Gå til innhold

Engstelig og unnvikende Pf - ekstrem konfliktsky

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har diagnosen engstelig og unnvikende Pf, og ser etter mange år at mange kriteriene stemmer med hvordan jeg opplever mine følelser. 

En side som har blitt mye verre med årene er redsel for å bli kritisert eller mislikt. Særlig overreagerer jeg på alt som kan minde om kritikk eller konflikt/uenighet. Det har blitt helt ekstremt nå. Orker ikke å ta opp tema med mine nærmeste hvis det er den minste mulighet for konflikt/uenighet, da dekker jeg over, lyver eller unngår situasjonen for enhver pris. Likeledes unngår jeg alt sosialt hvis jeg tror noe kan bli vanskelig. 

Dette gjør at jeg mister kontakten med mange mennesker som før var viktige i livet mit. Dette har gjort meg veldig deprimert og ensom. Tror også at min atferd skremmer mine nærmeste og gjør dem utrygge. Likevel blir dette bare værre og værre. Tilbudene jeg har fått via fastlegen går mest på symtombehandling, gruppeterapi for sosisialangst/depresjon o. l, men dette har ikke hjulpet meg noe med å endre mitt destruktive tankemønster.

Noen ganger tenker jeg at det hadde vært enklere for meg, og sikkert for mine nærmeste, hvis jeg tar ut skilsmisse og bryter kontakten med mine nærmeste. 

Hvordan klarer dere med samme diagnose å håndtere nære relasjoner? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått behandling hos en spesialist?

Anonymkode: 61b66...def

AnonymBruker
Skrevet

Samtale med behandler og trening ute i det virkelige liv er det som har hjulpet meg. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg er også konfliktsky selv om jeg ikke har den diagnosen, ble gjennomskuet av ei som hjalp meg en gang for hun sa "Du unngår alle konflikter, men livet består av det og". Så innimellom glimter jeg til men får så dårlig samvittighet, men det er en rett å ha sine egne meninger om ting og å være uenige uten å hate hverandre. Men ikke ser det på samme måte, noen er mest opptatt av å ha rett og da lar jeg dem bare tro de har rett. Det er jo deres rett å tro det og, jeg har ikke behov for å ytre mine meninger hele tiden. Da holder jeg heller kjeft for å få ro og fred, syns ikke det er noe galt i det. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (28 minutter siden):

Jeg er også konfliktsky selv om jeg ikke har den diagnosen, ble gjennomskuet av ei som hjalp meg en gang for hun sa "Du unngår alle konflikter, men livet består av det og". Så innimellom glimter jeg til men får så dårlig samvittighet, men det er en rett å ha sine egne meninger om ting og å være uenige uten å hate hverandre. Men ikke ser det på samme måte, noen er mest opptatt av å ha rett og da lar jeg dem bare tro de har rett. Det er jo deres rett å tro det og, jeg har ikke behov for å ytre mine meninger hele tiden. Da holder jeg heller kjeft for å få ro og fred, syns ikke det er noe galt i det. 

Når jeg leser det du skriver får jeg assosiasjoner til hva min yndlingsonkel ofte sa: «Du får rett, og jeg får fred.» 😆

Anonymkode: c753b...bc8

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg leser det du skriver får jeg assosiasjoner til hva min yndlingsonkel ofte sa: «Du får rett, og jeg får fred.» 😆

Anonymkode: c753b...bc8

Ja det er noe i det, bedre med fred enn rett :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du fått behandling hos en spesialist?

Nei, ikke hos en behandler som har spesialkompetanse på unnvikende pf. Det har mest vært A4 behandling for symptomene. Ser at ullevål har ett eget opplegg for unnvikende pf, men de tar bare yngre klienter, jeg er 54 år og er ikke prioritert. 

AnonymBruker
Skrevet
Janvl skrev (6 minutter siden):

Nei, ikke hos en behandler som har spesialkompetanse på unnvikende pf. Det har mest vært A4 behandling for symptomene. Ser at ullevål har ett eget opplegg for unnvikende pf, men de tar bare yngre klienter, jeg er 54 år og er ikke prioritert. 

Det trenger ikke være hos en med spesialkompetanse på pf. En psykolog er speisialist på psykiske lidelser. Og hvis du virkelig ønsker å endre deg så kan du klare det hvis du samarbeider med spesialisten og gjør de oppgavene dere blir enige om at du skal gjøre i det virkelige liv og følger de råd du får. Terapeuten blir treneren din, og du blir utøveren. Er du klar for å stå i ubehagelige ting for å nå målene dine? Er du motivert til å ta den kampen? Det er fullstendig mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det trenger ikke være hos en med spesialkompetanse på pf. En psykolog er speisialist på psykiske lidelser. Og hvis du virkelig ønsker å endre deg så kan du klare det hvis du samarbeider med spesialisten og gjør de oppgavene dere blir enige om at du skal gjøre i det virkelige liv og følger de råd du får. Terapeuten blir treneren din, og du blir utøveren. Er du klar for å stå i ubehagelige ting for å nå målene dine? Er du motivert til å ta den kampen? Det er fullstendig mulig. 

Jeg har de siste 25 årene hatt ett utall av behandlinger via fastlegen, både gruppeterapi og individuellterapi, også hvor jeg har fått forskjellige oppgaver som skal praktiseres i det virkelige liv. Desverre har dette ikke fungert mot de "tvangstanker" man har og som fester seg hardere for hvert år som går. Etter det jeg kan lese på nettet er prognosen for bedring av unnvikende pf veldig dårlig, delvis fordi det er forsket for lite på dette område her på berget. Så det er desverre ikke så enkelt som du beskriver det.  Vilje og motivasjon er ikke nok til å fixe alle problemer, det er mer komplekst enn som så. 

AnonymBruker
Skrevet
Janvl skrev (6 minutter siden):

Jeg har de siste 25 årene hatt ett utall av behandlinger via fastlegen, både gruppeterapi og individuellterapi, også hvor jeg har fått forskjellige oppgaver som skal praktiseres i det virkelige liv. Desverre har dette ikke fungert mot de "tvangstanker" man har og som fester seg hardere for hvert år som går. Etter det jeg kan lese på nettet er prognosen for bedring av unnvikende pf veldig dårlig, delvis fordi det er forsket for lite på dette område her på berget. Så det er desverre ikke så enkelt som du beskriver det.  Vilje og motivasjon er ikke nok til å fixe alle problemer, det er mer komplekst enn som så. 

Ok. Jeg beskrev bare min erfaring, og jeg har den diagnosen (og sosial fobi). Det hae vært en tøff kamp. Bla gikk jeg fra å se ned i bakken og gjemme meg bak butikkhyllene til å til slutt nætmest drive en butikk alene. Selvtilliten var lik 0. Jeg har trent masse og stått i masse ubehag. Men jeg er kanskke ikke like hardt rammet som deg. Jeg er nærmere 50 selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg beskrev bare min erfaring, og jeg har den diagnosen (og sosial fobi). Det hae vært en tøff kamp. Bla gikk jeg fra å se ned i bakken og gjemme meg bak butikkhyllene til å til slutt nætmest drive en butikk alene. Selvtilliten var lik 0. Jeg har trent masse og stått i masse ubehag. Men jeg er kanskke ikke like hardt rammet som deg. Jeg er nærmere 50 selv. 

Tillegg. Jeg har også en kompleks historie og komplekse problemer, ting har vært temmelig spikret i også min personlighet. Men som sagt kan det være jeg er mildt rammet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tillegg. Jeg har også en kompleks historie og komplekse problemer, ting har vært temmelig spikret i også min personlighet. Men som sagt kan det være jeg er mildt rammet. 

Jeg tror noe av forskjellen mellom sosial fobi og unnvikende pf er frykten for nære relasjoner, og samtidig lengsel etter tilhørighet. Feks vil jeg ikke være redd for å gå på ett kjøpesenter med mye mennesker, men jeg vil være livredd for å havne på tomannshånd i en bil med kollega. 

Takk for kommentarer og deling, god sommer😊😊

AnonymBruker
Skrevet
Janvl skrev (4 minutter siden):

Jeg tror noe av forskjellen mellom sosial fobi og unnvikende pf er frykten for nære relasjoner, og samtidig lengsel etter tilhørighet. Feks vil jeg ikke være redd for å gå på ett kjøpesenter med mye mennesker, men jeg vil være livredd for å havne på tomannshånd i en bil med kollega. 

Takk for kommentarer og deling, god sommer😊😊

Jeg har også unnvikende pf (OG sosial fobi). God sommer og lykke til videre!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har også unnvikende pf (OG sosial fobi). God sommer og lykke til videre!

Og jeg har det som deg, så jeg vet hva jeg snakker om ;) 

Skrevet

Jeg jobbet i mange år sammen med en psykologiprofessor som er en av landets fremste på behandling av pf.

Han sa at sosial fobi kan man behandle med samtaler på kontoret. Ved engstelig/innvikende pf må pasienten i langt større grad trene i RL utenfor kontoret. Hjemmeleksene om ny/endret adferd er langt viktigere.

Skrevet

Takk for innspill! Endret atferd og trening i det virkelige liv er nok det som hjelper. Hos meg har destruktiv unnvikende atferd tatt helt overhånd, samtidig med at tapt tilhørighet og sosial kontakt har gjort meg dypt deprimert og sliten.. En slags ond sirkel..... Håper å komme igang med en behandling til høsten😊👌

AnonymBruker
Skrevet
kupton skrev (27 minutter siden):

Jeg jobbet i mange år sammen med en psykologiprofessor som er en av landets fremste på behandling av pf.

Han sa at sosial fobi kan man behandle med samtaler på kontoret. Ved engstelig/innvikende pf må pasienten i langt større grad trene i RL utenfor kontoret. Hjemmeleksene om ny/endret adferd er langt viktigere.

For meg var det begge deler. Både sosial fobi og unnvikende pf. Som ts nevnte så var det forskjell på å gå på kjøpesenter og være alene i bilen med en kollega. For meg var begge deler like ille. Jeg fikk helt angst av begge deler, det knøt seg skikkellg og jeg ville bare flykte/unngå slike situasjoner. men jeg sto i det, mest fordi jeg trodde det var normalt å ha det sånn men pgså fordi jeg ikke ville ha det sånn sånn at jeg jobbet meg utav både sosial fobi og  PF. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg var det begge deler. Både sosial fobi og unnvikende pf. Som ts nevnte så var det forskjell på å gå på kjøpesenter og være alene i bilen med en kollega. For meg var begge deler like ille. Jeg fikk helt angst av begge deler, det knøt seg skikkellg og jeg ville bare flykte/unngå slike situasjoner. men jeg sto i det, mest fordi jeg trodde det var normalt å ha det sånn men pgså fordi jeg ikke ville ha det sånn sånn at jeg jobbet meg utav både sosial fobi og  PF. 

Du har jobbet deg ut av både sosial fobi og pf? Så bra! Håper jeg også klarer det etter hvert. Skal begynne i terapi for første gang i mitt liv nå i august. Grugleder meg. 

Anonymkode: 464b8...916

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...