Gå til innhold

Sjokolade som angstdempende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ikke innafor å si det, men alle vet jo at det funker. Også antidepressivt. 

Prøvde det ut på min demente mor i fjor da hun var på sykehjem. Hun vandret hvileløst i korridoren og var urolig og engstelig. Legen var svært restriktiv med beroligende medisin. Jeg pleide å gi henne sjokolade, og hun roet seg. 

Har alltid en pose sjokolade hjemme selv og tar når angsten og uroen kommer. 

Anonymkode: 5483a...d02

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461656-sjokolade-som-angstdempende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Er det en spesiell type sjokolade? Har aldri tenkt på det som angstdempende. Har ikke for vane å spise det heller. Men for meg er mat angsddempende sammen med Aduvanz. Har funnet ut at jeg MÅ spise mat, masse mat før jeg tar medisinen. For spiser jeg for lite så kommer det en uro etter hvert. Som om tvangstankene blir forsterket. Rart:p 

Annonse

Jeg har det sånn med trening og iskaffe. Eller, det å starte dagen med iskaffe får humøret litt bedre. Men det er jo 150 kcal i det. Sjokolade har jeg ikke lenger lyst på. Ei heller smågodt. 

Men er kanskje noe i spesifikt sjokolade som ikke er i vanlig godteri da. Er jo ikke bare sukker og melk i.

Verking i ledd nå. Ser et mønster i at et høyt sukkerinntak resulterer i det. Det er kanskje ikke en giga smågodtpose TS refererer til, men etter mitt syn er det altså lite angstdempende ved sukker og sjokolade annet enn en noe beroligende følelse akkurat ved inntak. 

AnonymBruker

Jeg synes sjokolade er oppmuntrende ved lettere nedstemhet (virker ikke beroligende på meg, da måtte jeg spist langt større porsjoner enn jeg gjør og havnet i matkoma😅) . Men de som sier at effekten ikke er langvarig, har vel et poeng...

Anonymkode: 37e04...219

Likeråværeanonym

Sukker påvirker samme hjerneområde som kokain og er dermed en sentralstimulerende. Det gir en liten topp i dopamin og det gir en viss tilfredshet. 

Jeg er ikke lege, men jeg leser mye om slikt av nysgjerrighet fordi jeg har ADD. 

Anbefaler å bruke multivitamin og kosttilskudd for å sikre at man får i seg kroppens behov for næring. Magnesium har en beroligende effekt og er et viktig mineral for over 300 forskjellige prosesser i kroppen. 

En annen ting som er en av de viktigste for oss er å drikke vann. Ja... kjedelig, rent vann. 

Hva skjer om du tar en "utfordring"? 30 dager, skal du bare drikke vann. Ikke kaffe, brus, te, melk, INGENTING annet enn vann. Og spis mat, som du vanligvis gjør, uten tilsatt sukker. 

Sjokolade er godt, men det er ikke næringsrikt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...