Gå til innhold

Har du Tt kort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hatt i perioder, skal søke på nytt nå, jeg har latt være under pandemien. Får innvilget ett år i slengen, om det er ulikt hos den enkelte, vet jeg ikke.

Jeg har i perioder liten gåevne, jeg kan ikke kjøre bil akkurat nå. Så for å komme meg til fritidsaktiviteter, være sosial, så fikk jeg TT-kort. Skrev behovet i søknaden.

Det er fylket som gir ut kortet, kommunen sine nettsider skal ha info om søknadsskjema. 
Jeg legger ved legeerklæring fra fastlegen.

Jeg betaler 30kr i egenandel per tur, det går ikke på frikortet, da dette ikke skal brukes til helsereiser/pasientreiser, det skal gå via pasientreiser. Jeg har hatt stor nytte av kortet, kommer meg ut på diverse jeg ellers måtte ha bedt andre om hjelp til. Det hindrer isolasjon hos meg.

Det kan være ulik egenandel i de ulike fylkene, det vet jeg ikke.

Jeg kjenner flere med TT-kort, noen av fysiske årsaker, andre pga psykiske årsaker. 
Har du behov så snakk med fastlegen, det er egne skjema som fylles ut av legen (legeerklæring).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461610-har-du-tt-kort/#findComment-4047653
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (8 timer siden):

Nei, 3000 kr i halvåret.  Kommer ikke engang fram og tilbake til dattera mi eller venninna mi.

Det er helt sprøtt hvor stor forskjell det er på TT-ordningen ulike steder. Oslo har vel fortsatt en veldig generøs ordning, mens Viken må være et av de med dårligst tilbud.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461610-har-du-tt-kort/#findComment-4047678
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri søkt. Men her jeg bor er det rikelig med kollektiv, og jeg har ikke noen fysiske handicap. Så det hadde nok blitt ett avslag. Det hadde vært kjekt å ha da, men det bør vel bare gis til de med store utfordringer. Skjønner ikke hvorfor en psykiatrisk diagnose skulle telle som grunn. Får man klaustrofobi i buss, så får man det vel i en drosje også?

Anonymkode: 8a90b...aec

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461610-har-du-tt-kort/#findComment-4047691
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 21.24):

Isåfall hvorfor? 

Hvor mye i egenandel hver gang og går det på frikortet? 

Anonymkode: 32d09...e67

Jeg har TT-kort pga. varig nedsatt funksjonsevne og går under den gruppen som får statlig tilskudd i tillegg til de fylkeskommunale tilskuddene (dvs. rullestolbrukere og blinde/svaksynte. Beløpet samlet pr. år er da 45.000 kr. i 2021 fordelt ut to ganger i åeller noe mer. Begrunnelsen er at dette er en gruppe som særlig har behov for drosje mer enn andre og har større vansker med å benytte seg av kollektivtransportilbudet. Jeg ser at fylkeskommunen i mitt fylke kaller oss noe så ufint som "tunge brukere" som gir meg assosiasjoner til psykiatrien hvor en snakker om noe så uheldig som "tung psykiatri" fremdeles (jf. en annen tråd her på forumet om dagen).

Noen fylker har en fast sum for egenandel, som f.eks. 30 kr. uansett om du kjører for 150 kr. eller 5.000 kr., andre har en prosentvis sats av beløpet man kjører for (da varierer det oftest fra 10-20%) mens andre igjen har ingen egenandel overhodet (det siste er kun et par fylker som praktiserer av hva jeg vet. Oslo har vært i en særstilling i mange, mange år og tilbyr 150 reiser uansett lengde på turen, men begrenset kun innad i egen kommune samt til Gardermoen. Egenandelen du betaler for TT-kortet går ikke på frikortet og TT-ordningen har ikke noe med frikortordningen å gjøre i det hele tatt. Frikort har med helse å gjøre og driftes av Helfo mens TT-ordningen skal brukes til fritidsreiser og driftes av fylkeskommunen, men du kan søke gjennom egen kommune enkelte steder. En har egen ordning for funksjonshemmede som er i arbeid og denne driftes av NAV. Noen steder har man også en egen ordning som overlapper litt TT-ordningen for de som er på VTA. Nå kan ellers de andre fylkene som går med i den nasjonale ordningen benytte sitt TT-kort sett over hele landet.

Regler (forskrifter) om TT-ordningen for ditt fylke, som jeg her har skissert opp, kan du finne på Fylkeskommunens nettside ofte under samferdsel.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461610-har-du-tt-kort/#findComment-4047853
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...