Gå til innhold

Antipsykotika til barn under 12år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har barn under 12år som går på antipsykotika? Jeg føler jeg er litt skeptisk siden det kanskje ikke er så vanlig, eller er det vanlig å bli satt på det? Isåfall hvilke problemer har barnet og ditt og hvilken medisin er det han går på? ☺️

Anonymkode: 9bde2...e44

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461520-antipsykotika-til-barn-under-12%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg satt grensen der når BUP ville gi min sønn ap, han gikk jo alt på concerta og fluoxetin og han prøvde remeron. Det fikk holde, men han hadde sikkert hatt godt av en liten dose ap nå. Fluoxetin har han aldri greid å bli kvitt. 

Anonymkode: 6dd69...dd6

kupton skrev (5 minutter siden):

Det er meget sjelden at barn under 12 får AP. Men som alltid må en veie nøye fordeler mot ulemper.

Er det da pga psykose at de gis antipsykotika eller andre tilstander? Hvor (u)vanlig er det med psykose hos barn? 

Annonse

kupton skrev (På 27.6.2021 den 20.30):

Det er meget sjelden at barn under 12 får AP. Men som alltid må en veie nøye fordeler mot ulemper.

Jeg ser at barn kan gis den gamle antipsykotiske medisinen Haldol (se FK-tekst) dersom de er fra 10 år og oppover og strever med ulike typer nevroutviklingsforstyrrelser som autisme med utaggering og aggresjon, tourettes med tics i tillegg til psykose (som du nevner), og jeg har lest det også i veiledere utgitt av spesifikke diagnoseforeninger. Jeg har satt meg inn i dette fordi jeg har en i nær omgivelse som bl.a. mest trolig får denne diagnosen som barn.

Men det skremmer meg at det brukes et så gammelt medikament. Er det fordi bivirkninger og effekt er vel dokumentert og at det er ønskelig før man tar det i bruk på barn som er i stor utvikling? Jeg forstår jo det, men selv om det er en velutprøvd medisin med mye dokumentasjon, er det kanskje nyere medisiner som kan være vel så gode å bruke (uten at jeg har kompetanse til å uttale meg noe mer om det). Jeg gikk jo selv på Haldol i 2008, riktignok som forsøk på å gi beroligende effekt kombinert med en suppe av Truxal, Rivotril og Sobril i tillegg, men det jeg har som minne av medisinen var jo en kraftig nedsløving uten at jeg da helt vet hva som var hva, siden alle medikamenter ble påbegynt omtrent samtidig. Det var jo galskap, men det er en annen historie. Å gi noe slikt til et barn som skal gå på skolen og fungere med venner - hadde jeg vært 10-11 år hadde jeg ikke vært særlig glad for å gå på noe slikt som gjorde meg uopplagt og sedert...

Endret av Eva Sofie

@Eva Sofie: Helt enig med deg. Dette er en anbefaling som skyldes at ingen har giddet/tatt seg råd til å gjøre studier på barn med andre AP. Sannsynligvis fordi markedet er så lite, og fordi det er så vanskelig å få godkjent studier på barn. Men barna er etter min mening taperne.

kupton skrev (8 timer siden):

@Eva Sofie: Helt enig med deg. Dette er en anbefaling som skyldes at ingen har giddet/tatt seg råd til å gjøre studier på barn med andre AP. Sannsynligvis fordi markedet er så lite, og fordi det er så vanskelig å få godkjent studier på barn. Men barna er etter min mening taperne.

Så absolutt. Det er i utgangspunktet bra at det er strenge regler for at medisiner blir godkjent til bruk på barn, men ikke når det blir til at de bruker gamle medisiner som voksne etter hvert helst styrer unna og det med god grunn i mange tilfeller... Barn kan jo reagere helt annerledes på medisiner enn hva voksne kan, så en skal jo være ytterst forsiktig med å "prøve seg frem". Jeg har en venninne (ble godt kjent med henne over nett for nå 17-18 år siden og siden har vi holdt kontakten) som var svært syk i tenårene og var innlagt i mange år av sin ungdomstid. Dette var i den tiden Fluoxetin fremdeles var i et prøvestadium for om det var egnet for ungdom under 18 år av hva jeg har forstått på henne (rundt 2005). Hun fikk fullstendig blackout etter inntak og der hun ble svært utagerende etter inntak av medisinen. På halvannet år ble hun beltelagt/holdt fast 500 ganger og Fluoxetin ble bare økt, og i forsøk på å redusere utageringen ble hun tvangsmedisinert med Risperdal og mengder med Sobril. Det tok ett år før legene så sammenheng mellom Fluxetin og aggressiv adferd og gjorde endringer i medisineringen. (PS: Min venninne ønsker selv at hennes hendelse blir belyst).

Og, sørgelig nok ser jeg at Risperdal, nok en gammel lavdosenevroleptika, er en gammel, velutprøvd medisin med bl.a. sedering og en del annet som fremtredende bivirkninger. Barna er igjen taperne. Jeg kan også krysse av den som en av medisinene jeg forsøkte i tre måneder før jeg selv sa stopp. Det var i 2012 og jeg vet ikke hvorfor bivirkningen nå er fjernet fra listen som jeg husker sto opplistet der på den tiden og som var årsak til at jeg seponerte 6 mg pr. dag (tror- håravfall.

Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Så absolutt. Det er i utgangspunktet bra at det er strenge regler for at medisiner blir godkjent til bruk på barn, men ikke når det blir til at de bruker gamle medisiner som voksne etter hvert helst styrer unna og det med god grunn i mange tilfeller... Barn kan jo reagere helt annerledes på medisiner enn hva voksne kan, så en skal jo være ytterst forsiktig med å "prøve seg frem". Jeg har en venninne (ble godt kjent med henne over nett for nå 17-18 år siden og siden har vi holdt kontakten) som var svært syk i tenårene og var innlagt i mange år av sin ungdomstid. Dette var i den tiden Fluoxetin fremdeles var i et prøvestadium for om det var egnet for ungdom under 18 år av hva jeg har forstått på henne (rundt 2005). Hun fikk fullstendig blackout etter inntak og der hun ble svært utagerende etter inntak av medisinen. På halvannet år ble hun beltelagt/holdt fast 500 ganger og Fluoxetin ble bare økt, og i forsøk på å redusere utageringen ble hun tvangsmedisinert med Risperdal og mengder med Sobril. Det tok ett år før legene så sammenheng mellom Fluxetin og aggressiv adferd og gjorde endringer i medisineringen. (PS: Min venninne ønsker selv at hennes hendelse blir belyst).

Og, sørgelig nok ser jeg at Risperdal, nok en gammel lavdosenevroleptika, er en gammel, velutprøvd medisin med bl.a. sedering og en del annet som fremtredende bivirkninger. Barna er igjen taperne. Jeg kan også krysse av den som en av medisinene jeg forsøkte i tre måneder før jeg selv sa stopp. Det var i 2012 og jeg vet ikke hvorfor bivirkningen nå er fjernet fra listen som jeg husker sto opplistet der på den tiden og som var årsak til at jeg seponerte 6 mg pr. dag (tror- håravfall.

Jeg så en dokumentar angående Fluoxetine/Fontex/Prozac, og den handlet om at de hadde sett en sammenheng mellom aggressiv adferd og adferd helt ute av karakter i forbindelse med den medisinen. I USA har det vært flere søksmål. En ung mann som jeg mener var mindreårig ble satt på den medisinen og han drepte noen helt ut av det blå. Han havnet i ungdomsfengsel. Men på et senere tidspunkt fikk han rettsaken opp på nytt pga dette med medisinen  og at han ikke var seg selv  pga det og slikt, og lege som så på saken så en sammenheng og straffen ble redusert. 

Dette er jo USA da, men. Poenget mitt er bare at enkelte kan virkelig reagere dårlig på noen medisiner. Jeg reagerte ikke bra på den selv heller. Ble veldig aggressiv, impulsiv osv. Akkurat slik de sa i dokumentaren. 

Jeg husker ikke hva dokumentaren het. Tror den gikk på NRK. Var min mor som tok den opp, og hun gjenkjente mye fra dokumentaren når det kom til min egen endring i adferd.

Endret av Glitter
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Og, sørgelig nok ser jeg at Risperdal, nok en gammel lavdosenevroleptika, er en gammel, velutprøvd medisin med bl.a. sedering og en del annet som fremtredende bivirkninger. Barna er igjen taperne. Jeg kan også krysse av den som en av medisinene jeg forsøkte i tre måneder før jeg selv sa stopp. Det var i 2012 og jeg vet ikke hvorfor bivirkningen nå er fjernet fra listen som jeg husker sto opplistet der på den tiden og som var årsak til at jeg seponerte 6 mg pr. dag

Risperdal er ikke en gammel lavdose. Det er en andregenerasjons (atypisk) AP. Dessverre ble den introdusert med for høy anbefalt dose med uheldige bivirkninger. Det gikk relativt kort tid før anbefalt dose ble redusert til maks 4 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...