Gå til innhold

"Skvetting"


Gjest Uglemor

Anbefalte innlegg

Gjest Uglemor

Gutten min på 4 1/2 har fått en "uvane", han skvetter stadig litt i buksene. Noen ganger kommer det ganske mye også. Gradvis har dette blitt verre og verre i det siste. Han har vært tørr natt og dag i ca ett år med unntak av enkelte uhell, denne skvettinga har vart i et par måneder.

Jeg ser at han kjenner at han må tisse, men det virker som om han ignorerer følelsen og kniper igjen helt til det ikke går å holde seg mer. Ofte skjer det når han er veldig konsentrert om noe han holder på med.

Jeg har snakket mye med ham om at han må gå på do når han kjenner det, og vi minner ham stadig på å gå på do. Så lenge vi passer på, går det bra.

Jeg er ute etter en måte å bryte denne uvanen hans på. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Merete

Sett på han bleie, og si at han får gå med den til han viser at han er stor nok til å gå på do selv uten at dere må passe på at han gjør det. Vil han være stor er det flaut med bleie i buksa og da vil han garantert selv passe på å gå på do tidsnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglemor

Sett på han bleie, og si at han får gå med den til han viser at han er stor nok til å gå på do selv uten at dere må passe på at han gjør det. Vil han være stor er det flaut med bleie i buksa og da vil han garantert selv passe på å gå på do tidsnok.

Jeg har tenkt på dette selv, men har bestemt meg for at det ikke er riktig. Det vil neppe gjøre ting noe bedre om jeg ydmyker ham med å ta på ham bleie "som en baby" igjen. Vurderer å belønne ham med klistremerker for hver tørre dag i stedet, håper det kan være en god måte å motivere ham på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Sett på han bleie, og si at han får gå med den til han viser at han er stor nok til å gå på do selv uten at dere må passe på at han gjør det. Vil han være stor er det flaut med bleie i buksa og da vil han garantert selv passe på å gå på do tidsnok.

Det er virkelig dårlig pedagogikk å ydmyke barnet på denne måten, ved å tvinge på ham bleie!!

Det beste er å la det hele gå sin gang; hvis han får kjenne at det er ubehagelig å være litt våt i buksa (det blir jo kaldt og ekkelt) kan det hende det hjelper: Ikke vær så rask til å skifte klær. Etterhvert vil han forhåpentligvis sette det i sammenheng, og lærer at det er best å gå på do når behovet melder seg, og han lærer også å holde seg på denne måten, fordi det er kjedelig å gå på do så ofte.

En annen løsning er belønning: gi gutten noe spennende (det behøver ikke være mer enn et klistremerke) for hver gang han har holdt seg litt lenger.

Ellers kan det jo hende blæra er litt irritert, og da hjelper det visstnok med tranebærjuice og masse appelsinjuice, og å la ungen gå ofte på do for å "skylle ut" evt. bakterier. Gjør det gjerne til rutine, lag passende intervaller mellom dobesøkene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til uglemor. Du har allerede fått noen råd. Gutten din er bare 41/2 år.Dette er helt sikkert noe som vil gå seg til. Men det er viktig at han ikke venner seg til å undertrykke trangen ved å holde seg som han har begynnt med nå. Prøv å få til litt gode dovaner, snakk med ham om at han ikke skal holde seg så lenge at det blir vått. Det er også viktig at det ikke bare blir mas. Det virker i hvertfall ikke som det er grunn til å begynne med bleier igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...