Gå til innhold

Drikke alkohol når man går på litium, lamictal, abilify

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
aa-k-j skrev (5 minutter siden):

Det spørs på mengden man drikker.  

Tenker en typisk kveld på byen der man drikker seg ganske full/ kanskje ikke har helt kontroll på hvor mye man drikker.

Anonymkode: 93181...e8b

Annonse

Jeg ville bekymret meg like mye for etterdønningene av kvelden for humør og funksjonsnivå. Jeg hadde en helkveld på byen da jeg sto på Zyprexa og Lamictal. Gikk fra trøtt til totalt blackout og angst som satt i i en uke. Ikke å anbefale. Alkohol er gjennomgående en svært destabiliserende faktor ved stemningslidelser.

Jeg kan imidlertid fint drikke et par glass uten å bli dårlig verken underveis eller dagen etter. 

Drømmeautomat

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe problem å drikke alkohol på lamictal, de andre medisinene veit jeg ikke noe om. Å drikke noe særlig når man har bipolar er ikke anbefalt, men det veit du sikkert allerede.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tenker en typisk kveld på byen der man drikker seg ganske full/ kanskje ikke har helt kontroll på hvor mye man drikker.

Anonymkode: 93181...e8b

Det er absolutt ikke å anbefale for en person med BP, og spesielt ikke for en person som trenger tre ulike medikamenter. En vellykket behandling for BP krever avhold fra rusmidler. Til nød kan en en sjelden gang drikke 1-2 alkoholenheter.

Jeg tenker at det er tilstanden, heller enn medisinene, som avgjør om man kan drikke alkohol. Det er en viss forskjell på om man bruker en lav dose AP for en angstlidelse eller en mild depresjon enn om det brukes mot BP eller psykose. 

ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at det er tilstanden, heller enn medisinene, som avgjør om man kan drikke alkohol. Det er en viss forskjell på om man bruker en lav dose AP for en angstlidelse eller en mild depresjon enn om det brukes mot BP eller psykose. 

I dette konkrete tilfellet et det vanskelig å se for seg en annen diagnose enn BP.  Selv om det ikke er absolutt, er det vanligvis grunn til å tro at en som trenger to SS og en AP har en alvorligere utgave av lidelsen en en annen som kun har en SS.

Det var jeg og medarbeidere som fikk igang og satte standard for "Bipolarskoler" i Norge basert på Vieta og Colom. Forkning viste at varig bedring for BP i svært stor grad hang sammen med fravær av alkolhol.

Annonse

kupton skrev (2 minutter siden):

I dette konkrete tilfellet et det vanskelig å se for seg en annen diagnose enn BP.  Selv om det ikke er absolutt, er det vanligvis grunn til å tro at en som trenger to SS og en AP har en alvorligere utgave av lidelsen en en annen som kun har en SS.

Det var jeg og medarbeidere som fikk igang og satte standard for "Bipolarskoler" i Norge basert på Vieta og Colom. Forkning viste at varig bedring for BP i svært stor grad hang sammen med fravær av alkolhol.

Joda, den diagnosen greide selv jeg å stille i dette tilfellet 😊

Jeg snakket mer generelt. Selv drikker jeg alkohol, men jeg har en begrensning rundt at jeg aldri drikker mye alkohol (det er jo ikke noe hyggelig dagen derpå uansett). Jeg har aldri hatt noen problemer med det rundt medisiner, men det gjelder jo sikkert ikke alle. 

Drømmeautomat
kupton skrev (2 timer siden):

Forkning viste at varig bedring for BP i svært stor grad hang sammen med fravær av alkolhol.

Veit du hva dette skyldes? Fører alkohol til raskere sykluser, mer depresjon? Er det muligens fordi det forstyrrer søvnen?

Drømmeautomat skrev (28 minutter siden):

Veit du hva dette skyldes? Fører alkohol til raskere sykluser, mer depresjon? Er det muligens fordi det forstyrrer søvnen?

Kanskje er det fordi psyken generelt har en tendens til å destabiliseres hvis man drikker? Er man bipolar i tillegg er det nok derfor en risky sport å drikke mye/ofte siden de er mer sårbare for endring i humør og sinnstemning, noe som igjen kan utløse episoder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...