Gå til innhold

Når på dagen bør jeg ta antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
kupton skrev (7 minutter siden):

Det viktige er at en tar dem omtrent til samme tid hver dag.

Om de aktiverer deg, er det smart å ta de om morgenen. Om de gjør deg trøtt, er det smart å ta dem om kvelden.

Gjelder det samme risperdal? Jeg blir trøtt av de, men virker de om dagen hvis jeg tar dem om kvelden da? 

stjernestøv
kupton skrev (32 minutter siden):

Risperdal virker hele døgnet. 

Ok. Så da kan jeg ta det om kvelden i morgen selv om jeg tok det om morgenen i dag? Blir trøttheten bedre da? Eller spiller det ingen rolle? 

Endret av stjernestøv
stjernestøv skrev (5 timer siden):

Ok. Så da kan jeg ta det om kvelden i morgen selv om jeg tok det om morgenen i dag? Blir trøttheten bedre da? Eller spiller det ingen rolle? 

Du bør absolutt prøve det. Det kan gjøre det bedre for deg.

Annonse

stjernestøv
kupton skrev (10 timer siden):

Du bør absolutt prøve det. Det kan gjøre det bedre for deg.

Ok, takk. Dumt jeg tok det om morgenen i dag da, men da tar jeg det i morgen kveld. La meg så tidlig i går for jeg var helt gåen. 

kupton skrev (17 timer siden):

Det viktige er at en tar dem omtrent til samme tid hver dag.

Ved alle medisiner skal en unnlate å ta dosen dersom en oppdager f.eks. på kvelden at en tok morgenmedisinene. Det eneste unntaket med dette som det står presisert fra sykehuset og legen, er epilepsimedisiner tatt mot epilepsi. Da skal en ta eksempelvis morgenmedisinen så fort en oppdager det, selv om det skulle medføre dobbelt dose av medisinene. Det gjelder nok ikke om man tar den som stemningsstabiliserende hensikt.

Vet du hvorfor dette? Slik jeg tenker, skulle jeg tro at det holder med en enkeltdose på kvelden og at det opprettholder nivået i blodet nokså jevnt likevel. Men det må altså en dobbelt dose til?

PS: Det gjør meg ingenting og plager meg lite og det beste middelet mot det er å huske å ta medisinene :) , men forstår ikke logikken i hvorfor epilepsimedisiner og ikke andre - jeg er som vanlig vitebegjærlig. Har du en lenke om dette å dele? Engelsk går bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...