Gå til innhold

Om ECT. En mulig ny forklaringsmodell.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lobotomi uten stikkredskaper der altså. 

Anonymkode: 3adb9...288

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lobotomi uten stikkredskaper der altså. 

Anonymkode: 3adb9...288

Hvorfor sier du det? Bortsett fra at jeg hadde en fraværende korttidshukommelse den første tiden, så har ikke jeg hatt kjente bivirkninger. For øvrig ikke særlig virkning heller da, men. Det var nå verdt et forsøk. 

Kupton, vet du noe om hvorfor noen har god effekt av ECT, mens andre ikke? Sier det noe om hvilken diagnose en har eller ikke(har jo hatt gradvis endringer i diagnoser siden den gang), eller handler det bare om å være heldig/ikke heldig?

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg ville nok ikke sammenlignet det med lobotomi, der man aktivt går inn og ødelegger vev med lite presisjon. Jeg synes det er positivt at denne forskningen kan bidra til å gjøre behandlingen enda tryggere for de som trenger den. 

I 2019 var jeg igjennom 11 ECT-behandlinger etter å ha strevd i over 20 år med  depresjon i forbindelse med min bipolare lidelse. De ble bare verre, og medisiner hadde liten effekt. Så til slutt spurte jeg selv om ECT fordi den eneste andre utveien jeg så var døden. Så takk til den psykiateren som mente det var en god ide! Jeg har ikke hatt en eneste innleggelse på over to år nå, og det var en UTOPI før behandlingen. Symptomene mine kunne være litt atypiske i form av at jeg ble ganske agitert, ufin og ekkel. Noen mente det var eupf, men det har jeg nå fått motbevist (og avkreftet av behandler) en gang for alle. Også de symptomene forsvant som dugg for sola etter ECT. Jeg er blitt direkte glad i livet, tør mer, føler meg både roligere og mer harmonisk. Hadde vi ikke hatt god forskning rundt ECT, ville det fortsatt vært en brutal og uetisk behandling. 

Hva framtida bringer vet jeg jo selvsagt ikke, men jeg ser ingen grunn til å la tanken på at tilbakefall kan skje ødelegge for meg. Hvis det skulle komme, vet jeg jo hva som hjelper om det skulle bli alvorlig. Hadde jeg fått ECT-behandling før, ville det nok spart både meg og mine nære for en del livserfaring av den typen man ikke ønsker for mye av. Får de til å gjøre det mindre inngripende og med mindre bivirkninger, tror jeg det kan hjelpe mange som nå sliter unødvendig lenge. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...