Gå til innhold

Nekrolog og minneord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er tre søsken med vidt forskjellige opplevelser av vår avdøde forelder. Den ene hadde et veldig nært forhold, den andre et veldig fjernt forhold, og den tredje sånn midt i mellom. Høres nok rart ut for utenforstående, men sånn var det. Tre barn hvor den ene opphøyer og elsker vedkommende, den andre kunne ikke vært mer likegyldig, og den tredje sliter med nærhet/avstand. Jeg er det tredje barnet. 

Nå har det seg sånn at den første vil utdype både i dødsannonsen og egen nekrolog hvor flott og fint og nært og kjærlig forhold de hadde. Den andre har ikke særlig mye pent å si, mens jeg er delt. Jeg kjenner at det ikke er greit om vedkommende søsken gjør dette. Jeg vil ikke at omverdenen skal tro at alt bare var rosenrødt, for det har det definitivt ikke vært. Nesten sånn at hvis søskenet mitt skriver en rosenrød nekrolog så har jeg lyst til å skrive en mer nyansert en. 

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva ville dere ha gjort om dere var meg? Skal jeg måtte godta at vedkommende søsken også skriver varme ord i dødsannonsen? Etterordet kan hen stå for selv, men dødsannonsen er vi jo sammen om. 

Anonymkode: 435c6...fb3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461542-nekrolog-og-minneord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er litt vanskelig å gi noe svar her da det kan ligge svært mye vondt for deg og ditt/dine søsken bak her. 

Jeg synes i utgangspunktet ikke at nekrolog er plassen hvor man skal signalisere at ting ikke var bra. Men forstår samtidig (så godt som jeg kan), at det kan føles veldig feil om det skrives bare masse varmt, som om det var et glansbilde. 

Kanskje noen andre har bedre råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461542-nekrolog-og-minneord/#findComment-4046886
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå har det seg sånn at den første vil utdype både i dødsannonsen og egen nekrolog hvor flott og fint og nært og kjærlig forhold de hadde. Den andre har ikke særlig mye pent å si, mens jeg er delt. Jeg kjenner at det ikke er greit om vedkommende søsken gjør dette.

Jeg er enig. Kan dere ikke be det entusiastiske søskenet om å dempe nekrologen litt (dere trenger jo ikke skrive noe negativt), og så står han/hun jo fritt til å skrive hva han vil i teksten bare han/hun undertegner? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461542-nekrolog-og-minneord/#findComment-4046890
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (29 minutter siden):

Synes det er litt vanskelig å gi noe svar her da det kan ligge svært mye vondt for deg og ditt/dine søsken bak her. 

Jeg synes i utgangspunktet ikke at nekrolog er plassen hvor man skal signalisere at ting ikke var bra. Men forstår samtidig (så godt som jeg kan), at det kan føles veldig feil om det skrives bare masse varmt, som om det var et glansbilde. 

Kanskje noen andre har bedre råd.

Takk for svar! Ja, glansbilde er det rette ordet. Vedkommende søsken ser på forelderen med stjerner og hjerter i øynene. Og hen kommer til å rose og hylle forelderen opp i skyene i minneordet. Synes det er kjipt at omverdenen skal gå i den tro at forelderen var sånn. Men men, er vel ikke noe å få gjort noe med. Hen må jo få lov til å skrive det hen vil. Jeg skal holde meg for god til å skrive egen nekrolog for å nyansere bildet. Det tar seg tross alt ikke bra ut, og da er det nok bedre at omverdenen kun får med seg hyllesten. Jeg må slutte å bry meg om det. 

Drømmeautomat skrev (16 minutter siden):

Jeg er enig. Kan dere ikke be det entusiastiske søskenet om å dempe nekrologen litt (dere trenger jo ikke skrive noe negativt), og så står han/hun jo fritt til å skrive hva han vil i teksten bare han/hun undertegner? 

Takk for svar! Jo, det var en god ide. Vi må bli enige sammen om hva som skal stå i annonsen, noe alle kan gå god for. Og så får det entusiastiske søskenet skrive hva hen vil med egne ord i minneordet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461542-nekrolog-og-minneord/#findComment-4046893
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er tre søsken med vidt forskjellige opplevelser av vår avdøde forelder. Den ene hadde et veldig nært forhold, den andre et veldig fjernt forhold, og den tredje sånn midt i mellom. Høres nok rart ut for utenforstående, men sånn var det. Tre barn hvor den ene opphøyer og elsker vedkommende, den andre kunne ikke vært mer likegyldig, og den tredje sliter med nærhet/avstand. Jeg er det tredje barnet. 

Nå har det seg sånn at den første vil utdype både i dødsannonsen og egen nekrolog hvor flott og fint og nært og kjærlig forhold de hadde. Den andre har ikke særlig mye pent å si, mens jeg er delt. Jeg kjenner at det ikke er greit om vedkommende søsken gjør dette. Jeg vil ikke at omverdenen skal tro at alt bare var rosenrødt, for det har det definitivt ikke vært. Nesten sånn at hvis søskenet mitt skriver en rosenrød nekrolog så har jeg lyst til å skrive en mer nyansert en. 

Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva ville dere ha gjort om dere var meg? Skal jeg måtte godta at vedkommende søsken også skriver varme ord i dødsannonsen? Etterordet kan hen stå for selv, men dødsannonsen er vi jo sammen om. 

Vanligere enn du tror dette her. Dere må snakke sammen, og jobbe med å ha forståelse for at de andre opplever forelder annerledes enn man selv gjør. Det finnes ikke noe rett eller galt syn på personen, det som finnes er ens egen opplevelse. Det handler om å gi og å ta.

Anonymkode: a3908...1cb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461542-nekrolog-og-minneord/#findComment-4046895
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke uvanlig at søsken kan ha nokså ulik oppfatning av foreldrene. Jeg skjønner at dette kan være utfordrende å ta opp og få kommunisert riktig, uten at den med motstående mening føler seg misforstått eller angrepet.  Kanskje en idé å bruke den mest nøytrale av dere som mellommann? 

Vedrørende dødsannonsen: Den skal dere alle stå i som du sier, og må kunne stå inne for den. Men det er vel sjelden det er så voldsomt med ord i den? Noen skriver kanskje «vår høyt elskede og alltid snille» el lign, men ofte står det fx «vår kjære far», hvilket vel må anses som nokså nøytralt? Kan du argumentere med at det å utbrodere ytterligere er for privat fx? Jeg vet ikke hvor neddempet du ønsker annonsen skal være, men man må vel gi litt. 

Vedr nekrolog: Mitt inntrykk er at det er sjelden nær familie som skriver nekrologer. Ikke at jeg har lest så mange i det siste, men har mest inntrykk av at slikt skrives av venner eller kolleger el tilsvarende. Uansett tenker jeg det får stå for undertegnedes regning, og det må være greit at den ikke underskrives av alle. 

EDIT: Eller mener du kanskje minneord o begravelsen? Tenker det også får stå for talerens regning. Be søskenet om å holde talen selv, uten at det leses opp av presten, og be vedkommende snakke personlig (jeg istf vi) i sin fortelling. 

Endret av morsan
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461542-nekrolog-og-minneord/#findComment-4046898
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...