi personen er åpen om mye rundt eget liv. Jeg er fullt klar over at jeg kjenner bare en liten brøkdel av den du er. For det er stor forskjell mellom forum og det virkelige liv, og de færreste av oss, selv ikke vi som er veldig åpen, deler alt. Slik at det er umulig for andre å se hele bildet ditt. Eller hele bildet mitt. 

Ja det har du helt rett i, egentlig blir de jo bare kjent med oss gjennom det vi deler her men livet består av så mye mer enn det. Vi har familie og venner og et liv uten om vårt ego og godt er det ;) Og hadde vi møttes i RL hadde vi jo fokusert på noe positivt å snakke om, ikke det vi skriver om her. Det er jo her man gjør sånt, men det er ikke sikkert alle liker det vi skriver om. Men det skal noe til å bli likt av alle, det er ikke alltid kjemien stemmer helt og det er ok det og. 

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker det er alt for mange som misbruker hjelpesystemet og tar ressurerer fra andre som virkelig trenger det og ville fulgt oppleget.

Anonymkode: 5d312...81d

Jeg tror ikke det går an, det er jo hjelpeapparatet som avgjør hvem som trenger hjelp. Hvordan går det an å misbruke det? Det forstår ikke jeg, og jeg tror de som trenger hjelp får hjelp. I hvert fall her jeg bor er det sånn. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke det går an, det er jo hjelpeapparatet som avgjør hvem som trenger hjelp. Hvordan går det an å misbruke det? 

Ikke følge opplegget. Sjonglere med medisiner. Kutte ut medisiner etter eget forgodtbefinnende. osv.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke følge opplegget. Sjonglere med medisiner. Kutte ut medisiner etter eget forgodtbefinnende. osv.

Jeg følger opplegget utmerket jeg, bare spør dem :) Og som sagt de støtter meg i mitt valg om å ta medisiner eller ikke ta medisiner, det virker ikke som de mener at de kaster bort tiden på meg. Og jeg nevnte det noen av dere skriver her inne til sykepleieren om at de bare burde gitt meg opp, da sa han at det er godt det ikke er opp til dere å bestemme da. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg følger opplegget utmerket jeg, bare spør dem :) Og som sagt de støtter meg i mitt valg om å ta medisiner eller ikke ta medisiner, det virker ikke som de mener at de kaster bort tiden på meg. Og jeg nevnte det noen av dere skriver her inne til sykepleieren om at de bare burde gitt meg opp, da sa han at det er godt det ikke er opp til dere å bestemme da. 

Neida, du saboterer ingen ting selv om du starter og slutter på medisiner tre ganger i året. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neida, du saboterer ingen ting selv om du starter og slutter på medisiner tre ganger i året. 

De anbefaler meg å ta medisiner men det er helt opp til meg, hva er det da jeg saboterer? Det er mitt valg skjønner du. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er alt for mange som misbruker hjelpesystemet og tar ressurerer fra andre som virkelig trenger det og ville fulgt oppleget.

Det er helsevesenet som bestemmer hvem som får hjelp og om de nyttiggjør seg av den hjelpen. Det er ingen som mister sin plass som de virkelig trenger, da de som får plass trenger det jo virkelig de også. 

Annonse

Glitter skrev (11 minutter siden):

Det er helsevesenet som bestemmer hvem som får hjelp og om de nyttiggjør seg av den hjelpen. Det er ingen som mister sin plass som de virkelig trenger, da de som får plass trenger det jo virkelig de også. 

Jo, det er det. Psykologer forteller at de må avslutte behandlinger mye tidligere enn hva som er hensiktsmessig, pga. kapasitetsproblemer. Jeg vet om flere personer - både barn og voksne - som har et helt klart behov for behandling, men hvor kapasitetsproblemer gjør at de ikke får det de trenger. 

hattifnattus
frosken skrev (Akkurat nå):

Jo, det er det. Psykologer forteller at de må avslutte behandlinger mye tidligere enn hva som er hensiktsmessig, pga. kapasitetsproblemer. Jeg vet om flere personer - både barn og voksne - som har et helt klart behov for behandling, men hvor kapasitetsproblemer gjør at de ikke får det de trenger. 

Stemmer. Jeg står midt oppi det nå og har også gjort det tidligere. En tidligere venninne av meg prøvde nylig å ta livet sitt etter å ha blitt avsluttet før hun var klar for det og ble overlatt til seg sel.

AnonymBruker
hattifnattus skrev (4 minutter siden):

Stemmer. Jeg står midt oppi det nå og har også gjort det tidligere. En tidligere venninne av meg prøvde nylig å ta livet sitt etter å ha blitt avsluttet før hun var klar for det og ble overlatt til seg sel.

Hun ble vel tatt inn i varmen igjen da? Fikk gå litt til likevel? Spør fordi jeg synes sånne ting ligner på manipulering. 

Anonymkode: 89a84...f64

Worrisome Plenty

Jeg tror det er like greit du prøver uten psykiatri ett år. Så kan du sammenligne med ett år med. Så kan du vurdere hvilket år som du hadde minst angst og psykose. Hadde jeg vært så skeptisk til medisiner som du er, og sjonglert så mye tror jeg likegreit jeg hadde prøvd meg på egen hånd. Detter du i tusen biter, så er sikkert psykiatrien tilgjengelig om ett år også. Du får jo mye ressurser, så de må jo mene du er syk. Jeg kjenner ingen som får så mye psykiatritilbud som deg, uten å være suicidaltruende.

Jeg tviler derfor på att du sees på som veldig frisk og uverdig hjelp. Vil du prøve uten, så gjør det. Jeg tror du kommer til å angre, men det er kanskje det er det som må til, for og dempe ambivalensen din til dette her.

frosken skrev (1 time siden):

Ja, men det blir vel ikke det samme som at noen som virkelig trenger det ikke får plass, fordi andre "misbruker" helsevesenet? Det var det jeg mente. Det er jo helsevesenet som bestemmer. 

Kapasitetsproblemer er det ja og det bør virkelig ikke være slik. Men man kan ikke si til noen at de misbruker helsevesenet og burde gi plassen til de som virkelig trenger det. Hvis man får hjelp så har de jo tatt den vurderingen. Er ikke pasienten som avgjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...