Gå til innhold

Mulig å være autistisk uten å ha fått en diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner en person som er svært original og virker veldig autistisk i måten hen prater og beveger seg på. Men har god og lang utdannelse og ingen har fanget opp disse trekkene gjennom årene. Vedkommende er arbeidsledig tross god utdannelse med gode karakterer. Kommer ikke lengre enn til intervjuet. Mulig de merker noe ikke stemmer og tørr ikke ta noen sjanser? Personen jobber derfor med andre ting. Typisk jobber studenter og ‘alle’ kan få.

Personen er alltid glad og munter. Egentlig ganske sosial. Er ganske urutinert og har ingen særinteresser som er typisk for autisme. Blir likt av alle til tross for nokså dårlige sosiale antenner. Dette pga munter adferd og optimistisk holdning.

Kan personen ha et snev av autismespekteret om det ikke ble fanget opp da han gikk på grunnskolen?

Virker ikke som personen selv tenker at der er noe som ikke stemmer ved væremåten..

Anonymkode: 31ca2...feb

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis ingen av lærerne eller foreldrene i det hele tatt merket at noe var galt med han iløpet av oppveksten, så neppe. 

Anonymkode: acf97...944

Det spørs nok hvor gammel denne personen er. Da jeg vokste opp hadde jeg aldri hørt om autisme (eller ADHD, dysleksi, +++), og det var sjeldent folk ble utredet for noe som helst i løpet av skolegangen. Med økt kunnskap og opplysning både blant foreldre, lærere og i helsevesenet, ble det jo heldigvis forandring på det etterhvert. 

Så har man jo de som bare skiller seg litt ut uten at det trenger å være noen diagnose involvert også. Kanskje er personen ts snakker om et sånt tilfelle. 

Endret av Gjest
AnonymBruker
Anbru skrev (8 timer siden):

Det spørs nok hvor gammel denne personen er. Da jeg vokste opp hadde jeg aldri hørt om autisme (eller ADHD, dysleksi, +++), og det var sjeldent folk ble utredet for noe som helst i løpet av skolegangen. Med økt kunnskap og opplysning både blant foreldre, lærere og i helsevesenet, ble det jo heldigvis forandring på det etterhvert. 

Så har man jo de som bare skiller seg litt ut uten at det trenger å være noen diagnose involvert også. Kanskje er personen ts snakker om et sånt tilfelle. 

Selv om man ikke utredes så vil jo lærere merke at noe er annerledes om en har autisme ( F.eks problemer i lek med andre barn, stille og innesluttet ). Lærerne mine merket at noe var galt med meg siden barnehagen, men ingen  visste nøyaktig hva. Jeg ble bare stemplet som vanskelig, ADHD, sjenert, dum osv. det var først da jeg var i tyveårene at ordet asperger syndrom.

Anonymkode: 474cc...2fa

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om man ikke utredes så vil jo lærere merke at noe er annerledes om en har autisme ( F.eks problemer i lek med andre barn, stille og innesluttet ). Lærerne mine merket at noe var galt med meg siden barnehagen, men ingen  visste nøyaktig hva. Jeg ble bare stemplet som vanskelig, ADHD, sjenert, dum osv. det var først da jeg var i tyveårene at ordet asperger syndrom.

Anonymkode: 474cc...2fa

Dessverre trigger det meg å lese slike ting. Jeg har klart å begrense bruken både i går og i dag, men jeg så det her. Er det slik at det eneste riktige er å ha prate hele tiden, engasjere seg i alt, tulleprate og si det andre vil høre? 
Men ja det er irriterende å være den som får stempelet som stille og innesluttet -_- jeg også ble presset mer sosial. Hadde det blitt gjort på en annen måte ville jeg kanskje hatt det annerledes. 
men jeg tenker hele tiden og stresser «hva skal jeg si?» «jeg må finne på noe å si» «synes de jeg bør gå?» osv . Men dette ble verre etter at diagnose ble bekreftet 

Madelenemie
AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 1.01):

Kjenner en person som er svært original og virker veldig autistisk i måten hen prater og beveger seg på. Men har god og lang utdannelse og ingen har fanget opp disse trekkene gjennom årene. Vedkommende er arbeidsledig tross god utdannelse med gode karakterer. Kommer ikke lengre enn til intervjuet. Mulig de merker noe ikke stemmer og tørr ikke ta noen sjanser? Personen jobber derfor med andre ting. Typisk jobber studenter og ‘alle’ kan få.

Personen er alltid glad og munter. Egentlig ganske sosial. Er ganske urutinert og har ingen særinteresser som er typisk for autisme. Blir likt av alle til tross for nokså dårlige sosiale antenner. Dette pga munter adferd og optimistisk holdning.

Kan personen ha et snev av autismespekteret om det ikke ble fanget opp da han gikk på grunnskolen?

Virker ikke som personen selv tenker at der er noe som ikke stemmer ved væremåten..

Anonymkode: 31ca2...feb

Hei!

ja det er fult mulig vedkommende har autisme.

har akkurat fått en ny nabo og venn. Vi fant tonen og felles humor fra dag 1, men det forbauset meg at andre syns han er rar…

vi har felles interesse i science fiction, også er han maskin inginør og har interessant kunnskap jeg ikke har. Vi er svært like, og det har andre påpekt også, og jeg har autisme( dvs Asperger)

naboen har jobbet til han ble pensjonist, og er mer sosial, enn meg, men igjen, han driver og lager morogreier, så kanskje virker han mer sosial og utadvendt enn han er.

merker han ikke er fleksibel, blir sur og stressa om ting kommer brått på, men han får meg i godt humør, det er som å se meg selv i speilet nesten.

han har ingen diagnose, men naboene syns han er rar , vi har det utrolig hyggelig samnen, til og med spist middag sammen og vært på besøk, og jeg pleier ikke kose meg i sosiale situasjoner, men med han koser jeg meg for vi har så lik humor:-)

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 1.01):

har ingen særinteresser som er typisk for autisme.

Hvilke særinteresser er typisk for autisme? Mange autister har helt vanlige interesser som særinteresser. Poenget er at man har særinteresser, altså ett eller veldig få interesseområder. Min særinteresse er hund. En helt normal interesse, men det er nesten det eneste som interesserer meg. Jeg liker foto også, men det meste annet bryr meg fint lite og er dermed gørrkjedelig å snakke om. 

Personen kan så klart være autist, men mest sannsynlig er vel at hen ikke er det. Det finnes mange monotone, sære mennesker, som ikke har noen diagnoser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...