Gå til innhold

Å bruke schizofreni som beskrivelse på noe som ikke har med schizofreni å gjøre i media

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den 11.6 skrudde jeg på tv som tilfeldigvis sto på kanalen til tv2 .Det var programmet God morgen Norge som gikk,og programlederene snakket om en rev som vis nok herjet rundtet et eller annet sted, og drepte hunder .Det ble videre fortalt at denne reven nok også kunne oppføre seg fint  Da sier den mannlige programlederen " den ( reven) er ganske schizofren da,he ,he"

Jeg reagerer på dette, synes ikke at det er ok å bruke en fra før belastende diagnose på denne måten. Har lagt merke til det flere ganger at nettopp schizofreni blir brukt til å beskrive lite flatterende handlinger i media.  Gjerne vis en person gjøre motstridende ting.

I disse tider da alle blir gjort oppmerksom på hvordan en skal og ikke skal omtale sårbare grupper virket som om diagnosen schizofreni og dermed de med denne diagnosen ikke skal få det samme vernet mot diskriminering som andre grupper har, det synes jeg ikke er ok.

Hva synes dere om dette ? Er det ok eller ikke? 

Anonymkode: a692d...9b7

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Den 11.6 skrudde jeg på tv som tilfeldigvis sto på kanalen til tv2 .Det var programmet God morgen Norge som gikk,og programlederene snakket om en rev som vis nok herjet rundtet et eller annet sted, og drepte hunder .Det ble videre fortalt at denne reven nok også kunne oppføre seg fint  Da sier den mannlige programlederen " den ( reven) er ganske schizofren da,he ,he"

Jeg reagerer på dette, synes ikke at det er ok å bruke en fra før belastende diagnose på denne måten. Har lagt merke til det flere ganger at nettopp schizofreni blir brukt til å beskrive lite flatterende handlinger i media.  Gjerne vis en person gjøre motstridende ting.

I disse tider da alle blir gjort oppmerksom på hvordan en skal og ikke skal omtale sårbare grupper virket som om diagnosen schizofreni og dermed de med denne diagnosen ikke skal få det samme vernet mot diskriminering som andre grupper har, det synes jeg ikke er ok.

Hva synes dere om dette ? Er det ok eller ikke? 

Jeg synes diagnoser generelt fleipes med. F.eks er katten til naboen visstnok bipolar siden den er svært aktiv i perioder og sturete og trøtt i andre. Og hunden til onkelen min har visstnok ADHD siden den er så stresset av seg.  

Ord som "sinnsyk" har blitt brukt mye som supplerende adjektiv: "Det var sinnsykt bra! "Det smakte sinnsykt vondt", osv. 

Personlig bryr jeg meg lite om det, men forstår at noen kan reagere på det. 

Endret av Gjest

En ting er hva privatpersoner sier, men privatpersoner påvirkes av media og influensere. Jeg synes at TS burde ta seg tid til å skrive en e-post til TV2 og uttrykke at du synes dette er uheldig. At programledere og alle som arbeider i TV2 (og andre mediehus) burde bli seg bevisst hvordan man uttrykker seg. Jeg mener også at det er en uting og jeg registrerer det negativt, men lar det passere. Men om ingen sier ifra, vil det bare fortsette. Ev. at en kan spille det inn til en organisasjon for psykisk syke, Mental Helse, som kan bringe det inn for flere medieselskaper som en generell oppfordring.

Jeg mener at @kupton en gang nevnte at han tok opp ordet "sinnsykt bra" i sammenheng med idrettsprestasjoner og folk som nettopp har vunnet et løp/kamp. Jeg har særlig Therese Johaug i minnet der hun står og sier "det var sinnsykt bra!" e.l. Vet du, Kupton, om din tilbakemelding har gitt noen resultater? Jeg holder meg så best jeg kan unna sport...

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (32 minutter siden):

En ting er hva privatpersoner sier, men privatpersoner påvirkes av media og influensere. Jeg synes at TS burde ta seg tid til å skrive en e-post til TV2 og uttrykke at du synes dette er uheldig. At programledere og alle som arbeider i TV2 (og andre mediehus) burde bli seg bevisst hvordan man uttrykker seg. Jeg mener også at det er en uting og jeg registrerer det negativt, men lar det passere. Men om ingen sier ifra, vil det bare fortsette. Ev. at en kan spille det inn til en organisasjon for psykisk syke, Mental Helse, som kan bringe det inn for flere medieselskaper som en generell oppfordring.

Jeg mener at @kupton en gang nevnte at han tok opp ordet "sinnsykt bra" i sammenheng med idrettsprestasjoner og folk som nettopp har vunnet et løp/kamp. Jeg har særlig Therese Johaug i minnet der hun står og sier "det var sinnsykt bra!" e.l. Vet du, Kupton, om din tilbakemelding har gitt noen resultater? Jeg holder meg så best jeg kan unna sport...

Jeg sendte en klage til tv2 , der jeg skrev hva som ble sagt og navnet på programlederen. Tok også med litt folkeopplysning om hva schizofreni er og ikke er. Og at jeg ikke synes denne brukeren av schizofreni i dagligtale er ok. Har ikke fått svar . Jeg skal gi dem litt mer tid før jeg purrer på svar. 

AnonymBruker

Jeg er enig i at ADHD og Asperger heller ikke bør brukes i dagligtale,  det bør i det hele ikke brukes sykdoms diagnoser for å beskrive ting som ikke har med den relevante sykdommen å gjøre. 

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er enig i at ADHD og Asperger heller ikke bør brukes i dagligtale,  det bør i det hele ikke brukes sykdoms diagnoser for å beskrive ting som ikke har med den relevante sykdommen å gjøre. 

Hva når man er så tynn at man ser anorektisk ut. Er det OK? Jeg hørte en P3-journalist si at hun var "litt blind". Er det også feil mener du? Og hva når man sier at man er helt døv i en eller annen sammenheng...

Nå er vi inne i en krenkbarhetsdiskusjon. Jeg blir ikke enig med meg selv hvem den gagner. Om en blir redd for å bruke diagnosene som beskrivelse på en adferd, kan det føre oss 15 år tilbake der psykiske problemer ikke skal snakkes om igjen. Ønsker vi oss tilbake dit? Jeg er enig med deg jeg siterer, for å ha sagt det, men jeg setter det med vilje litt på spissen.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (23 minutter siden):

Hva når man er så tynn at man ser anorektisk ut. Er det OK? Jeg hørte en P3-journalist si at hun var "litt blind". Er det også feil mener du? Og hva når man sier at man er helt døv i en eller annen sammenheng...

Nå er vi inne i en krenkbarhetsdiskusjon. Jeg blir ikke enig med meg selv hvem den gagner. Om en blir redd for å bruke diagnosene som beskrivelse på en adferd, kan det føre oss 15 år tilbake der psykiske problemer ikke skal snakkes om igjen. Ønsker vi oss tilbake dit? Jeg er enig med deg jeg siterer, for å ha sagt det, men jeg setter det med vilje litt på spissen.

Ja eller hva når en person skal ha muntlig eksamen og sier at en gruer seg å har angst. 

Anonymkode: 14251...015

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg tenker at diagnoser som er veldig alvorlig eller belastet med stigmatisering i samfunnet ,eller der sykdommen blir brukt til å beskrive noe som ikke har med sykdommen å gjøre ikke skal brukes.  Psykisksykdom synes jeg skal ha et særlig værn da det er disse sykdommen folk vet minst om og som er mest stigmatiserende. 

Det jeg synes er mest uheldig er at det finnes såpass mange mennesker som fortsatt ikke har kunnskap om diverse psykiske lidelser, og som likevel bruker det i dagligtale. 

Døv og blind vet vi hva er for noe. At vi bruker det i dagligtale om oss selv eller andre, bidrar ikke til feilkunnskap. 

Men schizofreni er det veldig mange som tror at betyr flere personligheter. Psykotisk er synonym for psykopat. OCD er å like orden. 

Problemet blir ganske klart for meg. Når disse ordene slenges rundt i dagligtale om noe som slett ikke passer overens med diagnosen, så sprer feilkunnskapen seg.

Jeg bruker ALLTID å rette på folk når jeg hører navnet på en sykdom bli brukt feil, fordi jeg er drittlei av at folk bare tror ditt og datt fordi de gang på gang har hørt det i dagligtale, også er de selvsikker nok i sin "kunnskap" til å spre det videre. 

At andre velger å la det gå, er greit nok. Forventer ikke at alle skal være forkjempere i denne lille kampen. Men en ting skal være helt klart og det er at dette ikke handler om krenkbarhet. Det handler om potensielt skadelig spredning av feilinformasjon. 

AnonymBruker
Cesium skrev (8 minutter siden):

Det jeg synes er mest uheldig er at det finnes såpass mange mennesker som fortsatt ikke har kunnskap om diverse psykiske lidelser, og som likevel bruker det i dagligtale. 

Døv og blind vet vi hva er for noe. At vi bruker det i dagligtale om oss selv eller andre, bidrar ikke til feilkunnskap. 

Men schizofreni er det veldig mange som tror at betyr flere personligheter. Psykotisk er synonym for psykopat. OCD er å like orden. 

Problemet blir ganske klart for meg. Når disse ordene slenges rundt i dagligtale om noe som slett ikke passer overens med diagnosen, så sprer feilkunnskapen seg.

Jeg bruker ALLTID å rette på folk når jeg hører navnet på en sykdom bli brukt feil, fordi jeg er drittlei av at folk bare tror ditt og datt fordi de gang på gang har hørt det i dagligtale, også er de selvsikker nok i sin "kunnskap" til å spre det videre. 

At andre velger å la det gå, er greit nok. Forventer ikke at alle skal være forkjempere i denne lille kampen. Men en ting skal være helt klart og det er at dette ikke handler om krenkbarhet. Det handler om potensielt skadelig spredning av feilinformasjon. 

Godt sagt. 

Cesium skrev (1 time siden):

Jeg tror det nok kan diskuteres om folk vet hva blind og døv er - eller det også der handler om at en ikke tenker seg godt nok om ;) 

Men jeg synes du har gode poeng, @Cesium, og ønsker å trekke tilbake min påstand om krenkbarhet. Det jeg har sett selv i praksis når det kommer til fysiske funksjonshemninger og det å klare å fleipe og spøke med den, er at jo mer fortrolig og trygg en blir på egen identitet med funksjonshemning, er at en da blir i stand til å spøke med egen situasjon og tilstand både overfor seg selv og andre. Jeg møter mange når de er i ny situasjon som funksjonshemmet, og da er svært mange veldig skjøre for spøk og humor rundt egen diagnose eller funksjonshemning, men når jeg møter de senere etter to-tre år, er de et helt annet sted i livet. Det er i mange tilfeller et helt annet menneske jeg møter. Det handler om aksept for egen situasjon. Til dels handler det også om det når det gjelder psykiske lidelser Uten selv å akseptere det, står en fast med hodet i sanden.

Annonse

AnonymBruker

Dette har vært vanlig i så mange år. Til og med ganske oppegående og "intellektuelle" mennesker feilruker schizofren på denne måten. Det er nok ikke noe å gjøre med det. Det har vært slik i filmer og sånn i mange år. Det er fordi schizofreni er gresk for "splittet sinn", eller "spaltet sinn" de som elsker fremmedord forstår ikke att dette ikke betyr "flere personligheter".

Anonymkode: 45071...970

I filmen me, my self and Irene (som er en veldig artig film da), så bruker de jo diagnosen schizofreni fullstendig feil. Det er Jim Carrey som spiller den "schizofrene", og han veksler mellom to personligheter. Den svært snille, men lett å manipulere og overkjøre som han alltid har vært (Charlie), og denne selvhevdende, noe slemme/frekke osv (Hank), og de husker aldri hva som har skjedd når den ene har vært framme framfor den andre. Er jo ikke rart folk får feil bilde når til og med filmindustrien ikke gidder å bruke korrekte begreper. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...