Gå til innhold

Hvorfor blir den unge og sunne mannen min så fort sliten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten.

Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen.  

Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt).

Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳

Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom?
Kan det være stoffskifte?

Hva kan denne manglende energien ellers skyldes?

Info forøvrig:

-Han er slank og veltrent

-Spiser sunt og variert

-Holder seg i god fysisk aktivitet 

-Har ingen søvnproblemer 

-Har pollenallergi som medisineres  (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå)

-Får lett smerter i kroppen (slitasje?)

-Stresser lett 

Anonymkode: 01557...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten.

Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen.  

Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt).

Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳

Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom?
Kan det være stoffskifte?

Hva kan denne manglende energien ellers skyldes?

Info forøvrig:

-Han er slank og veltrent

-Spiser sunt og variert

-Holder seg i god fysisk aktivitet 

-Har ingen søvnproblemer 

-Har pollenallergi som medisineres  (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå)

-Får lett smerter i kroppen (slitasje?)

-Stresser lett 

Anonymkode: 01557...f2a

Det høres jo ikke bra ut, få ham til legen for en grundig sjekk i første omgang. 

I og med at han går i bakken rett etter middag lurer jeg jo på om han spiser det akkurat hans kropp trenger... Et litt fettholdig lite mellommåltid i stedet for den kaffen når han kommer hjem kanskje? Mye karbohydrater (sukker, mel, brød, pasta, ris...) sender blodsukkeret på en real berg-og-dalbane og det gir store svingninger i trøtthet, form og humør. 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde herfra, men jeg lurer på om han kan lide av depresjon. Han bør i hvertfall komme seg til lege og utredes, dette høres ikke normalt og sunt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormwind skrev (1 time siden):

Er dette noe han må gjøre? Hver dag?

Er det så mye, da? Høres ut som avstand til jobb er 3,5 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 minutt siden):

Er det så mye, da? Høres ut som avstand til jobb er 3,5 km. 

Det går jo fint an å kjøre bil da, noen dager ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (1 time siden):

Er dette noe han må gjøre? Hver dag?

For en normalt frisk person tar det kanskje 20 min og er ingen hard påkjenning så akkurat det ville jeg nok ikke hengt meg opp i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (Akkurat nå):

Det går jo fint an å kjøre bil da, noen dager ihvertfall.

Ikke alle som har like gode parkeringsmuligheter på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

For en normalt frisk person tar det kanskje 20 min og er ingen hard påkjenning så akkurat det ville jeg nok ikke hengt meg opp i. :)

Sykling over lengre tid er ikke så gunstig for kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (3 minutter siden):

Det går jo fint an å kjøre bil da, noen dager ihvertfall.

En frisk 28-åring skal tåle dette. Løsningen på at han er sliten er ikke å kutte ut syklinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2021 den 1.23):

Han er 28 år. Atletisk med tilsynelatende god helse og god form. Sykler 7 km daglig. Spiser variert og sunt. Sover ca 6-7 timer om natten.

Vi har tre små barn og samarbeider godt om dem. Han henter i barnehagen og spaserer med dem hjem ca 2 km kl 15. Tar en kaffe og står på fram til kl 17. Jeg jobber 75% natt og tar det meste av husarbeidet og middagen.  

Omtrent i det middagen havner i magen er det «kortslutning» hos ham. Han er helt utslitt. Vil bare sove. Det er ikke bare noe han sier heller. Øynene bader i søvn og han klarer såvidt å holde dem oppe. Han må bare legge seg ned. Går fra å være en smørblid og glad pappa og samboer til å bli like grinete som barna når de er trøtte og irritabel. Dette varer ut dagen og han legger seg kl 21. Også i helgene er han sliten og da ofte fra kl 14-15 om dagen etter å ha vært oppe med ungene fra kl 07 og så overtar jeg på,ettermiddagen om jeg jobber natt).

Han beskriver tilstanden sin som ‘å være overkjørt av en traktor’😳

Er det normalt å.ha så lite energi når man er under 30 år uten å ha en lidelse/sykdom?
Kan det være stoffskifte?

Hva kan denne manglende energien ellers skyldes?

Info forøvrig:

-Han er slank og veltrent

-Spiser sunt og variert

-Holder seg i god fysisk aktivitet 

-Har ingen søvnproblemer 

-Har pollenallergi som medisineres  (men er sånn året rundt uavhengig av pollensesong, bare kanskje enda litt verre nå)

-Får lett smerter i kroppen (slitasje?)

-Stresser lett 

Anonymkode: 01557...f2a

Jeg ville ha sjekket om han kan ha cøliaki. Kan ofte gi diffuse symptomer, som trøtthet eller hodepine (trenger ikke ha fordøyelsesplager). 

Anonymkode: 709b7...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verken en drøy halvtimes sykling pr. dag eller inntak av karbohydrater fører til total kortslutning rett etter middag for en såpass ung person med normalt sunn livsstil. 

Det er kanskje prøvd, men allikevel: Gjør det noen forskjell om han får sove (ordentlig, ikke halvsløve på sofaen) en halvtimes tid (ikke lenge!) etter middag, og så står opp igjen og forsøker å være i normal aktivitet? Det er gammeldags med "middagshvil", men det kan faktisk fungere godt for mange. I så fall burde kanskje kaffen flyttes til rett etter den hvilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (4 timer siden):

Sykling over lengre tid er ikke så gunstig for kroppen. 

Gi deg, her er det knapt nok snakk om en ørliten sykkeltur. Ingen tar skade av å sykle 7 km om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår følgende: La han sove middag og ta bilen til jobben. Sykle kan han gjøre på fritiden. Jeg mener at all fysisk trening skal være basert på overskudd, dvs man trener når man føler seg opplagt til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (På 29.6.2021 den 10.09):

Det høres jo ikke bra ut, få ham til legen for en grundig sjekk i første omgang. 

I og med at han går i bakken rett etter middag lurer jeg jo på om han spiser det akkurat hans kropp trenger... Et litt fettholdig lite mellommåltid i stedet for den kaffen når han kommer hjem kanskje? Mye karbohydrater (sukker, mel, brød, pasta, ris...) sender blodsukkeret på en real berg-og-dalbane og det gir store svingninger i trøtthet, form og humør. 

Takk for svar🌸 Han spiser en banan og yoghurt etter jobb før middag, sammen med kaffen.så mest karbohydrater ja Kanskje det har noe med maten å gjøre at han blir sånn. Har jo tenkt det. Selv tror han bare kroppen krever mer energi på å fordøye mat enn folk flest. Men kanskje det kan være en form for matintoleranse?

Du er ihvertfall med å bekrefter at dette ikke er normalt. Som han selv tror (eller fornekter fordi han har legeskrekk).

Anonymkode: 01557...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stormwind skrev (8 timer siden):

Jeg foreslår følgende: La han sove middag og ta bilen til jobben. Sykle kan han gjøre på fritiden. Jeg mener at all fysisk trening skal være basert på overskudd, dvs man trener når man føler seg opplagt til det. 

Takk for gode råd🌸 Jeg har foreslått for ham å sove etter middag, men det tørr han ikke i frykt for å ikke sovne til natten. Han må legge senest 22 for å stå opp kl 05. Han vil også være våken mest mulig av barnas fritid. Det betyr mye for ham å være med dem selv om han er sliten.

 Jeg har derimot bedt ham ta bilen til jobb resten av uka og neste uke for å se om det kan påvirke overskuddet. For en ting er sikkert. Han er et eksempel på at trening ikke alltid fører til økt overskudd/energi i det lange løp…

I perioder sykler han 15-20 km daglig og da er han enda trøttere…

Anonymkode: 01557...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (16 timer siden):

Verken en drøy halvtimes sykling pr. dag eller inntak av karbohydrater fører til total kortslutning rett etter middag for en såpass ung person med normalt sunn livsstil. 

Det er kanskje prøvd, men allikevel: Gjør det noen forskjell om han får sove (ordentlig, ikke halvsløve på sofaen) en halvtimes tid (ikke lenge!) etter middag, og så står opp igjen og forsøker å være i normal aktivitet? Det er gammeldags med "middagshvil", men det kan faktisk fungere godt for mange. I så fall burde kanskje kaffen flyttes til rett etter den hvilen. 

Har foreslått dette for ham, men han tørr ikke i frykt for søvnløs natt etterpå. Det har skjedd før da han sov middagshvil. At han ikke sovnet før kl 02 og skal opp kl 05🙈 Det betyr også mye for ham å være med ungene etter barnehagen selv om han er sliten❤️

Anonymkode: 01557...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ville ha sjekket om han kan ha cøliaki. Kan ofte gi diffuse symptomer, som trøtthet eller hodepine (trenger ikke ha fordøyelsesplager). 

Anonymkode: 709b7...6a7

Takk for tips!

Anonymkode: 01557...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...