Gå til innhold

Hva regnes som tung psykiatri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan er det schizofrenien din rammer deg da? Altså sett bortifra at du hører stemmer, hvordan påvirker det ditt funksjonsnivå? 

Jeg må si jeg er enig med Anbru om at tung psykiatri går mer på funksjonsnivå enn selve diagnosen. En med schizofreni kan være så frisk at de er i full jobb, ha egen familie og kjøre rundt i bil, mens en med "bare" depresjon kan være så invalidiserende at de ikke klarer noen ting. 

Anonymkode: 27e19...e95

Selv om sykdomsperioder kan svinge, er enkelte diagnoser kroniske og krever kontinuerlig arbeid. 

Anonymkode: 3ff2c...acf

Fortsetter under...

AnonymBruker
Anbru skrev (10 minutter siden):

Her tror jeg nok det er du som dummer deg ut, hvis du ikke har fått med deg at diagnoser kommer i ulik alvorlighetsgrad. Ulik alvorlighetsgrad gir ulik funskjonsgrad. 

Som sagt over et sted har jeg ingen problemer med at det med "tung psykiatri" menes psykoselidelser. Jeg sier bare hva jeg selv tenker rundt det, det er ingen teori jeg har. 

Når jeg har rett så er det ikke meg som dummer meg ut. Men jeg gidder ikke diskutere med folk som ikke vil ta til seg kunnskap som er fakta.

Anonymkode: 984ae...19a

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

symptomene som følger med schizofreni gjør at man ikke fungerer godt. Derfor er tiltak som å jobbe med ADL-trening (vanlige hverdagslige aktiviteter som å betale regning, hygiene, bosituasjon osv.) helt nødvendig. Derfor kan ikke dette på noen måte sammenlignes med en edderkoppfobi som kan kureres.

En med edderkoppfobi kan i ekstreme tilfeller bli helt invalidisert av det (helt sant!), hvor hele personens tid går med på å sjekke etter edderkopper. Vedkommende kan være redd for å være ute og å bevege seg innendørs i frykt for å støte på edderkopper. Om natten kan det være vanskelig å sove fordi vedkommende er redd det skal komme edderkopper når øynene lukkes. Osv.  Men ja, det er en lidelse som kan kureres. 

Schizofreni er en alvorlig diagnose som kan gi store utfordringer, noen ganger ekstreme utfordringer. Men den kan også komme i mildere grad og gi mindre utfordringer. Schizofreni kan også kureres ved riktig behandling. Audhild Lauveng er et godt offentlig eksempel på det. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når jeg har rett så er det ikke meg som dummer meg ut. Men jeg gidder ikke diskutere med folk som ikke vil ta til seg kunnskap som er fakta.

Så fint! For jeg gidder heller ikke å diskutere dette temaet lenger, særlig ikke med folk som med vilje gjør seg vriene og vanskelige.

AnonymBruker
Anbru skrev (3 minutter siden):

En med edderkoppfobi kan i ekstreme tilfeller bli helt invalidisert av det (helt sant!), hvor hele personens tid går med på å sjekke etter edderkopper. Vedkommende kan være redd for å være ute og å bevege seg innendørs i frykt for å støte på edderkopper. Om natten kan det være vanskelig å sove fordi vedkommende er redd det skal komme edderkopper når øynene lukkes. Osv.  Men ja, det er en lidelse som kan kureres. 

Schizofreni er en alvorlig diagnose som kan gi store utfordringer, noen ganger ekstreme utfordringer. Men den kan også komme i mildere grad og gi mindre utfordringer. Schizofreni kan også kureres ved riktig behandling. Audhild Lauveng er et godt offentlig eksempel på det. 

Edderkoppfobi er ikke tung psykiatri, det er en diskusjon om hva som defineres som tung psykiatri tråden handler om. Å sammenligne edderkoppfobi med en av de tyngste og mest alvorligste lidelsene som finnes i diagnosemanualen blir for meg derfor merkelig. Funksjonsnivået kan selvsagt variere, men uansett hvor mye funksjonsnivået varierer blir det ikke tung psykiatri.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

symptomene som følger med schizofreni gjør at man ikke fungerer godt. Derfor er tiltak som å jobbe med ADL-trening (vanlige hverdagslige aktiviteter som å betale regning, hygiene, bosituasjon osv.) helt nødvendig. Derfor kan ikke dette på noen måte sammenlignes med en edderkoppfobi som kan kureres.

Schizofreni kan kureres.. 

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Hva er kuren? 

Kanskje man må ha motivasjon og virkelig jobbe med problemene? Mange som går i terapi tror at det er terapeuten som skal gjøre all jobben, det stemmer ikke. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Edderkoppfobi er ikke tung psykiatri, det er en diskusjon om hva som defineres som tung psykiatri tråden handler om. Å sammenligne edderkoppfobi med en av de tyngste og mest alvorligste lidelsene som finnes i diagnosemanualen blir for meg derfor merkelig. Funksjonsnivået kan selvsagt variere, men uansett hvor mye funksjonsnivået varierer blir det ikke tung psykiatri.

TS her. Jeg synes ikke det var vanskelig å skjønne at Anbru ikke sammenligner diagnoser. Hen sammenligner funksjonsnivå og mener at alle diagnoser har forskjellig grad av alvorlighet. Det sier seg selv at en med lammende og invalidiserende edderkoppangst fungerer dårligere enn enn en schizofren som fikser livet sitt. Derfor er det ikke diagnosene det nødvendigvis står på når alvorlighet og tung psykiatri skal vurderes. 

Anonymkode: 548a8...190

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke riktig. "Tung psykiatri" handler i psykiatrien om de tyngste og alvorligste diagnosene (som det er nevnt av en annen, veldig ofte kroniske). 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke, du har tydeligvis ikke schizofreni. Men har du lyst til å tro det så værsågod.  Men du bør ikke lufte din teori blant folk som har kunnskap om psykiatri , for da dummer du deg ut.

Jeg lurte i HI på hva "Tung psykiatri" var for noe. Kupton sa at det var et upresist og udefinert begrep, men at det vanligvis dreide seg om psykoser. Da må det være lov til å komme med egne synspunkter. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lurte i HI på hva "Tung psykiatri" var for noe. Kupton sa at det var et upresist og udefinert begrep, men at det vanligvis dreide seg om psykoser. Da må det være lov til å komme med egne synspunkter. 

Det er bare noen her som tydeligvis ønsker å bli sett på som sykest mulig selvom de fikser livet bra og fungerer på nesten alle av livets områder.. 

Ja det er ikke diagnosen det kommer Ann på, men funksjonsnivået. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kanskje man må ha motivasjon og virkelig jobbe med problemene? Mange som går i terapi tror at det er terapeuten som skal gjøre all jobben, det stemmer ikke. 

Jeg har gått frem og tilbake i terapi og på medisiner siden jeg var tenåring, har innsett at jeg aldri blir kvitt dette her. Og ja jeg har jobbet med meg selv og fulgt råd. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått frem og tilbake i terapi og på medisiner siden jeg var tenåring, har innsett at jeg aldri blir kvitt dette her. Og ja jeg har jobbet med meg selv og fulgt råd. 

Hva er det du har problemer med da? At du tror på engler? Er jo mange som gjør det.. Det gjør deg ikke syk av den grunn.. 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du har problemer med da? At du tror på engler? Er jo mange som gjør det.. Det gjør deg ikke syk av den grunn.. 

Har jeg ikke skrevet nok her om det? Dette orker jeg ikke utdype, engler og hjelpere er ikke noe problem å tro på, det er bare så mye mer enn det. Skulle gjerne levd som Lilli Bendriss jeg, det er definisjonen på et godt liv. Mitt liv er ikke godt og jeg har gått glipp av så mye pga dette, og greier ikke gjøre ting jeg virkelig vil. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg lurte i HI på hva "Tung psykiatri" var for noe. Kupton sa at det var et upresist og udefinert begrep, men at det vanligvis dreide seg om psykoser. Da må det være lov til å komme med egne synspunkter

Jeg svarer på hvordan uttrykket brukes i psykiatrien. Det virker som om enkelte vil tillegge det en annen betydning enn det egentlig har blant vi som jobber med det. Selv om man har betennelse i en tann og er lammet av smerte i de ukene det kan pågå, betyr ikke det at dette blir ansett som en alvorlig fysiologisk sykdom. Vurdering av funksjonsevne i en AAP søknad er for eksempel noe annet.

kupton skrev (4 timer siden):

Etter min mening er tungpsykiatri et begrep som bør utgå.

Tungpsykiatri fikk en litt annen mening for meg enn tung psykiatri. Tung psykiatri kan jo være så mangt, men tungpsykiatri virker mer spesifikk. Da skjønner jeg godt at det er psykoselidelsene som går under der. 

Er vel ikke så uenig med de andre da, som det kan virke som. 🙂

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har aldri møtt noen med DID på lukket avdeling. 

Anonymkode: c3dde...017

Jeg vet ikke når i tidsrom dette var, men jeg synes det var merkelig. Trolig har du ikke sett godt nok etter/visst hva du skal se etter, for det vet p.t. sørgelig nok knapt nok fagpersoner selv. Jeg har vært innlagt på lukket en del ganger :) Leste senest i dag at en pasient med kompleks dissosiativ lidelse går i terapi i snitt 7-12 år i terapi og fått stilt 4 andre diagnoser før en kompleks dissosiativ lidelse blir stilt.

"Nyere internasjonal forskning viser at i perioden fra pasienten oppsøker hjelp til de får riktig diagnose har pasienter med dissosiasjon gjennomsnittlig fått fire andre diagnoser, og har vært 7 til 12 år under psykiatrisk behandling (Reinders, et al, 2019., Brand, 2016). Forskning viser også at pasientens behandlingsforløp har vært karakterisert av overdiagnostisering, ineffektiv medikamentell behandling og hyppige interne overføringer i ulike sykehusavdelinger.
Dissosiative lidelser kan til tider være vanskelige å diagnostisere. Grunnen til dette er, blant annet, manglende enighet om hva dissosiasjon er. I tillegg har dissosiative pasienter ofte høy grad av akutt problematikk (alvorlig selvskading, alvorlig rus, komplekse spiseforstyrrelser og sammensatte somatiske tilstander). Tilleggspsykopatologi spiller også en rolle, med høy komorbiditet med ulike typer psykoser, personlighetsforstyrrelse, alvorlig angst og depresjon.
Dissosiative symptomer er derfor ofte ikke det mest iøynefallende ved dissosiative lidelser, men heller all tilleggsproblematikk som kompliserer symptombildet."

"Arbeid med komplekse dissosiative lidelser" fra Traumebehandling for Voksne (nettressurs)

(Dette stemmer svært godt ifølge min erfaring og de få jeg kjenner som har fått samme diagnose. Og for at riktig diagnose skal bli stilt, er det så ekstremt viktig at behandler stiller de riktige spørsmålene for å avdekke underliggende forhold som er viktig å få avdekket - og det er faktisk behandlers ansvar og ikke pasientens.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...