Gå til innhold

Blir litt oppgitt av forståsegpåere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

på DOL som tror de vet hvordan det er å ha barn og hvordan barn tenker og føler. Og så har de ikke egne barn en gang! 

Barn av psykisk syke er det synd på kun hvis barna lider under det. Barn kan ta like stor skade eller mer skade av en ugrei skilsmisse eller samlivsbrudd! Men det er det ingen som tenker på fordi det er så normalt og vanlig at foreldre skiller lag! Jeg vokste opp med foreldre som bare kranglet og kjeftet. Og da de skilte lag ble det enda verre siden de brukte meg og søsteren min mot hverandre. Begge klaget til oss over hverandre og vi fikk høre mye dritt om dem begge fra dem selv. Ikke noe ok, og jeg fikk psykiske problemer av det i etterkant. Men selv om jeg har psykiske problemer og går til psykolog så koster jeg å ta vare på sønnen min. Han vet ikke om at det er noe spesielt, han er lykkelig uvitende og er en trygg og god unge!

Anonymkode: 5a4f7...f38

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

Ikke bare når det kommer til barn. Jeg er oppgitt over folk som tror de vet hva andre bør gjøre, hva som er best og tror de kan se på et menneske de ikke kjenner hvordan det er. Fordi de selv har så mye erfaring.. 

Synes egentlig disse kan slutte å gjøre livserfaringer slik at jeg heller kan 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

på DOL som tror de vet hvordan det er å ha barn og hvordan barn tenker og føler. Og så har de ikke egne barn en gang! 

Barn av psykisk syke er det synd på kun hvis barna lider under det. Barn kan ta like stor skade eller mer skade av en ugrei skilsmisse eller samlivsbrudd! Men det er det ingen som tenker på fordi det er så normalt og vanlig at foreldre skiller lag! Jeg vokste opp med foreldre som bare kranglet og kjeftet. Og da de skilte lag ble det enda verre siden de brukte meg og søsteren min mot hverandre. Begge klaget til oss over hverandre og vi fikk høre mye dritt om dem begge fra dem selv. Ikke noe ok, og jeg fikk psykiske problemer av det i etterkant. Men selv om jeg har psykiske problemer og går til psykolog så koster jeg å ta vare på sønnen min. Han vet ikke om at det er noe spesielt, han er lykkelig uvitende og er en trygg og god unge!

Det er mye man kan bli oppgitt over. Jeg kan bli oppgitt dersom man ikke skiller mellom det å ha en hverdag mer eller mindre fullstendig preget av psykisk ustabilitet og det evt. ha små eller moderate psykiske vansker som i liten grad påvirker hverdagslivet og evnen til å være tilstede for barn. Jeg kan også bli oppgitt over de som nekter å innse hvor stor innvirkning på barns utvikling det kan ha at foreldre har store psykiske vansker. Dette er godt dokumentert gjennom forskning. At det finnes mange andre ting som kan påvirke barns liv negativt, bør ikke være et argument for å benekte at psykiske vansker hos foreldre kan få stor betydning. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er så syk at man ikke klarer å ta vare på seg selv og dermed må gå til psykologer så burde man ikke ha unger nei. 

Anonymkode: a1dfe...55a

Worrisome Plenty
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man er så syk at man ikke klarer å ta vare på seg selv og dermed må gå til psykologer så burde man ikke ha unger nei. 

Bør man ikke få barn hvis man går til psykolog? Det var da voldsomt.

Man bør ikke få barn om man ikke kan gi det omsorg. Om man går til psykolog så kan man da det. Å gå til psykolog er vel ikke noe som diskvalifiserer. 

AnonymBruker
Skrevet
Worrisome Plenty skrev (5 minutter siden):

Bør man ikke få barn hvis man går til psykolog? Det var da voldsomt.

Man bør ikke få barn om man ikke kan gi det omsorg. Om man går til psykolog så kan man da det. Å gå til psykolog er vel ikke noe som diskvalifiserer. 

De fleste som går til psykolog går jo dit fordi de er SYKE. 

Syns du barn skal vokse opp med syke foreldre? 

Drømmeautomat
Skrevet

^ Du bør være litt mer subtil hvis du skal få til å  trolle ordentlig.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ingen som synes det. Men noen ganger går man fra å ha fungert som forelder, til å knekke sammen og bli veldig syk. Jeg visste jo ikke at jeg skulle bli så dårlig som jeg ble. Da hadde jeg nok ikke valgt å få barn. Men jeg har barn, og gjør mitt beste for å skjerme de så godt som mulig. Har heldigvis fått støtte på at det mestrer jeg. Men de kan ikke bo hos meg slik livet er nå. For jeg hadde ikke klart å skjerme de godt nok da.

Endret av Glitter
Worrisome Plenty
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tar deg nok ikke alvorlig. Enten troller du eller så er du veldig spess.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (21 minutter siden):

Det er vel ingen som synes det. Men noen ganger går man fra å ha fungert som forelder, til å knekke sammen og bli veldig syk. Jeg visste jo ikke at jeg skulle bli så dårlig som jeg ble. Da hadde jeg nok ikke valgt å få barn. Men jeg har barn, og gjør mitt beste for å skjerme de så godt som mulig. Har heldigvis fått støtte på at det mestrer jeg. Men de kan ikke bo hos meg slik livet er nå. For jeg hadde ikke klart å skjerme de godt nok da.

Du har jo asperger så du hadde vel problemer før du fikk barna dine også om den diagnosen er rett da. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du har jo asperger så du hadde vel problemer før du fikk barna dine også om den diagnosen er rett da. 

Ja, men det er forskjell på graden av problemet. Jeg har vært sterk store deler av livet og klart å ta utdanning blant annet, ved siden av å slite med mitt. At jeg skulle knekke fullstendig sammen slik jeg gjorde visste jeg derimot ikke. Er ikke slik at alle med Asperger knekker helt i hop til slutt. Dessuten visste jeg ikke at jeg hadde Asperger før etter jeg knakk sammen. For det var da jeg havnet i psykiatrien og da jeg ble fanget opp. Gjennom oppveksten så var det lite hjelp å få, selv om min mor prøvde.

Endret av Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tenker at det kan trekkes en klar grense mellom det å planlegge barn når man har store utfordringer og det å bli utsatt for noe helt uforutsigbart som et sammenbrudd eller samlivsbrudd. Uansett forutsetninger har man aldri noen garantier. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også Asperger og hadde egentlig ikke så mange problemer , har også sluppet de fleste problemer mange «vanlige» har. Jeg slipper vondter i kroppen, jeg kan spise ubegrenset uten å legge på meg og jeg har masse energi. 
Problemet er at det var de «vanlige» som MÅTTE lage et problem ut av at jeg ikke alltid svarte det folk ville høre, ikke viste interesse hele tiden eller være med på alle teite lekene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...