AJP Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Hei, Sliter fælt med tvangssymptomer som jeg liksom aldri klarer å håndtere på en god måte. Har vært i behandling flere ganger uten at det har hjulpet over tid, så blir ganske fortvilet etterhvert. Klarer hverdagen svært dårlig, ting som å lage mat eller få nok søvn. Sliter veldig med nære relasjoner til andre mennesker, og merker ofte at tvangssymptomer trigges av utfordrende nære relasjoner, så da blir det til at jeg holder meg unna, fordi jeg orker ikke. Problemet er at de som arbeidet med OCD ikke var interessert i å høre om relasjonsproblemer eller vanskelige opplevelser fra fortiden, de var bare interessert i at en skulle utfordre seg med å la være å utføre disse tvangshandlingene. Noe som virket sånn halvveis der og da men av en eller annen grunn så er det som om jeg dras tilbake mot en slags likevekttilstand der ting er som før. Så går jeg til legen og nevner dette, han virker ikke interessert i å høre om hva jeg har å si men sender henvising til DPS og jeg får avslag fordi jeg har vært i behandling for OCD før og da vurderer de det ikke som kostnadseffektivt (eller noe slikt) å gi meg noe mer tilbud. Men hva med de andre tingene, som relasjonsproblemene dårlig og til tider fraværende selvtillit og slike ting? De vil jo ikke tilby meg noen behandling fordi jeg har vært i behandling før for OCD og det ikke har ført frem og da er liksom alt det andre OCD også? Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal henvende meg. Kanskje det ikke er OCD i det hele tatt, eller hva om andre ting står i veien for at jeg kan få utbytte av standard OCD behandling, er ikke dette interessant i det hele tatt? Hvordan skal jeg få dem til å innse det? Er det noe poeng i å prøve? Hadde jeg ikke vært så dårlig at jeg hadde havnet helt utenfor arbeidslivet kunne jeg sikkert ha funnet en privatpraktiserende behandler men det er helt umulig på en lav uføretrygd, og det å finne en med driftsavtale mente fastlegen ikke var verdt å prøve en gang fordi det er så vanskelig i dette området. Noen som har erfaringer, forslag på hvor jeg kan henvende meg for hjelp eller råd å komme med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2021 Del Skrevet 10. juli 2021 Har ikke noen råd å komme med, men sånn er dessverre systemet.. Når dps har gitt en opp blir en sendt til kommunepsykiatrien. Kanskje du kan be fastlegen søke deg til de isteden? De er også gratis siden det er mest uføre som går der. Anonymkode: 38176...0a2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 AJP skrev (1 time siden): Noen som har erfaringer, forslag på hvor jeg kan henvende meg for hjelp eller råd å komme med? Jeg tenker at behandlingsapparatet kan du ikke endre uansett, men du kan benytte deg av frivillig arbeid som også gir noe tilbud lokalt og på landsbasis. Å kunne utveksle erfaringer fra andre som selv har skoen på og vet hvor den klemmer og gnager, er av stor verdi, og av en annen verdi enn å snakke med fagpersoner som har en faglig tilnærming til lidelsen. Av hva jeg vet om, har nå Ananke - for OCD- og angstlidelser i Norge under vanlige tider (uten pandemi-tilstand) hatt fysiske treffpunkter, sosiale medlemsmøter og helgesamlinger hvor det er fokus på å ta til seg ulik kunnskap samt det sosiale med andre i samme situasjon som deg selv. Hvem vet, det er ikke sikkert at det beste er for deg å "rufse opp" i fortiden. Det er faktisk livet her og nå som skal leves og som er viktig. Det er det du har mulighet til å endre og gjøre noe med. Det er hverdagen vår som er det viktigste vi har i livet. Fortiden ligger der slik den en gang ble. Det er muligens fokus på hvordan løse dagens symptomer fremfor å finne årsaken til de? Men vi mennesker er selvsagt svært søkende etter forklaringer på saker som har skjedd oss og formet oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 AJP skrev (6 timer siden): Hei, Sliter fælt med tvangssymptomer som jeg liksom aldri klarer å håndtere på en god måte. Har vært i behandling flere ganger uten at det har hjulpet over tid, så blir ganske fortvilet etterhvert. Klarer hverdagen svært dårlig, ting som å lage mat eller få nok søvn. Sliter veldig med nære relasjoner til andre mennesker, og merker ofte at tvangssymptomer trigges av utfordrende nære relasjoner, så da blir det til at jeg holder meg unna, fordi jeg orker ikke. Problemet er at de som arbeidet med OCD ikke var interessert i å høre om relasjonsproblemer eller vanskelige opplevelser fra fortiden, de var bare interessert i at en skulle utfordre seg med å la være å utføre disse tvangshandlingene. Noe som virket sånn halvveis der og da men av en eller annen grunn så er det som om jeg dras tilbake mot en slags likevekttilstand der ting er som før. Så går jeg til legen og nevner dette, han virker ikke interessert i å høre om hva jeg har å si men sender henvising til DPS og jeg får avslag fordi jeg har vært i behandling for OCD før og da vurderer de det ikke som kostnadseffektivt (eller noe slikt) å gi meg noe mer tilbud. Men hva med de andre tingene, som relasjonsproblemene dårlig og til tider fraværende selvtillit og slike ting? De vil jo ikke tilby meg noen behandling fordi jeg har vært i behandling før for OCD og det ikke har ført frem og da er liksom alt det andre OCD også? Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal henvende meg. Kanskje det ikke er OCD i det hele tatt, eller hva om andre ting står i veien for at jeg kan få utbytte av standard OCD behandling, er ikke dette interessant i det hele tatt? Hvordan skal jeg få dem til å innse det? Er det noe poeng i å prøve? Hadde jeg ikke vært så dårlig at jeg hadde havnet helt utenfor arbeidslivet kunne jeg sikkert ha funnet en privatpraktiserende behandler men det er helt umulig på en lav uføretrygd, og det å finne en med driftsavtale mente fastlegen ikke var verdt å prøve en gang fordi det er så vanskelig i dette området. Noen som har erfaringer, forslag på hvor jeg kan henvende meg for hjelp eller råd å komme med? Er du i kontakt med kommunens psykiatritjeneste? Det går an å ha flaks og finne en god samtalepartner ansatt i kommunen:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Det var prisverdig da myndighetene bestemte seg for å utdanne OCD-team for noen år siden. Men dessverre "glemte" en å fortelle at for menge er medisiner nødvendige og i mange tilfeller den beste behandling for tvang. Jeg foreslår at du snakker med fastlegen din om medisiner mot OCD. Da snakker vi om SSRI i doser som oftest er større enn ved depresjon, og det tar ofte et par måneder før en får effekt. Om en får god effekt, bør en legge bort tanken om at en skal av medisinen igjen. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 (endret) AJP skrev (9 timer siden): Hei, Sliter fælt med tvangssymptomer som jeg liksom aldri klarer å håndtere på en god måte. Har vært i behandling flere ganger uten at det har hjulpet over tid, så blir ganske fortvilet etterhvert. Klarer hverdagen svært dårlig, ting som å lage mat eller få nok søvn. Sliter veldig med nære relasjoner til andre mennesker, og merker ofte at tvangssymptomer trigges av utfordrende nære relasjoner, så da blir det til at jeg holder meg unna, fordi jeg orker ikke. Problemet er at de som arbeidet med OCD ikke var interessert i å høre om relasjonsproblemer eller vanskelige opplevelser fra fortiden, de var bare interessert i at en skulle utfordre seg med å la være å utføre disse tvangshandlingene. Noe som virket sånn halvveis der og da men av en eller annen grunn så er det som om jeg dras tilbake mot en slags likevekttilstand der ting er som før. Så går jeg til legen og nevner dette, han virker ikke interessert i å høre om hva jeg har å si men sender henvising til DPS og jeg får avslag fordi jeg har vært i behandling for OCD før og da vurderer de det ikke som kostnadseffektivt (eller noe slikt) å gi meg noe mer tilbud. Men hva med de andre tingene, som relasjonsproblemene dårlig og til tider fraværende selvtillit og slike ting? De vil jo ikke tilby meg noen behandling fordi jeg har vært i behandling før for OCD og det ikke har ført frem og da er liksom alt det andre OCD også? Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg skal henvende meg. Kanskje det ikke er OCD i det hele tatt, eller hva om andre ting står i veien for at jeg kan få utbytte av standard OCD behandling, er ikke dette interessant i det hele tatt? Hvordan skal jeg få dem til å innse det? Er det noe poeng i å prøve? Hadde jeg ikke vært så dårlig at jeg hadde havnet helt utenfor arbeidslivet kunne jeg sikkert ha funnet en privatpraktiserende behandler men det er helt umulig på en lav uføretrygd, og det å finne en med driftsavtale mente fastlegen ikke var verdt å prøve en gang fordi det er så vanskelig i dette området. Noen som har erfaringer, forslag på hvor jeg kan henvende meg for hjelp eller råd å komme med? Jeg ble henvist til psykologspesialist med avtale (avtalespesialist) etter avslag på DPS og vil anbefale å prøve det og det kupton skriver er og fornuftig. Ofte må det være kombinasjon av medisiner og terapi for å ha tilstrekkelig effekt. Ta det opp med fastlegen. Lykke til 😊 Endret 11. juli 2021 av aa-k-j 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AJP Skrevet 11. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2021 Har dårlig erfaring med kommunen her jeg bor når det gjelder psykisk helsehjelp, ble henvist dit og fikk prate med en psykiatrisk sykepleier etter omtrent et års ventetid. Denne skjønte ikke problemstillingen tror jeg, og jeg fikk inntrykk av at hun syntes jeg var vrang når jeg ikke gjennomførte de forslagene hun kom med. Det virket dessuten heller som om hun ville småprate, og det behøver jeg ikke en psykiatrisk sykepleier til, så etter en stund ble vi enige om at dette ikke hadde noen hensikt å fortsette å samtale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AJP Skrevet 11. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2021 Angående medisiner så bruker jeg Fontex (80 mg/dag) det hjelper mest på engstelse, ikke så mye på tvangssymptomer etter min erfaring. Vet ikke hva jeg kan forvente av at fastlegen skal ha greie på når det gjelder medisiner. Det virker ikke som om de har så god greie på det når det gjelder psykiske problemer, f.eks. mener den nåværende at 80 mg Fontex er i meste laget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 Del Skrevet 11. juli 2021 Noen av oss må bare "leve med det". Det er ikke alle som blir friske. Jeg har en annen diagnose enn deg (schizofreni), men i det daglige har jeg like mye plager med OCD som schizofreni. Jeg er også gitt opp av DPS, det er ikke så rart for jeg gikk der lenge. Men poenget er at det er ikke alle som blir friske. Jeg bor sentralt på Østlandet og gikk til en privatpraktiserende psykodynamisk psykiater, det var helt bortkastet. Det ble bare snakk om barndom og hun kunne ikke behandle OCD, kom med håpløse forslag, og misforstod og prøvde å gjøre mening ut av tvangstankene. Jeg sluttet raskt hos henne. Anonymkode: 46cba...1be 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461698-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-jeg-f%C3%A5r-avslag-p%C3%A5-dps-pga-tidligere-behandling/#findComment-4048488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.