Gå til innhold

Noen spørsmål om asperger syndrom. Hadde satt stor pris på respons.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette ble langt. Skjønner hvis ingen gidder å lese 😬

Meningen med denne tråden er ikke at jeg vil at noen skal fortelle meg om jeg har Asperger eller ikke. Intensjonen er å lære mer, egentlig, og å vurdere om jeg skal ta opp temaet med behandlerens mine. Jeg er veldig usikker, da det er noen utfordringer jeg kan kjenne meg igjen i, mens andre er helt fraværende for meg. Det hender også at mannen min  kommenterer: "nå oppfører du deg som en autist", eller noe liknende. Eller drar paralleller mellom noen på hans arbeidsplass som har asperger og meg. Jeg vet også at jeg er litt "annerledes" enn mange rundt meg, og disse tingene har puttet meg i "tenkeboksen" (første tegn som taler i mot asperger, kanskje? Jeg har ingen problemer med å forstå billedlig tale).

Jeg har heller ingen problemer med å forstå ironi eller sarkasme. Ingen utfordringer med å forså når jeg kan prate i løpet av en samtale. Eller med sosiale koder. Jeg har ikke vært ensom eller alene, hverken som barn eller voksen. Har alltid hatt mange rundt meg, og jeg lekte fint med andre barn som liten. Hadde ikke problemer med rollespill-lek, fantasier e.l. Da jeg var liten var jeg tidlig ute med de vanlige milepælene, som f.eks snakking. Mamma har sagt at jeg fulgte kurven litt fortere enn gjennomsnittet, og jeg hadde nådd hver milepæl innen hver kontroll på helsestasjonen. Sliter heller ikke med empati, eller å forstå andre - heller ikke om vi tenker ulikt. Min evne til å analysere og forstå andre er faktisk noe jeg har fått komplimenter for flere ganger.

Selv om disse tingene har vært bra, har jeg likevel hatt en del sosiale utfordringer. F.eks øyekontakt. Synes det er veldig ubehagelig, men jeg vet at man "må ha øyekontakt", og jeg vil ikke fremstå som usikker (selv om jeg er det), derfor har jeg ofte veldig god øyekontakt med andre (med vilje/intensjon, det går ikke automatisk). Jeg kan godt gjennomføre smalltalk på en god dag, men jeg HATER det. 1: det oppleves som meningsløst og selvsagt/fake. Jeg har ofte angst utenfor huset i frykt for å måtte snakke med noen. Det kan fort irritere meg, eller trigge en flight-respons. - Men jeg vet at man må snakke litt med folk for å ikke virke uhøflig, og jeg har lest meg opp/imitert andre som er gode på det. Derfor stopper det ikke alltid opp, og jeg har noe på lager som jeg kan si. Har jeg en dårlig dag ignorerer jeg folk jeg vet hvem er eller kjenner. 

Jeg sliter også med nære relasjoner. Jeg trives i eget selskap, og hver gang jeg møter noen, er det ikke fordi jeg har lyst. Har egentlig nesten alltid ikke lyst. Det føles som en plikt, eller noe jeg må gjøre fordi jeg vet at andre gjør det. Jeg vil jo gjerne ha venner og familie, men jeg vil sjelden være sammen med dem. Jeg gruer meg alltid på forhånd, og jeg vil gjerne fort hjem. I tillegg må jeg ha et visst overskudd for å kunne "spille normal". Hvis jeg kjenner at jeg er for sliten til det, blir jeg hjemme i frykt for å ikke orke å ha øyekontakt, lytte til den andre, gestikulere osv. Det skjer ofte. Tenker ofte på hva som er i veien med meg, som ikke vil være sammen med de jeg er glad i.

Kjenner også igjen dette med sensor overload. Jeg er veldig sensitiv overfor lys og spesielle lyder. Blir fort overveldet ute i verden. Jeg har noen hysteriske anfall i blant, og, som jeg har lurt på hvorfor er så voldsomme. Det virker ikke helt normalt. Selvsagt kan det være mange ulike årsaker til at jeg får sånne reaksjoner, men vurderer om det kan være "autistisk meltdown". Det skjer ikke ofte, heldigvis. Kanskje tre ganger i året. Det er alltid en tydelig årsak, og jeg er alltid sliten på forhånd. I alle fall liker jeg plutselig, vræler, gråter, slår og biter meg selv (så hardt jeg kan, blir masse blåmerker, forstuende fingre), prøver å hoppe ut i veien foran en bil (eller andre litt risikable ting, hvis omgivelsene tillater det), sparker, kaster ting, river i stykker/ødelegger alt som er rundt meg. Dette varer kanskje i 10 minutter eller lengre, og det er vanskelig å komme ut av det. Det må gå sin gang, og etterpå gråter jeg lenge, og så må jeg legge meg og sove. Skammer meg etterpå.

Ellers kan jeg si at jeg har hatt stabilt gode karakterer, men jeg har ikke vært typen som kan konsentrere meg på skolen. Jeg har gjort det meste at skolearbeid hjemme, i stillhet. Der kunne jeg godt lære. 

Får også nevne at diagnosene jeg faktisk har er bipolar lidelse type 1, generalisert angstlidelse og kptsd. Dette har jeg til en viss grad utelukket i beskrivelsen over. Jeg får behandling i FACT-team, og sliter generelt en del i hverdagen. Ser at mine satte diagnoser godt kan føre til symptomene jeg har beskrevet, så er helt åpen for at det er slik det er. Lurer altså likevel på om man kan ha asperger uten at det har vært så synlig for andre, og om det sosiale jeg sliter med kan være noe sånt, eller om det bare er personlighet + angst. 

Uansett. Tusen takk for eventuelle innspill, og beklager igjen for et langt innlegg. Håper det er ok 😊

Anonymkode: 87fd1...e06

Fortsetter under...

Hei 😊 

Har du tatt noen tester online?

Jeg ble utredet ved DPS, og da ga de meg AQ-testen.

Her er en link: 

https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient

Det er også flere tester her:

https://www.aspietests.org/raads/

https://rdos.net/eng/Aspie-quiz.php

Jeg forstår også ironi og sarkasme, for jeg vokste opp klistret til skjermen 😉

Jeg blir lett overveldet av lyd, lys, stress, forventninger og bevegelser.

Jeg sliter veldig med angst og har ibs som følge av det.

Jeg har ingen venner og heller ikke ønsker om det.

Men jeg har en partner.

Jeg har spesielle interesser som jeg dukker dypt inn i.

Jeg sliter veldig med å gå fra en oppgave til en annen.

Jeg sliter med å forstå andre mennesker, og er redd for dem.

Jeg er udugelig på å holde en samtale.

Jeg er motorisk klossete.

Jeg har barnlige interesser.

Jeg tenker utenfor boksen.

Jeg er ikke så opptatt av å følge normer, men opptatt av å følge regler.

Jeg stimmer masse. 

Jeg har en annerledes empati.

Det du beskriver kan godt ha med de andre diagnosene du har å gjøre. Men om du er usikker så bør du jo ta det opp med behandler. Utredning for AS er såpass grundig at det vil ikke være mulig å si noe tydelig den ene eller andre veien ut fra hva du forteller. 

Med det sagt så er det mange, og spesielt kvinner som er god på å skjule/kompensere for sine symptomer slik at omverden ikke merker det like mye. Mens inni oss kan det være fullstendig utmattende. 

Hvordan føler du at du responderer på behandlingen du får? Jeg ble sendt til utredning da jeg responderte annerledes eller noe slikt, på behandling. Det gjorde at de fikk mistanke om at det var noe mer. Etter å ha observert meg inne på sykehus en stund. 

AnonymBruker
Tardigrada skrev (17 minutter siden):

Hei 😊 

Her er en link: 

Nei, har ikke tatt noen tester. Takk!

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Det du beskriver kan godt ha med de andre diagnosene du har å gjøre. Men om du er usikker så bør du jo ta det opp med behandler. Utredning for AS er såpass grundig at det vil ikke være mulig å si noe tydelig den ene eller andre veien ut fra hva du forteller. 

Med det sagt så er det mange, og spesielt kvinner som er god på å skjule/kompensere for sine symptomer slik at omverden ikke merker det like mye. Mens inni oss kan det være fullstendig utmattende. 

Hvordan føler du at du responderer på behandlingen du får? Jeg ble sendt til utredning da jeg responderte annerledes eller noe slikt, på behandling. Det gjorde at de fikk mistanke om at det var noe mer. Etter å ha observert meg inne på sykehus en stund. 

Takk for svar. Jeg har respondert godt på behandling for bipolar. Og KPTSD-en kommer etter et spesifikt traume, så det er jo greit å forstå. - Men den sosiale angsten, følelsene og den manglende interessen rundt/for det sosiale er konstant, eller en del av min baseline, da. 

AnonymBruker
Tardigrada skrev (46 minutter siden):

Hei 😊 

Her er en link: 

Jeg fikk en score på 96 på RAADS-R. 
Det var jo litt over normen, i alle fall. Men litt vanskelig med tester med så få svaralternativer. Særlig hvis svaret er "noen ganger" eller i "spesifikke situasjoner". 😊 Skal kikke litt på de andre, også.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har respondert godt på behandling for bipolar. Og KPTSD-en kommer etter et spesifikt traume, så det er jo greit å forstå. - Men den sosiale angsten, følelsene og den manglende interessen rundt/for det sosiale er konstant, eller en del av min baseline, da. 

Okei. Det er jo også fullt mulig å ha AS i tillegg til det du har. Jeg har lignende problematikk selv i tillegg til AS. Og jeg er også høytfungerende på en del områder når det kommer til den diagnosen, men har hatt masse problemer med det så klart. Har jobbet hardt for å lære meg sosiale koder og slikt, og driver mye "skuespill" for å passe inn. 

Så det beste må være å få tatt det opp med din behandler. Spør om du kan bli henvist til nevropsykolog for utredning. 

AnonymBruker
Glitter skrev (15 minutter siden):

Okei. Det er jo også fullt mulig å ha AS i tillegg til det du har. Jeg har lignende problematikk selv i tillegg til AS. Og jeg er også høytfungerende på en del områder når det kommer til den diagnosen, men har hatt masse problemer med det så klart. Har jobbet hardt for å lære meg sosiale koder og slikt, og driver mye "skuespill" for å passe inn. 

Så det beste må være å få tatt det opp med din behandler. Spør om du kan bli henvist til nevropsykolog for utredning. 

Vurderer å spørre, ja. Er litt redd for å bli latterliggjort, eller at de skal bli irriterte på meg hvis de synes det er et dumt spørsmål. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vurderer å spørre, ja. Er litt redd for å bli latterliggjort, eller at de skal bli irriterte på meg hvis de synes det er et dumt spørsmål. 

Du blir ikke latterliggjort. Da er de i så fall svært uprofesjonell. Det håper og tror jeg at de ikke er. :)

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres egentlig mer ut som adhd. Stimmer du? 

Anonymkode: 5e28f...bf9

Nei, stimmer nok ikke.
- Men hvorfor foreslår du ADHD? Eller hva er det som gjør at du synes at det høre ut som det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, stimmer nok ikke.
- Men hvorfor foreslår du ADHD? Eller hva er det som gjør at du synes at det høre ut som det?

Hva slags sosiale ting har du problemer med? 

Anonymkode: 5e28f...bf9

AnonymBruker

Når du skriver at du har bipolar lidelse og kptsd, så tenker jeg at det kan forklare mye av de sosiale og relasjonelle utfordringene du beskriver. Det kan virke veldig mye inn på det sosiale, spesielle dersom traumene oppsto i ung alder og/eller har pågått i årevis. 

Er det du eller behandleren din som har foreslått AS? Føler du at det vil gi deg noen svar du mangler? Trenger du annen/mer tilrettelegging eller oppfølging enn du får? 

Anonymkode: a08a0...2ad

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...