Gå til innhold

Efexor (snri) Kupton og andre

Anbefalte innlegg

Småbarnsmamma2021

Min fastlege nevnte følgende:

«Et mer moderne alternativ til de du nevner er Efexor, men kan alltids prøve Fontex først. Det er vanskelig å helt redusere angst med SSRI, og da kan det være lurt å bruke feks sobril kortvarig og ved behov.»

Det jeg lurer på er: SNRI virker på både serotonin og noradrenalin. Betyr det at man får mer av begge stoffene i hjernen?

Vil ikke mer noradrenalin gi økt angst?

Generell angstlidelse er hovedproblemet hvor jeg ofte får angstanfall og noen ganger går det over i panikk.

Jeg skal gi fontex en sjanse først. Er nå på dag 15 med 20mg. Føler en forverring av angst de siste dagene. Normalt?

Kom gjerne med litt mer info om hvordan SNRI fungerer og hvorfor noen har mer effekt med dette.

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461486-efexor-snri-kupton-og-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke mer av stoffene generelt, men de blir lengre i synapsene (forbindelsespunktene) mellom noen av nervecellene slik at signaler overføres lettere. Slik jeg har forstått det så kan de gi mer uro (om dette er det samme som angst er jeg usikker på, kommer vel an på hvordan personen fortolker det) i starten til systemet har stabilisert seg (tilvenning).

Synes Efexor virker som en bra medisin på papiret, men tålte den ikke selv, og ikke hjalp den bedre enn Fontex på tvangssymptomer for meg. Tenker også at jo fler transmittersubstanser / reseptorer en medisin påvirker jo større er sjansen for bivirkninger. Ville ha prøvd et SSRI først om du ikke sliter med nevropatiske smerter el. i tillegg, da SNRI i flere tilfeller har vist seg å ha gunstig effekt på dette.

Småbarnsmamma2021
AJP skrev (9 minutter siden):

Du får ikke mer av stoffene generelt, men de blir lengre i synapsene (forbindelsespunktene) mellom noen av nervecellene slik at signaler overføres lettere. Slik jeg har forstått det så kan de gi mer uro (om dette er det samme som angst er jeg usikker på, kommer vel an på hvordan personen fortolker det) i starten til systemet har stabilisert seg (tilvenning).

Synes Efexor virker som en bra medisin på papiret, men tålte den ikke selv, og ikke hjalp den bedre enn Fontex på tvangssymptomer for meg. Tenker også at jo fler transmittersubstanser / reseptorer en medisin påvirker jo større er sjansen for bivirkninger. Ville ha prøvd et SSRI først om du ikke sliter med nevropatiske smerter el. i tillegg, da SNRI i flere tilfeller har vist seg å ha gunstig effekt på dette.

Jeg har brukt setralin i flere år. Etter seponeringsforsøk i høst ble jeg syk, ikke blitt bedre etter opptrapping. Nylig byttet til fontex som jeg sto på i 2013-2014 med god effekt. Er bare i uke 2 etter bytte. Kjenner på økt angst og depresjon.

Legen nevnte at om jeg ikke ble bra nok med dette kunne man evt forsøke SNRI feks efexor. Men gå gi fontex en fear sjanse først (typ 3 mnd). Håper det stabiliserer seg og gir noe effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...