Gå til innhold

Er menneskene blitt mer umodne med årene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før i verden ble man omtrent regnet som voksen ved konfirmasjonsalder og ble sendt hjemmefra for å jobbe. De stiftet tidlig ekteskap og familie. Mine foreldre var knapt 20 før de var etablerte med jobb og familie. Nå bor mange unge hjemme til de er langt opp i 20-årene og mange nekter å bli selvstendige fordi det er så vanskelig å bli voksen. Foreldrene er med på å inable dem ved å dulle og dille for mye. 

Eller hva tror du er årsaken?

Anonymkode: 3759c...0c1

Fortsetter under...

Det er jo et godt spørsmål, men jeg vil tro det har med samfunnets utvikling for øvrig. Nå kreves det mer utdanning og vi lever i et samfunn med mange krav. Selv om folk fikk barn og jobb tidligere så betyr det ikke at de egentlig var klar for det. Jeg var 20 år, student og hadde deltidsjobb. Egentlig burde jeg nok ventet, men jeg klarte meg jeg. Jeg var den yngste moren på foreldremøter og slikt, men jeg var moden for alderen også. Fungerer mye dårligere som menneske nå enn hva jeg gjorde da.

Hjernen er ikke ferdig utviklet før 23-24 år eller noe slikt, så å få barn som feks 18-åring er jo veldig tidlig. Selv om mange klarer det helt fint. 

Min farmor var 15 år hun. 

UtakknemligDiva

Ja det er vi. Men trenger det være negativt? Vi fikk høre det; «ungdom i dag» . Vi var så bortskjemte og ene med det andre. Nå synes jeg de unge er bortskjemte der de fåt iPad, nyoppussede skoler, deilige stoler. Vi hadde jo sånne harde trestoler, vi hadde bøker! 

Jeg tenker at vi tilpasser oss. 
Men det er ingen tvil om at smarttelefon og sosiale medier har gjort en stor forandring

Nei, det har ingenting med umodenhet å gjøre. Det henger sammen med et endret samfunn. To forhold var hovedårsaken til at en tidligere flyttet ut av foreldrehjemmet: 1. Økonomi. Foreldrene hadde ikke økonomi til å la barna bo hjemme lengre. 2. Lavere krav til utdannelse for å få jobb. Dette ga igjen ungdommen økonomi til å danne et eget hjem.

Nå faller du utenfor for resten av livet om du ikke har fullført videregående. Dermed har du heller ikke økonomisk evne til å flytte ut tidligere. Samtidig har dagens familier større boliger og bedre økonomi, som gjør at barne kan bo hjemme.

AnonymBruker

Takk for svar. Ja det var jo andre tider. Faren min døde et par år inn i ekteskapet og jeg vokste opp som enebarn. Måtte tidlig bli selvstendig jeg også. Har jobbet siden jeg gikk på ungdomsskolen og nå er jeg i 50årene. Gikk ikke videregående, men har nå klart meg. 

Anonymkode: 3759c...0c1

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...