Gå til innhold

Konverteringsterapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

'Stopp konverteringsterapi" var det noen som hadde på profilbildet sitt på face i juni. 

Tenker at voksne folk klarer å ta et valg på det selv jeg. Helt greit at det finnes et slikt tilbud, selv om det mest sannsynlig ikke virker. Men vil noen prøve det så må det vel være muligheter for det? 

Anonymkode: 71296...1df

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461802-konverteringsterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er spent på hvordan loven vil skal praktiseres når det gjelder kjønnsidentitet. 

Blir det forbudt å har en annen tilnærming enn å bekrefte at noen er født i feil kropp? Blir det straffbart å komme med alternative forklaringer?

Det er riktig at bare noen promille angrer på kjønnsskifte i dag, men det stemmer også at 80% oppdager at de er født i riktig kropp før det går så langt. Dette kan ikke sammenlignes med homofili, men sidenstilles i den nye loven. Å kalle det en lov mot "homoterapi" fungerer som en avledning. Er agendaen her å fjerne alle motforestillinger mot kjønnskorrigerende behandling?

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461802-konverteringsterapi/#findComment-4049280
Del på andre sider

Madelenemie
Grendel skrev (10 timer siden):

Jeg er spent på hvordan loven vil skal praktiseres når det gjelder kjønnsidentitet. 

Blir det forbudt å har en annen tilnærming enn å bekrefte at noen er født i feil kropp? Blir det straffbart å komme med alternative forklaringer?

Det er riktig at bare noen promille angrer på kjønnsskifte i dag, men det stemmer også at 80% oppdager at de er født i riktig kropp før det går så langt. Dette kan ikke sammenlignes med homofili, men sidenstilles i den nye loven. Å kalle det en lov mot "homoterapi" fungerer som en avledning. Er agendaen her å fjerne alle motforestillinger mot kjønnskorrigerende behandling?

Hei!

jeg trodde det dreide seg om å forhindre ekstreme bokstavtro religiøse å drive «terapi « , eller hva de kaller det, med sikte på å endre homofile til å bli hetro.

Det syns jeg bør bli forbudt.

evangeliske/ frikirkelige kristne har høy prevalens for psykiatriske lidelser og innleggelser i psykiatrien generelt, så den skaden slike kirkesamfunn gjør ved sin «konverteringsterapi» bør det settes en stopper for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461802-konverteringsterapi/#findComment-4049351
Del på andre sider

Madelenemie skrev (2 timer siden):

Hei!

jeg trodde det dreide seg om å forhindre ekstreme bokstavtro religiøse å drive «terapi « , eller hva de kaller det, med sikte på å endre homofile til å bli hetro.

Det syns jeg bør bli forbudt.

evangeliske/ frikirkelige kristne har høy prevalens for psykiatriske lidelser og innleggelser i psykiatrien generelt, så den skaden slike kirkesamfunn gjør ved sin «konverteringsterapi» bør det settes en stopper for.

Det er nok det de fleste tror siden det er dette som trekkes frem når loven skal begrunnes.

Jeg bare lurer på hva det betyr i praksis å forby behandling som tar sikte på å endre kjønnsidentitet. Vil helsepersonell bli forsiktige med å foreslå andre forklaringer enn at vedkommende faktisk er født i feil kropp?

(Rettelse: Egentlig bør jeg vel overlate denne bekymringen til helsepersonell. Hvis jeg har et poeng så er det deres jobb å stå opp protestere.)

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461802-konverteringsterapi/#findComment-4049377
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (25 minutter siden):

Det er nok det de fleste tror siden det er dette som trekkes frem når loven skal begrunnes.

Jeg bare lurer på hva det betyr i praksis å forby behandling som tar sikte på å endre kjønnsidentitet. Vil helsepersonell bli forsiktige med å foreslå andre forklaringer enn at vedkommende faktisk er født i feil kropp?

(Rettelse: Egentlig bør jeg vel overlate denne bekymringen til helsepersonell. Hvis jeg har et poeng så er det deres jobb å stå opp protestere.)

Nei, jeg tror ikke du bør overlate bekymringen til helsepersonell. Jeg har ikke satt meg inn i denne konkrete problemstillingen, men vet fra andre situasjoner at også helsepersonell synes det er vanskelig å stå i mot ideologiske trender, så som "født-i-feil-kropp-tenkningen" kan sies å være. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461802-konverteringsterapi/#findComment-4049382
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...