Gå til innhold

Når man tar et stort skritt i terapien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og så ser ikke behandler det.. eller bryr seg ikke om det.. det er så sårt det.. ble så lei meg :( Er det sånn det skal være? 

Anonymkode: a8d96...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og så ser ikke behandler det.. eller bryr seg ikke om det.. det er så sårt det.. ble så lei meg :( Er det sånn det skal være? 

Skjønner at du ble skuffet. Kanskje du skulle si det til behandleren din neste gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Skjønner at du ble skuffet. Kanskje du skulle si det til behandleren din neste gang. 

Jeg gjorde det, men jeg ble avvist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det skjønner jeg måtte være vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (25 minutter siden):

Det skjønner jeg måtte være vanskelig.

Ja, det er det. Men det kan hende behandller er uenig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er det. Men det kan hende behandller er uenig. 

Du får spørre neste gang, si hva du selv opplever og spørre hva hen tenker. 

Anonymkode: be520...473

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å ha noen tanker rundt det, så lenge du ikke er mer spesifikk. 

Anonymkode: 7fea0...3e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vanskelig å ha noen tanker rundt det, så lenge du ikke er mer spesifikk. 

Anonymkode: 7fea0...3e6

Jeg var saklig og utagerte ikke. Jeg gjorde som jeg ble bedt om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kanskje behandler forsøker å motvirke at du gjør ting for at h*n skal være fornøyd og ikke for din egen del?

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

hva besto avvisningen av

Anonymkode: 25638...886

Skrevet
frosken skrev (11 timer siden):

Kanskje behandler forsøker å motvirke at du gjør ting for at h*n skal være fornøyd og ikke for din egen del?

Jo, der formulerte du det riktige spørsmålet. Jeg satt igjen med en tanke om hvorfor det var viktig å uttrykke at  TS hadde gjort fremskritt i egen terapi, men klarte ikke å formulere noe konkret spørsmål ut av det som det du gjorde. Det hender i blant jeg kan si til terapeuten min at jeg opplevde dette som en meningsfull time og at jeg nå følte jeg forsto en hel del mer av meg selv, men da mer for å gi tilbakemelding til ham slik at han skal vite hvilken terapi som faktisk hjelper og ikke. Like ofte skjer det at jeg ikke gir tilbakemelding. Og det har hendt en og annen gang at jeg har sagt at jeg er usikker om jeg følte noen fremgang i denne timen, men da påpeker gjerne terapeuten på noe jeg har oversett. Det er da nyttig for meg fordi jeg gjerne er fokusert på det som ikke gikk eller det jeg ikke fikk til.

Finn Skårderud skriver i boken "Sterk/svak" utg. i 2018 på s. 210 noen spørsmål som kan stilles den såkalte "flinke pasienten":

• "Føler du at du må tilfredsstille meg?"
  • "Er du redd for at jeg gir deg opp om du ikke blir bedre?"
  • "Frykter du at jeg blir lei meg?"
  • "Hvordan kan vi snakke sammen for å unngå det?"
  • "Våger du å si ifra til meg om jeg foreslår noe som ikke passer deg."

Han skriver også: "Møter vi såkalt "flinke barn", må vi regne med også å møte den flinke pasienten. Det er hun eller han som ønsker å gjøre et godt inntrykk og bli likt av behandleren, som dekker over konflikter og tar ansvar. Anerkjennelse søkes gjennom å tilpasse seg andre. Dette er pasienten som rapporterer om bedring selv om det ikke er sant." TS har aldri sagt at h*n har løyet om bedring, men Frosken stiller spørsmålstegn ved det jeg har uthevet. Det er jo noen diagnoser og noen med noen opplevelser bak seg som kan være mer representert i denne statistikken enn andre :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør meg trist å se noen av svarene jeg har fått. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

??? Du har ikke fått noen ufine svar her så langt jeg kan se. 

Du får da vel bare være glad for at du i det hele tatt fikk svar! 

Anonymkode: a22b8...fd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men jeg personlig har ikke mulighet til å gi noe særlig svar da du sier lite om hva det dreier seg om. Det blir jo mest gjetning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva/hvordan ville du ha svart deg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk litt andre tanker da jeg leste trådstarten, jeg tolket det som TS kanskje våget å snakke om et emne eller en tanke h*n ikke har våget å ta opp med noen? Og da handler det kanskje ikke så mye om å tilfredsstille behandleren, men om at det krevde et nytt nivå av mot eller forståelse å komme dit? 

Anonymkode: 25400...607

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fikk litt andre tanker da jeg leste trådstarten, jeg tolket det som TS kanskje våget å snakke om et emne eller en tanke h*n ikke har våget å ta opp med noen? Og da handler det kanskje ikke så mye om å tilfredsstille behandleren, men om at det krevde et nytt nivå av mot eller forståelse å komme dit? 

Anonymkode: 25400...607

Jo, i det lyset er det et helt annet. Der ser en hvor viktig det er å gi tilstrekkelig med informasjon og også korreksjon når vi, som forsøker å bistå og tolker, faktisk kanskje kommer til å gjøre feil. Selv tåler jeg å høre at jeg er på ville antakelser. Jeg har aldri hatt et ønske om å såre TS - helt oppriktig - og det tror jeg ikke andre i tråden her har hatt noe ønske om. Jeg står fortsatt med det jeg mener i innlegget over om "flinke pasienter", men jeg kan ikke si om det gjelder TS eller ikke, men beklager på generelt grunnlag om jeg såret TS. Jeg skulle imidlertid gjerne ha sett at TS kunne ha forklart litt mer istedenfor å bare anklage meg eller en del andre i tråden for å såre seg.

Men sett fra den synsvinkelen du skisserer, er jeg enig med deg at det kan være vondt å ikke bli sett og anerkjent for de anstrengelsene man faktisk utøver. Ingen ønsker å bli ignorert og en del som er i det psykiatriske helsevesenet i dag er der nettopp pga. slike erfaringer som å bli ignorert, dårlig behandlet o.l. Det å i blant sitte hos terapeuten og skulle forsøke å dele noe man aldri har delt med noen er utrolig vanskelig. Selv kan jeg sitte i flere minutter uten å få frem ett ord. I blant må jeg skrive det ned istedenfor å si det høyt. Andre ganger må vi gå rundt det å snakke om emnet/ordet fra andre vinkler. Jeg har hatt en psykolog som har på ulike måter uttrykt at han ser jeg strever - både direkte verbalt, men også indirekte i væremåte. Det kan jo bare være respekt i at man får tid nok til å forsøke eller at terapeuten forsøker å hjelpe deg. Om det er noe man strever veldig med, kan det være godt å få anerkjennelse for at man har tatt et steg fremover. På den andre siden er det også frigjørende å kunne gjøre fremgang uten å være avhengig av anerkjennelse fra omgivelsene (nå forutsetter jeg at det ikke er første gang, men at en har erfaring med dryppvis fremgang - ett steg frem og to tilbake...).

Skrevet

Det er et punkt her som ikke er nevnt i særlig grad. Det kan være som noen har nevnt at pasienten ønsker terapeutens anerkjennelse. Men det kan også være av typen "forsikring". Pasienten er så usikker på sine egne vurderinger at en etterspør terapeutens forsikring om at det virkelig er slik. I en terapiprosess vil terapeuten etter hvert unndra seg å gi forsikringer fordi h'n vil "tvinge" pasienten til å gjøre egne vurderinger og stole på dem.

AnonymBruker
Skrevet

Et annet alternativ kan være at det betyr mye for ts at behandleren ser at hn ikke kaster bort tiden på henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et annet alternativ kan være at det betyr mye for ts at behandleren ser at hn ikke kaster bort tiden på henne. 

Det klarer behandler å vurdere selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...