Gå til innhold

Nedtrapping/utdeling av medisiner - Kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har trappet ned fra 1500 mg Neurontin. Nå står jeg på kun 300 mg 1 kapsel per dag. Jeg har også tatt bort 25 mg truxal og står igjen med kun 15 mg. Ellers står jeg på lamictal og en liten dose abilify. 

Legen ville at jeg skulle stå på den ene Neurontinen en stund. Men er det så bra? Neurontin skal man vel også egentlig ta tre ganger per dag? Har tatt den mot angst. 

Har brukt over et halvt år for å bli kvitt 1200 mg Neurontin. Jeg kunne klart det mye fortere men legen har holdt igjen.. 

Tar Neurontin om morgenen. Merker at formen min er veldig dårlig på ettermiddagen/kveld. Så det hender jeg tar Vallergan og melatonin så tidlig som 19.30. 

Jeg har ingen psykiater. 

Jeg bestemte meg for å slutte på Neurontin fordi at jeg noen ganger tok for mye av den og ble ruset. Jeg har blitt mye friskere psykisk/fysisk av å trappe ned så mye. Jeg ønsker å bli helt kvitt den, også denne siste kapselen. På grunn av overforbruket av Neurontin (skjedd ved noen få anledninger) får jeg medisinen utlevert tre ganger i uka i multidose av hjemmesykepleien. Det har aldri vært noe problem med de andre medisinene. Når jeg kutter ut Neurontin helt, kan vel ikke legen bestemme at jeg fortsatt må få utdelt medisinene så ofte vel? Jeg føler det er veldig destruktivt for meg, lite verdig, og ikke bra for autonomien. Og hjemmesykepleien er ikke alltid like hyggelige. Har aldri misbrukt de andre medisinene. Hvis legen bestemmer at jeg skal fortsatt ha utdelt medisinene så ofte, så kommer jeg til å slutte på alle medisiner på egen hånd. Jeg har verken bipolar lidelse eller psykose. Jeg har angst, ptsd, gjentakende depresjoner og blandet pf. 

Hva synes dere? Hva synes du om dette Kupton? Hva kan jeg gjøre. 

Anonymkode: 71cf8...62f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461572-nedtrappingutdeling-av-medisiner-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde utdeling av medisiner en periode, de kom hver kveld. Men så snart ting var litt mer under kontroll eller hva man skal si, så fikk jeg administrere medisinene selv igjen. De ønsker jo at jeg skal ha mest mulig ansvar for meg selv. 

Det er jo legen din som bestemmer dette, men jeg synes du skal si det du skriver her, men kanskje utelate at alternativet er å slutte på alle medisinene. Det kan bli oppfattet som en slags trussel, og jeg tror du kommer lenger med å bare si hvordan du føler det er å måtte få de utdelt. :)

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde utdeling av medisiner en periode, de kom hver kveld. Men så snart ting var litt mer under kontroll eller hva man skal si, så fikk jeg administrere medisinene selv igjen. De ønsker jo at jeg skal ha mest mulig ansvar for meg selv. 

Det er jo legen din som bestemmer dette, men jeg synes du skal si det du skriver her, men kanskje utelate at alternativet er å slutte på alle medisinene. Det kan bli oppfattet som en slags trussel, og jeg tror du kommer lenger med å bare si hvordan du føler det er å måtte få de utdelt. :)

Jeg har prøvd å si det til legen. Usikker på om hn forstod. Jeg skal ikke true med å slutte på alle medisiner, men det er noe jeg sterkt vurderer helt ærlig. Medisiner hjelper ikke meg, har prøvd utallige, og ingen har hjulpet. Så ser ikke noe poeng i det. Depresjonene har avtatt siste årene. Det er angsten jeg strever med nå, og lamictal og abilify hjelper vel ikke mot angst?

Det begynner en ny lege i stedet for den jeg har i høst, vil ha det på plass før den nye legen kommer. Jeg er livredd for at dette skal fortsette. Føler meg fanget, og lite selvstendig. Veldig destruktivt for meg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd å si det til legen. Usikker på om hn forstod. Jeg skal ikke true med å slutte på alle medisiner, men det er noe jeg sterkt vurderer helt ærlig. Medisiner hjelper ikke meg, har prøvd utallige, og ingen har hjulpet. Så ser ikke noe poeng i det. Depresjonene har avtatt siste årene. Det er angsten jeg strever med nå, og lamictal og abilify hjelper vel ikke mot angst?

Det begynner en ny lege i stedet for den jeg har i høst, vil ha det på plass før den nye legen kommer. Jeg er livredd for at dette skal fortsette. Føler meg fanget, og lite selvstendig. Veldig destruktivt for meg. 

Hvis du har null effekt er det vel ingen vits å fortsette nei. Men i fall det å slutte skulle gjøre deg verre så bør du i hvert fall få en rolig plan på å trappe ned. Noen ganger tror man at man har liten effekt av et medikament, men så viser det seg at man egentlig har det. 

Jeg går også på Lamictal og sliter ennå masse, men ser for meg at det hadde vært ennå verre uten. Det er litt vanskelig å si for min del i hvert fall. 

Skjønner godt at du ønsker å håndtere medisinene dine selv. Kan ikke huske jeg trivdes så godt med det der selv. 

AnonymBruker
Glitter skrev (43 minutter siden):

Hvis du har null effekt er det vel ingen vits å fortsette nei. Men i fall det å slutte skulle gjøre deg verre så bør du i hvert fall få en rolig plan på å trappe ned. Noen ganger tror man at man har liten effekt av et medikament, men så viser det seg at man egentlig har det. 

Jeg går også på Lamictal og sliter ennå masse, men ser for meg at det hadde vært ennå verre uten. Det er litt vanskelig å si for min del i hvert fall. 

Skjønner godt at du ønsker å håndtere medisinene dine selv. Kan ikke huske jeg trivdes så godt med det der selv. 

Det er ikke noe man trives med nei. Vet ikke om medisinene har effekt. Får se hva som skjer. Sliter mye, så vanskelig å slutte akkurat nå. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...