Gå til innhold

Eksploderte helt plutselig i enormt sinne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg husker ikke helt hva som skjedde i forkant, men det første jeg husker er at jeg sitter på gulvet i stua med en plastikkbit i hånden i ett  slags panikkanfall (noe jeg bare har fått en gang før) der jeg bare eksploderer i ett enormt sinne. Jeg hyler så høyt det er mulig og nærmest gråter, det gjorde nesten fysisk vondt.

Noen som har opplevd noe lignende? Hva tror dere egentlig skjedde? 

Anonymkode: 4a4b1...105

Fortsetter under...

Det er jo vanskelig å si, siden du ikke sier noe om hva som skjedde før dette eller noe om følelsene dine i forkant. Vet du om du hadde fått en beskjed som kan ha opprørt deg eller fått deg i emosjonell ubalanse på noe vis? Var du veldig sliten, sovet dårlig, spist for lite e.l. før dette? Om vi går i underskudd av våre grunnleggende behov, er det i blant mindre årsaker som skal til før vi reagerer emosjonelt.

Det kan jo ha vært hva som helst... Jeg ser for meg en trykkoker der det ble rett og slett et for høyt trykk og der det boblet over til slutt. Men årsaken er det jo kun du som sitter på. Men den er sannsynligvis normal, selv om det hørtes nokså voldsomt ut.

Er du generelt en person som uttrykker dine følelser utover (eksploderer) eller tar du de innover i deg selv (imploderer)?

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Det er jo vanskelig å si, siden du ikke sier noe om hva som skjedde før dette eller noe om følelsene dine i forkant. Vet du om du hadde fått en beskjed som kan ha opprørt deg eller fått deg i emosjonell ubalanse på noe vis? Var du veldig sliten, sovet dårlig, spist for lite e.l. før dette? Om vi går i underskudd av våre grunnleggende behov, er det i blant mindre årsaker som skal til før vi reagerer emosjonelt.

Det kan jo ha vært hva som helst... Jeg ser for meg en trykkoker der det ble rett og slett et for høyt trykk og der det boblet over til slutt. Men årsaken er det jo kun du som sitter på. Men den er sannsynligvis normal, selv om det hørtes nokså voldsomt ut.

Er du generelt en person som uttrykker dine følelser utover (eksploderer) eller tar du de innover i deg selv (imploderer)?

Før dette tror jeg at jeg bare lå i sengen og skulle sannsynligvis på kjøkkenet for å ta meg noe å drikke. Er i alle fall det jeg har tenkt meg til at jeg gjorde. Jeg hadde ikke fått noen opprørende beskjed. Ja, jeg har også tenkt i den retningen at det bare kokte over, sinne er en følelse jeg aldri uttrykker så har bygd seg opp lenge. Jeg tar følelsene innover meg selv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dissosiasjon? Har du noen diagnose som kan forklare dette da? 

Anonymkode: 350bd...eb8

Hvordan merker man om det er dissosiasjon? Jeg har bipolar lidelse, vet ikke om det kan forklare noe?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan merker man om det er dissosiasjon? Jeg har bipolar lidelse, vet ikke om det kan forklare noe?

Jeg har også bipolar lidelse, men jeg har aldri hatt noen sånne erfaringer. 

Ellers forstår jeg dissosiasjon som frakobling av bevisstheten, men det vet jeg egentlig svært lite om. Håper du finner ut av det. Kanskje lurt å høre med legen din om hva dette kan skyldes. 

(Det er jeg som er ab ...eb8. Har bestemt meg for å bruke nick mer, men krysset av for anonym av gammel vane)

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Før dette tror jeg at jeg bare lå i sengen og skulle sannsynligvis på kjøkkenet for å ta meg noe å drikke. Er i alle fall det jeg har tenkt meg til at jeg gjorde. Jeg hadde ikke fått noen opprørende beskjed. Ja, jeg har også tenkt i den retningen at det bare kokte over, sinne er en følelse jeg aldri uttrykker så har bygd seg opp lenge. Jeg tar følelsene innover meg selv.

Hvilke diagnoser har du?

Anonymkode: 9f2a2...1ec

AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 20.23):

Dissosiasjon? Har du noen diagnose som kan forklare dette da? 

Anonymkode: 350bd...eb8

Det skal jo helst være noe forutgående en dissosiasjon. Noe som utløser at hjernen ser seg nødt til å dissosiere, f.eks. noe skremmende eller som skaper stor angst. Noe som gjør det nødvendig å flykte mentalt sett.

AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 20.39):

Om dette ikke har skjedd før og ikke har skjedd etter denne hendelsen, ville jeg nok bare ha latt det passere og ikke brukt så mye mer tid på det. Avskrevet det som en engangshendelse pga. mulig overbelastning (trykkoker-teorien). Ikke la det få mer tid og oppmerksomhet enn det fortjener.

Men om det kommer til å skje flere ganger, er det grunn til å ta det opp med helsepersonell. Husk at det ikke er flaut eller rart - de har hørt det mest utrolige opp igjennom sin arbeidskarriere. Det pleier i hvert fall jeg å si til meg selv - og det stemmer når jeg har spurt de direkte ved en anledning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...