Gå til innhold

Egenmelding ved psykisk sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har brukt egenmelding ved psykisk sykdom?

Anonymkode: 8dff7...a95

Fortsetter under...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har brukt egenmelding ved psykisk sykdom?

Jeg vet at terapeuten min har brukt det ved emosjonelle belastninger fordi han visste at det ville påvirke arbeidet ved dødsfall som sto ham nær.

Jeg tenker det til dels kan sammenlignes. Om du er så psykisk dårlig at det føles for belastende å gå på jobb, vet at du ikke er i stand til å utføre arbeidet på jobb, at det kan føre til uheldige eller farlige situasjoner pga. uoppmerksomhet, tror at du kan bli dårligere av å dra på jobb etc. kan det jo vurderes. På den andre siden, kan det jo være at du vil ha godt av å komme deg ut blant andre og at den beste medisinen for en vanskelig dag psykisk ikke er å være hjemme. I blant kan det være godt å komme seg ut blant folk å få annet å tenke og fokusere på. Det kommer helt an på hva du strever med.

Men selv ville jeg ha vært forsiktig med å åpne denne døren for meg selv. Har jeg først gjort det én gang, kan det kanskje være lettere å ty til det en annen gang?

stjernestøv
Skrevet
Eva Sofie skrev (51 minutter siden):

Men selv ville jeg ha vært forsiktig med å åpne denne døren for meg selv. Har jeg først gjort det én gang, kan det kanskje være lettere å ty til det en annen gang?

Er ikke det psykiske like viktig og belastende som det fysiske? 

Skrevet
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Er ikke det psykiske like viktig og belastende som det fysiske? 

Poenget var vel dette (og hun skrev at hun selv ville vært forsiktig med det):

Eva Sofie skrev (1 time siden):

På den andre siden, kan det jo være at du vil ha godt av å komme deg ut blant andre og at den beste medisinen for en vanskelig dag psykisk ikke er å være hjemme. I blant kan det være godt å komme seg ut blant folk å få annet å tenke og fokusere på.

Dette gjelder ikke ved influensa eller omgangssyke, men det kan gjelde ved lettere psykiske vansker, så lenge det ikke går ut over f.eks. sikkerheten på jobb. Ofte vil man vel også vite fra tidligere erfaringer, om ting pleier å bli bedre eller verre av å gjennomføre arbeidsdagen. 

Skrevet
laban skrev (23 minutter siden):

Dette gjelder ikke ved influensa eller omgangssyke, men det kan gjelde ved lettere psykiske vansker, så lenge det ikke går ut over f.eks. sikkerheten på jobb. Ofte vil man vel også vite fra tidligere erfaringer, om ting pleier å bli bedre eller verre av å gjennomføre arbeidsdagen. 

Noe vi også har fått gjentatt de siste 15-16 månedene, er jo også å holde oss hjemme ved tegn på sykdom for å ikke smitte andre. Psykiske lidelser smitter ikke. Og når en strever med psykisk sykdom og er i arbeid, har du rett i at en trolig har erfaring med om dagen blir verre eller bedre ved å gå på jobb.

Dette er ikke jobbrelatert, men jeg valgte å melde forfall til et 5 timers langt digitalt møte fordi jeg ikke hadde fått sovet natt til møtedagen pga. smerter og søvnproblemer. Når jeg uttrykker meg slik, mener jeg at jeg ikke har fått sovet ett eneste minutt, men der vet jeg at definisjonen kan være ulik fra person til person. Andre mener med det uttrykket at de har fått sovet overfladisk et par timer. Jeg fikk høre av lederen før møtet at "vi alle kan sove dårlig en dag, men vi går likevel på jobb dagen etterpå". Det h*n da ikke visste, og som jeg ikke orket og ønsket å involvere lederen i, var at jeg kun hadde sovet to timer på dagtid døgnet før fordi jeg om natten hadde vært på akuttmottaket pga. smerter. Jeg tenker jo at man burde være forsiktig å uttale seg for bestemt om hva en bør gjøre før en kjenner til en situasjon. Jeg fastholdt på min beslutning om å ikke delta på det digitale møtet, og jeg hadde aldri klart å gjennomføre et digitalt møte. Når assistenten min var her, var jeg dels i min egen verden og husket lite av hva vi snakket om, kom det frem neste gang hun kom til meg...

Skrevet

Når det har vært psykisk har jeg somregel vært i kontakt med fastlegen for å få hennes vurdering. 

... men kanskje noe sånt som ti dager i løpet av de 20 årene jeg har vært i jobb har jeg brukt egenmelding pga psyken.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Har bestemt meg for å bruke beroligende resten av tiden før ferien. Håper det vil fungere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 15.49):

Har bestemt meg for å bruke beroligende resten av tiden før ferien. Håper det vil fungere.

Håper det fungerer bra for deg😊

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (16 timer siden):

Håper det fungerer bra for deg😊

Ingen bra løsning med avhengighetsskapende medisin. Men som en kortvarig løsning kan det gå greit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2021 den 15.49):

Husk at ferien skal være til glede også. Du kan være sykemeldt i ferien dersom du kjenner at du er for syk til jobb dersom det ikke hadde vert ferie. Tungvindt forklart. Jeg skriver dette fordi jeg synes det høres ut som du egentlig trenger en sykemelding pga du må ta beroligende for å holde ut nå. 

Snakk med legen din ❤

Anonymkode: 273a6...881

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...