Gå til innhold

Hvor raskt avhengig av opiater?

Anbefalte innlegg

Hvor raskt blir man egentlig avhengig av opiater? Jeg har i 8-9 dager gått på oxycontin (2 tabletter i døgnet), oxynorm (40 mg i døgnet, varierer om jeg klarer meg med 30 eller om det blir 40), morfin (vet ikke max-dose, men har blitt 2-4 mg i døgnet i forbindelse med mobilisering) og et medikament som forsterker virkningen av opiater. Kataprazen eller noe. I går klarte jeg å droppe morfin, og gjør det i dag også selv om jeg er veldig sliten etter i går og har mer vondt. Men i morgen skal jeg dusje, så usikker på det med morfinen da, men tror jeg bare biter tennene sammen og dropper det. 

Jeg skal ha ny operasjon neste uke en gang og vet egentlig ikke når paracet og ibux vil være godt nok. I verste fall har jeg gått på så sterke smertestillende i sånn 2-3 uker før det begynner å trappes ned. 

Da må jeg vel forvente abstinenser? Synes det er dumt å risikere å bli avhengig, men det er ikke mulig å fungere uten akkurat nå da jeg selv med så mye smertestillende ikke orker å sitte oppe i stol mer enn en time.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461431-hvor-raskt-avhengig-av-opiater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig individuelt hvor fort hver enkelt merker fysisk og psykisk avhengighet.

Det som er viktig er å ha en god nedtrappingsplan mens en har god dialog med legen/teamet. Noen merker fort abstinenser, andre ikke så mye. Noen kan gå raskt ned på dose, andre bruker lengre tid, noen bruker tid på siste steg osv.

Så godt samarbeid med lege, evnt smerteteam, det som blir best for deg, er viktig.

Dersom det er smerteteam på sykehuset, så ville jeg ha bedt om samtale med dem. Evnt anestesilege, de har også god kunnskap om smertelindring. Spesielt mtp på at du skal ha en operasjon til, legge en plan sammen. 

Det er klart viktig å tenke på å starte nedtrapping, men samtidig huske på balansen med at en skal klare å bevege seg osv. 

Det er også individet hvor fort toleransen på opiater kommer.

Så det er ikke noe fasitsvar, men en god dialog er viktig når det behov for smertelindring over lengre tid. 

Catapresan er nok medikament du har fått i tillegg, mange opplever god effekt av å ha det i miksen.

Usikker på om dette var svar på det du lurte på, men det var nå ett svar 😄

God bedring! Håper ting vil gå så bra som mulig fremover.

Jeg mener det i hovedsak kommer an på indikasjonen for behandling og personligheten til den som tar den.

Når opiater er gitt på god indikasjon, har jeg knapt sett avhengighet eller seponeringsproblemer. Jeg har gitt svært stor mengder over lang tid på meget god indikasjon. Det var aldri problemer.

Selv tok jeg ganske store doser, men nedtrappende, i over en mnd ifm en operasjon. Merket ikke et eneste problem da jeg gikk over til kun parecetamol.

Okei. Takk for svar begge to. 

I dag spurte jeg om morfin pga en del belastning i løpet av formiddagen, og hun sa at jeg har et så bevisst forhold til bruken av smertestillende så det var helt ok at jeg sa jeg trengte det i dag. Resten av helga blir rolig igjen så nå regner jeg med å klare meg uten morfin fram til neste operasjon. 

De har jo ikke snakket noe om nedtrapping ennå heller og jeg har aldri bedt om mer enn det som står oppført så da tolker jeg det dithen at jeg vurderer egen bruk av det rett. At jeg har en ok balanse mellom når jeg trenger behovsmedisin, og når jeg kan/bør klare meg en stund til. 

Men får se hvordan det blir når jeg skal trappes av det da. Satser på en rolig nedtrappingsplan for å unngå for mye ubehag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...