Gå til innhold

Schizoaffektiv lidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg oppfyller ikke kriteriene for schizofreni, men har bipolar lidelse med psykosegjennombrudd så da blir diagnosen schizoaffektiv? Dummeste jeg har hørt fra en lege. Dessuten er schizoaffektiv bare episodisk, det er vel ingen kronisk tilstand? Kvinne, 39

Anonymkode: 61b66...a60

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461647-schizoaffektiv-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg oppfyller ikke kriteriene for schizofreni, men har bipolar lidelse med psykosegjennombrudd så da blir diagnosen schizoaffektiv? Dummeste jeg har hørt fra en lege. Dessuten er schizoaffektiv bare episodisk, det er vel ingen kronisk tilstand? Kvinne, 39

Spesialisten som satte bipolar på meg sa schizoaffektiv var mer en betegnelse av akutt karakter. Jeg selv vet jo ikke. 

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 time siden):

Spesialisten som satte bipolar på meg sa schizoaffektiv var mer en betegnelse av akutt karakter. Jeg selv vet jo ikke. 

Ja, det oppstår akutt og er forbigående. Er ingen kronisk lidelse etter hva jeg har fått med meg. 

En person med BP som er psykotisk i maniske eller depressive episoder har BP. En person med BP som er psykotisk også i bipolart friske/eutyme faser har schizoaffektiv lidelse.

For BP aksepteres også psykotiske symptomer få måneder etter maniske/depressive faser. Men hvis de psykotiske symptomer vedvarer enda lengre, er det schizoaffektiv lidelse.

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

En person med BP som er psykotisk i maniske eller depressive episoder har BP. En person med BP som er psykotisk også i bipolart friske/eutyme faser har schizoaffektiv lidelse.

For BP aksepteres også psykotiske symptomer få måneder etter maniske/depressive faser. Men hvis de psykotiske symptomer vedvarer enda lengre, er det schizoaffektiv lidelse.

Men greia er at man må oppfylle kriteriene både for schizofreni og bipolar lidelse for å få schizoaffektiv diagnose. Han sa jeg ikke oppfylte schizofreni, så da kan jeg umulig ha schizoaffektiv! Det har ihvertfall jeg lest.  

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men greia er at man må oppfylle kriteriene både for schizofreni og bipolar lidelse for å få schizoaffektiv diagnose.

Det er feil. Man må ha både schizofrene og affektive symptomer, men det er ikke nødvendig å oppfylle kriteriene for begge de to lidelser.

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kupton: Så schizofrene symptomer er ikke schizofreni, men betyr bare psykotiske symptomer?

Du kan ha depressive symptomer uten å ha depresjon, borderlinesymptomer uten å ha borderline/eupf og schizofrene symptomer uten å ha schizofreni.

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Ja, det er det. Men som med alle lidelser, finnes det sjeldne unntak.

Et siste spm da er om jeg må anses å være alvorlig syk hvis jeg har en slik lidelse det påstås at jeg har? Er schizoaffektiv alltid alvorlig? 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (21 minutter siden):

Hvis du får korrekt behandling og holder deg til den (livslangt), kan du være være relativt frisk og ha god funksjon hele livet.

Men om du får dårlig behandling og/eller ikke følger behandlingen, er det potensiale for meget alvorlig sykdom.

Hvis man starter og slutter med medisiner flere ganger i året gjennom mange år blir man aldri relativt frisk, man blir som en jo-jo. 

Anonymkode: 043e8...125

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man starter og slutter med medisiner flere ganger i året gjennom mange år blir man aldri relativt frisk, man blir som en jo-jo. 

Det er korrekt. Det som er verre, er at for hvert tilbakefall kommer en ikke helt tilbake til utgangspunktet hva gjelder funksjon. En får en gradvis fallende funksjon. I tillegg vil de aller fleste da stadig trenge litt større doser medisin for å behandle sykdommen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et siste spm da er om jeg må anses å være alvorlig syk hvis jeg har en slik lidelse det påstås at jeg har? Er schizoaffektiv alltid alvorlig? 

Er det viktig for deg å bli ansett som alvorlig syk? Virker nesten som alle her inne kjemper om å være sykest, men faktum er at det er ikke diagnosen i seg selv som indikerer hvor syk du er, men funksjonsnivået ditt. 

Anonymkode: fcb50...6c6

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det viktig for deg å bli ansett som alvorlig syk? Virker nesten som alle her inne kjemper om å være sykest, men faktum er at det er ikke diagnosen i seg selv som indikerer hvor syk du er, men funksjonsnivået ditt. 

Anonymkode: fcb50...6c6

Det går an å lure på om en har fått en alvorlig sykdom -og med det om en er blitt alvorlig syk, uten å ha et ønske om å være alvorlig syk! 

Hvis noen får en kreftdiagnose er det naturlig å lure på om den er alvorlig og om en nå er alvorlig syk. Noe annet ville vel vært rart? 

AnonymBruker
kupton skrev (19 timer siden):

Det er korrekt. Det som er verre, er at for hvert tilbakefall kommer en ikke helt tilbake til utgangspunktet hva gjelder funksjon. En får en gradvis fallende funksjon. I tillegg vil de aller fleste da stadig trenge litt større doser medisin for å behandle sykdommen.

Hva er årsaken til at mange slutter på medisinene? Er det fordi de tror de er friske og klarer seg uten? Vi har jo et godt eksempel på det på dol. Noen lærer aldri. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er årsaken til at mange slutter på medisinene? Er det fordi de tror de er friske og klarer seg uten? Vi har jo et godt eksempel på det på dol. Noen lærer aldri. 

Synes ikke det er riktig av deg å trekke inn en person som eksempel som er her på forumet. Helt greit å stille det spørsmålet, men hvorfor må du komme med et eksempel? Da blir det fort persondebatt framfor en generell diskusjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...