Gå til innhold

Er dette depresjon? Kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg ofte nedtrykt og trist og er kronisk utmattet. Jeg har ikke hatt initiativ til noe på mange år. Har manglet noen vitaminer og det er noe bedre nå etter tilskudd, men fremdeles kronisk sliten, utmattet og uten interesse for tidligere interesser eller ting rundt meg. Det er til og med tungt å ha en samtale, og jeg faller ofte ut.

Det siste året har jeg fått problemer med kortidshukommelsen. I mange år langtidshukommelsen. Går på lamictal. Har bl.a diagnosen tilbakevendende depresjoner men opplever det nå som kronisk. Tidligere hadde jeg også eupf og unnvikende pf, nå "bare" uspesifisert pf, men også ptsd og angstlidelse. 

Men så opplever jeg meg likevel ikke som veldig deprimert. Selv om jeg ikke føler glede lenger, og har aldri oppturer. Jeg er jo ikke så tung at jeg absolutt ikke klarer ingenting. Jeg prøver å komme meg ut, iallefall littegrann. Klarer å dusje hver andre/tredje dag. Er ikke mye, men littegrann sosial. Jobber ikke, lever ellers ganske isolert. Har en del traumer i bagasjen. 

Jeg lurer på hvor nødvendig det er for meg å gå på antidepressiva. Jeg har en rekke relasjonsproblemer etter traumer, og jeg har tideligere opplevd at antidepressiva ikke har hjulpet mye. Men nå begynner jeg å lure på om den likevel virket. (Zoloft, spesielt Wellbutrin). På den tiden hadde jeg så veldig mye mer initiativ. Nå som jeg ikke går på antidepressiva og er så dårlig så ser jeg den. Jeg lurer på om det er skadelig for hjernen å gå ubehandlet år etter år med depresjon? Jeg har en fastlege som vil ha meg på minst mulig medisiner. Ikke psykiater, men psykolog, som ikke synes Wellbutrin er en dårlig ide. Men legen vil ikke høre på psykologen da han ikke er medisinutdannet. 

Har hørt at ved angstlidelse så er det ikke lurt å gå på Wellbutrin. Men jeg svetter mye, legger på meg (er overvektig) og har seksuelle bivirkninger av ssri (er gift). 

Hva bør jeg gjøre? Kupton? Andre? 

Anonymkode: 5e1d9...1a3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461775-er-dette-depresjon-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener dette er depresjon. Ja, det blir verre av å gå ubehandlet. For dette sykdomsbildet er det kombinasjonen SSRI og Wellbutrin (i maksdose) som er det riktige. Med din sykehistorie mener jeg at den medikamentelle behandling skal være livslang og uten reduksjon i dosene.

AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

Jeg mener dette er depresjon. Ja, det blir verre av å gå ubehandlet. For dette sykdomsbildet er det kombinasjonen SSRI og Wellbutrin (i maksdose) som er det riktige. Med din sykehistorie mener jeg at den medikamentelle behandling skal være livslang og uten reduksjon i dosene.

Jeg må kanskje bite i det sure eplet og snakke med legen. Jeg hadde sett for meg å klare meg på minst mulig medisiner. Men ser den at jeg har en depresjon som må behandles. Merker at hjernen ikke fungerer som før. Jeg har vært deprimert siden jeg var helt liten. Så trenger nok medisiner som du skriver. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg må kanskje bite i det sure eplet og snakke med legen. Jeg hadde sett for meg å klare meg på minst mulig medisiner. Men ser den at jeg har en depresjon som må behandles. Merker at hjernen ikke fungerer som før. Jeg har vært deprimert siden jeg var helt liten. Så trenger nok medisiner som du skriver. 

Den kan henvise deg til vurdering hos psykiater. Hvis ikke kan du bytte fastlege. 

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 time siden):

Den kan henvise deg til vurdering hos psykiater. Hvis ikke kan du bytte fastlege. 

Det kommer snart en ny lege i hans stilling. Er veldig engstelig men skal gi det en sjans. Jeg har time med nåværende fastlege over ferien. Skal ta det opp med han da. 

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

Kupton, inkluderer også Brintellix i kategorien ssri? Kan jeg ha nytte av å kombinere den med Wellbutrin?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...