Gå til innhold

Farligere å begynne på litium under svangerskap enn å ha tatt det på forhånd/hele veien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet?

Det det tryggeret for fosteret om mor tok litium før svangerskapet, og fortsatt videre gjennom det enn om mor først starter opp på litium mens hun er gravid? Ja, det gjelder meg. Har fått forlag om oppstart på litium mens gravid, men er redd for at en ny medisin liksom skal "sjokkere" barnet, og føre til noe farlig?

Anonymkode: 0eb32...8b1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som vet?

Det det tryggeret for fosteret om mor tok litium før svangerskapet, og fortsatt videre gjennom det enn om mor først starter opp på litium mens hun er gravid? Ja, det gjelder meg. Har fått forlag om oppstart på litium mens gravid, men er redd for at en ny medisin liksom skal "sjokkere" barnet, og føre til noe farlig?

Det kan være en fordel å ikke bruke litium i første trimester, jfr. felleskatalogen.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan det er å introdusere litium mens man er gravid i uke 6, f.eks?

Har du sett svaret fra frosken?

AnonymBruker
emilie321 skrev (19 minutter siden):

Har du sett svaret fra frosken?

Hei. Jo, men det var ikke helt svar på det jeg lurte på. Jeg vet allerede en del om risikofaktorer ved å ta litium under svangerskap, og har gått gjennom dette med lege. Jeg får likevel sterkt anbefalt å starte opp med litium, men jeg er usikker. Har fått beskjed om at risikoen for komplikasjoner er svært liten, osv.

I forbindelse med alt dette lurer jeg derfor ikke på noe om lituim og graviditet som overordnet tema, men mer spesifikt:

1: Om det er tryggere for fosteret om mor begynte med litium før svangerskapet, og fortsatte videre gjennom, enn om mor først starter opp på litium mens hun er gravid?

2: Og om det blir et sjokk for fosteret om mor begynner med litium mens hun allerde er gravid?

Ønsker bare å lære mer, utover det jeg allerede har hørt.

😊

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...