Gå til innhold

Ikke-vaksinert: stor sjanse for at jeg kommer til å dø / bli alvorlig syk av mutantvituset / covid ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg velger av visse årsaker/ omstendigheter å vente med å ta vaksinen.  Men kommer til å ta den så fort som mulig. Vil det være muligheter for å ta dose nummer en i september? Kommer de som ikke tar vaksinen mest sannsynlig til å utvikle alvorlig sykdom av mutant-viruset eller covid ? Jeg er i god fysisk form, er frisk og er i 40 årene. Leser og hører så mye nå om at det er livsfarlig å ikke ta den. Jeg vil ta den så fort jeg får sjans. Men er nødt å vente. 

Anonymkode: 9ef3d...0cc

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, det er ikke "livsfarlig" å ikke ta den.

Anonymkode: e3694...3cc

Ja, for på Internett skrives det mye som om det er livsfarlig å ikke ta den. Men jeg har forstått det slik at viruset er mest farlig for de svake. Jeg kommer til å ta den i september mest sannsynlig.  

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 11.48):

Ja, for på Internett skrives det mye som om det er livsfarlig å ikke ta den. Men jeg har forstått det slik at viruset er mest farlig for de svake. Jeg kommer til å ta den i september mest sannsynlig.  

Du tilhører slik jeg forstår ikke en typisk risikogruppe, men det vet du jo best selv ut ifra din egen livsstil (tenker på røyking, diabetes, overvekt, hjerteproblemer m.m.), men som ikke-vaksinert løper du jo en større risiko for å bli raskere smittet. Statistisk sett ser man jo at de under 60 år klarer seg bedre, men en vet aldri hvem som blir dårlige av selve sykdommen og etter å ha gjennomgått covid-19. Selv føler jeg det er som russisk rullett. Men siden flere og flere rundt deg nå blir vaksinert, synker jo også muligheten for at du skal bli smittet. Det viktigste du gjør - og vi ale fortsatt - er å huske at pandemien ikke er over selv om smittetallene går nedover. Vi kan jo bare se hva som skjer i enkelte land. Kartet blir rødt rundt omkring, men dødeligheten går ned. Fordi flere nå er vaksinert og vaksinen gir beskyttelse også mot alvorlig sykdom.

Håper du holder deg frisk og rask fortsatt og tiden fremover frem til du får tatt vaksinen. Husk at smittetallene generelt i Norge er generelt lave akkurat nå og at det er særlig fordel siden du da ikke er vaksinert :) 

Jeg synes det er litt tragisk at vaksinemotstanderne er ikke redd for selve covid-19 over hode, men derimot vaksinen som inneholder en promille av viruset kan drepe så å si hele befolkningen. Nå er 3 milliarder mennesker blitt vaksinert og det har gått bedre enn hva det har gått med at viruset har fått herje fitt i halvannet år. Det henger ikke på greip i mine ører, men logisk nok ettersom at vaksineskeptikere ikke forholder seg til empirisk vitenskap, men påstander.

Du vil jo til en viss grad være beskyttet i at "alle andre" er vaksinert og at smittetallene går ned. Men i flg immunolog Spurkland vil alle uvaksinerte før eller siden bli smittet. Men du skal jo ta vaksinen, bare ikke nå. Da gjelder det jo bare å (fortsette å) være  forsiktig framover og ta de nødvendige forholdsregler. Du har jo ikke blitt smittet hittil under pandemien, men mutantvirus er jo dessverre mer smittsomt. Jeg støtter alt Eva Sofie har sagt over her.

En ting jeg er spent på, er hvordan tilgangen til vaksiner som dose 1 vil bli den nærmeste tiden framover. Norge får fortsatt levert mange doser, men det har vært skrevet mye i det siste om kommuner som må avbestille 1-er-dosene, slik at de som unnlot å ta vaksine i sommer pga ferie ikke nødvendigvis får det når ferien er over, men må vente til høsten. 😮 

Annonse

AnonymBruker
morsan skrev (20 timer siden):

Du vil jo til en viss grad være beskyttet i at "alle andre" er vaksinert og at smittetallene går ned. Men i flg immunolog Spurkland vil alle uvaksinerte før eller siden bli smittet. Men du skal jo ta vaksinen, bare ikke nå. Da gjelder det jo bare å (fortsette å) være  forsiktig framover og ta de nødvendige forholdsregler. Du har jo ikke blitt smittet hittil under pandemien, men mutantvirus er jo dessverre mer smittsomt. Jeg støtter alt Eva Sofie har sagt over her.

En ting jeg er spent på, er hvordan tilgangen til vaksiner som dose 1 vil bli den nærmeste tiden framover. Norge får fortsatt levert mange doser, men det har vært skrevet mye i det siste om kommuner som må avbestille 1-er-dosene, slik at de som unnlot å ta vaksine i sommer pga ferie ikke nødvendigvis får det når ferien er over, men må vente til høsten. 😮 

Jeg er så redd for hvordan tilgangen blir om dose en fremover. Jeg skal ta ivf behandling nå i slutten av måneden, og er redd vaksinen vil forstyrre prosessen. Men ønsker å ta vaksinen så fort som mulig. Blir litt engstelig av å ikke være vaksinert  

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så redd for hvordan tilgangen blir om dose en fremover. Jeg skal ta ivf behandling nå i slutten av måneden, og er redd vaksinen vil forstyrre prosessen. Men ønsker å ta vaksinen så fort som mulig. Blir litt engstelig av å ikke være vaksinert  

Det er jo straks slutten av måneden. Hvor lenge etter behandling må du vente på å ta vaksinen? 

AnonymBruker
Kayia skrev (På 16.7.2021 den 11.48):

Er det ikke legen din som har rådet deg til å utsette vaksinasjonen?

Først gjorde han det. Nå har han sagt at det går sikkert greit å ta den men det er kun en anbefaling å vente fordi de vet for lite om vaksinen i den forbindelse . 

Jeg begynner på ivf-medisiner på lørdag i uken som kommer. Skal gå på de til starten av august.  Jeg får vite svaret om jeg ble gravid rundt 20 august. 

Jeg vet ikke helt om jeg skal våge å ta vaksinen to dager før oppstart av hormonbehandlingen som starter på lørdag. Jeg bestillte ny vaksinetime på torsdag. Men er redd for kluss med vaksinen så tett innpå medisineringen. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Først gjorde han det. Nå har han sagt at det går sikkert greit å ta den men det er kun en anbefaling å vente fordi de vet for lite om vaksinen i den forbindelse . 

Jeg begynner på ivf-medisiner på lørdag i uken som kommer. Skal gå på de til starten av august.  Jeg får vite svaret om jeg ble gravid rundt 20 august. 

Jeg vet ikke helt om jeg skal våge å ta vaksinen to dager før oppstart av hormonbehandlingen som starter på lørdag. Jeg bestillte ny vaksinetime på torsdag. Men er redd for kluss med vaksinen så tett innpå medisineringen. 

Det er ingen på dol som kan svare mer enn det legen din sier. Vaksinen og sykdommen er ny, så ingen kan si noe sikkert. Du må nok derfor finne ut hva du er mest redd for, at vaksine skaper problem for ivf eller at du skal smittes av covid. Ingen kan si noe sikkert om dette, då du må selv gjøre et valg og stå for dét.

Det vil være mulig å vaksinere seg i september eller senere, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Ps. Skal du forsøke å bli gravid bare én måned? Det vanlige er vel å forsøke flere ganger? 

Endret av Kayia

Det eneste jeg vet er at gravide som ikke bor/oppholder seg i veldig smittsomme områder og ikke er i risikogruppa, anbefales og ikke vaksinere seg mens de er gravide.  Aner ikke hvordan det er når en skal prøve å bli gravid.

Synes du skal blåse i hva andre tenker og/eller sier, men forholde deg til legene (ikke alltid lett å blåse i hva andre sier da) 

AnonymBruker

Det er ikke store sjansen for å dø hvis du er under 50 og frisk ellers. En liten sjanse er det  jo, men den er ikke så stor.

Jeg skjønner du er redd. Det var jeg også veldig redd før jeg ble vaksinert. Media viser jo mange skrekkhistorier og slikt.

Anonymkode: ababd...525

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2021 den 22.30):

Det er ikke store sjansen for å dø hvis du er under 50 og frisk ellers. En liten sjanse er det  jo, men den er ikke så stor.

Jeg skjønner du er redd. Det var jeg også veldig redd før jeg ble vaksinert. Media viser jo mange skrekkhistorier og slikt.

Anonymkode: ababd...525

Ja jeg er redd. Ser at folk har sluttet å bruke munnbind også. Det er kun fåtall som bruker det. 

emilie321 skrev (På 18.7.2021 den 21.08):

Det eneste jeg vet er at gravide som ikke bor/oppholder seg i veldig smittsomme områder og ikke er i risikogruppa, anbefales og ikke vaksinere seg mens de er gravide.  Aner ikke hvordan det er når en skal prøve å bli gravid.

Synes du skal blåse i hva andre tenker og/eller sier, men forholde deg til legene (ikke alltid lett å blåse i hva andre sier da) 

Jeg skal begynne med østrogen-medisiner i helgen. Tar ingen sjanser av eget valg om å vaksinere meg itilegg til den typen medisin. Legene er usikker på om det kan skape problemer fordi vaksinen er så ny. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...