Gå til innhold

Kan lamictal hjelpe for dette Kupton?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg står på Lamictal, og tror det har gjort depresjonene litt enklere. I hvert fall klarer jeg å fungere bedre mtp funksjonsnivå. Altså at jeg greier å trene og slikt. Men jeg har fortsatt et veldig svingende følelsesliv. Fra flat til veldig langt nede. Av og til oppover, men det er bare ca to ganger i året. 

Tankekjøret har jeg ikke merket noe på. Der fungerer en dose Truxal best for meg. Den tar jeg på kvelden. 

Dette er bare min subjektive opplevelse. :) Det kan kanskje fungere bedre for din del. Eller ikke fungere i det hele tatt. Det er så individuelt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Raske svingninger, tankekjør (tanker som endrer seg veldig hyppig), depresjon, angst? 

Kan lamictal hjelpe for noen av disse?

Har andre erfaringer med lamictal?

Anonymkode: bc0e5...6b0

Ja ifølge en lege på DPS kan de hjelpe mot hyppige svingninger. De fungerer ut fra hva jeg har forstått best på bipolar, men endel med eupf eller hyppige svingninger har og nytte av de. Forsøkte de selv mot svingninger med god nytte, men pga bivirkninger måtte jeg slutte med de. Jeg brukte fluanxol mot det du beskriver og de var faktisk bedre. 

Endret av aa-k-j
AnonymBruker
aa-k-j skrev (12 timer siden):

Ja ifølge en lege på DPS kan de hjelpe mot hyppige svingninger. De fungerer ut fra hva jeg har forstått best på bipolar, men endel med eupf eller hyppige svingninger har og nytte av de. Forsøkte de selv mot svingninger med god nytte, men pga bivirkninger måtte jeg slutte med de. Jeg brukte fluanxol mot det du beskriver og de var faktisk bedre. 

Jeg er usikker på hva raske svingninger er da. Kan det være å stadig skifte mening om noe? Å være usikker på hva man skal mene om noe? Mye tankesurr om om dette? Å stadig skifte mening om hva man skal gjøre? Dette påvirker humøret, men om det er raske svingninger som feks i eupf er jeg usikker på. Opplever at humøret skifter etter tolkninger av hva andre gjør og sier, men ellers er det ikke så veldig opp og ned - som feks lykkelig og deprimert samme dag. Så usikker på om mer lamictal egentlig vil hjelpe. Ligger lavt i serum.

AnonymBruker
Glitter skrev (13 timer siden):

Jeg står på Lamictal, og tror det har gjort depresjonene litt enklere. I hvert fall klarer jeg å fungere bedre mtp funksjonsnivå. Altså at jeg greier å trene og slikt. Men jeg har fortsatt et veldig svingende følelsesliv. Fra flat til veldig langt nede. Av og til oppover, men det er bare ca to ganger i året. 

Tankekjøret har jeg ikke merket noe på. Der fungerer en dose Truxal best for meg. Den tar jeg på kvelden. 

Dette er bare min subjektive opplevelse. :) Det kan kanskje fungere bedre for din del. Eller ikke fungere i det hele tatt. Det er så individuelt.

Jeg har ikke eupf som diagnose, men trekk fra eupf. Jeg opplever ikke humørsvingninger som at jeg er lykkelig og deprimert på en dag. Mer ift relasjoner, hva folk mener om meg, tenker og handler mot meg. Så kan jeg gå fra å være litt under greit, til deprimert. Jeg skifter ofte mening og vet ikke hvordan tolke ting. Og da blir jeg irritert og lei meg fordi jeg ikke vet hva jeg skal mene, eller ikke tør å ta et standpunkt. Jeg hadde eupf før, men etter noen års terapi har det blitt mye bedre og til uspesifisert pf (avhengig/eupf). Jeg hadde unnvikende pf før men den ble tatt bort. Men tror jeg plages av den problematikken ennå, da jeg unngår folk og tør ikke hevde meg og vet ikke alltid om andre vil meg godt, samt problemer med tillitt. 

Så er i tvil om at å gå opp på lamictal kan hjelpe meg.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har ikke eupf som diagnose, men trekk fra eupf. Jeg opplever ikke humørsvingninger som at jeg er lykkelig og deprimert på en dag. Mer ift relasjoner, hva folk mener om meg, tenker og handler mot meg. Så kan jeg gå fra å være litt under greit, til deprimert. Jeg skifter ofte mening og vet ikke hvordan tolke ting. Og da blir jeg irritert og lei meg fordi jeg ikke vet hva jeg skal mene, eller ikke tør å ta et standpunkt. Jeg hadde eupf før, men etter noen års terapi har det blitt mye bedre og til uspesifisert pf (avhengig/eupf). Jeg hadde unnvikende pf før men den ble tatt bort. Men tror jeg plages av den problematikken ennå, da jeg unngår folk og tør ikke hevde meg og vet ikke alltid om andre vil meg godt, samt problemer med tillitt. 

Så er i tvil om at å gå opp på lamictal kan hjelpe meg.

Jeg har eupf, men har ikke slike typiske raske svigninger likevel. Jeg vil si jeg har det ganske likt som deg i forhold til svigninger, også har jeg stemningslidelse også. 

Du kan jo høre med din behandler hva hn tenker om å øke på?

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg har eupf, men har ikke slike typiske raske svigninger likevel. Jeg vil si jeg har det ganske likt som deg i forhold til svigninger, også har jeg stemningslidelse også. 

Du kan jo høre med din behandler hva hn tenker om å øke på?

Jeg kan høre med psykologen, men fastlegen hører ikke på psykologen min fordi hun ikke er lege. Har ikke psykiater. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan høre med psykologen, men fastlegen hører ikke på psykologen min fordi hun ikke er lege. Har ikke psykiater. 

Da må fastlegen konferere med en annen psykiater da, som også kan snakke med din psykolog. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres komplisert ut. Får spør om hun kan henvise til en psykiater. 

Det kan du gjøre. Men det er i grunn ikke komplisert. Et tverrfaglig samarbeid er helt normalt og for mange nødvendig.

Fastlegen kan sende forespørsel/dialogmelding til psykiater på DPS eller en uavhengig med driftsavtale og konferere med den. 

AnonymBruker
aa-k-j skrev (3 timer siden):

Fastlegen kan sende forespørsel/dialogmelding til psykiater på DPS eller en uavhengig med driftsavtale og konferere med den. 

Og det kan hun uten å henvise meg til vedk psykiater?

Og det kan hun uten å henvise meg til vedk psykiater?

Ja hvis du allerede har begynt på lamictal og er bare dosejustering. Jeg var hos en psykiater med avtale da jeg fikk bipolar diagnosen og ble satt på orfiril og i epikrisen skrev den at fastlegen kunne sende dialogmelding til andre psykiatere.

Endret av aa-k-j

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...