Gå til innhold

Kan jeg drikke alkohol mens jeg går på antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ny Medlem skrev (16 minutter siden):

Jeg har gått på cipralex 20mg i ca. 4 måneder nå og lurer på om jeg kan feks. Ta en breezer. Eller er det en veldig dårlig ide?

Det går nok bra.

Anonymkode: 0502a...1c8

Drømmeautomat

En psykiater som skreiv ut antidepressiva til meg for mange år sida sa: "De sier at man ikke skal drikke på disse pillene, men alle gjør jo det. Bare ikke drikk deg drita."

Men erfaring er at noen antidepressiva endrer opplevelsen av alkohol sånn at man bare blir trøtt og sløv (ikke verdt det), mens andre gjør at du blir ekstra full med tilsvarende bakrus. Å drikke mye på antidepressiva er neppe lurt. 1-3 enheter går antagelig bra, men du bør prøve deg fram forsiktig.

UtakknemligDiva

Å drikke er vel aldri lurt uansett. «Kan man drikke med adhd» «kan man drikke når man er deprimert» samme greia.

Kjenner flere som bruker ad og drikker ofte og de blir ikke negativt påvirket. 
Du kan jo drikke øl eller noe, bare forsiktig med sprit. 

Annonse

Drømmeautomat skrev (14 timer siden):

En psykiater som skreiv ut antidepressiva til meg for mange år sida sa: "De sier at man ikke skal drikke på disse pillene, men alle gjør jo det. Bare ikke drikk deg drita."

Men erfaring er at noen antidepressiva endrer opplevelsen av alkohol sånn at man bare blir trøtt og sløv (ikke verdt det), mens andre gjør at du blir ekstra full med tilsvarende bakrus. Å drikke mye på antidepressiva er neppe lurt. 1-3 enheter går antagelig bra, men du bør prøve deg fram forsiktig.

Jeg har fått beskjed om at jeg av og til kan drikke litt. Nå drikker jeg litt alkohol stort sett bare når jeg er på ferie og det er jo ikke så ofte.  

Ny Medlem skrev (På 15.7.2021 den 20.08):

Jeg har gått på cipralex 20mg i ca. 4 måneder nå og lurer på om jeg kan feks. Ta en breezer. Eller er det en veldig dårlig ide?

Eg har gått på sertralin i 6 mnd nå, og har også sluttet helt å drikke. Rett og slett fordi eg ikke orker å være i nærheten av noe som gjør meg mer deppa og angstfull (dagen derpå)Min  psykisk helse foran alt. 

Jeg synes det er riktigere å si at man ikke bør drikke alkohol hvis man har en aktiv psykisk lidelse. Det er ikke lurt å drikke under en depresjon, reaksjonen er uforutsigbar og man kan bli verre. Også angstlidelser kan bli verre av alkohol, spesielt dagen derpå. 

Når man er i full remisjon fra sykdommen og bruker AD forebyggende mot tilbakefall, synes jeg det er annerledes. Det er ikke realistisk å kreve at man skal være totalavholdende fra alkohol på livstid. Jeg mener at så lenge man ellers er frisk og ikke bruker sederende medisiner, bør det viktigste være at man prøver seg forsiktig fram og ikke blir full/åpenbart påvirket. Det er det alle behandlere sier til meg også.

AnonymBruker

Det er forskjell på å drikke seg lettere brisen, og det å drikke seg full. Jeg gjorde det sistnevnte. Jeg merket ikke så mye forskjell egentlig da heller. Men så sluttet jeg med det og det hjalp faktisk på formen. Jeg drakk meg full ett par ganger i uken. Nå har jeg ikke gjort det på ett halvannet år, og det går litt bedre. Jeg gikk på både AP og AD.

Anonymkode: 33c92...b76

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...