Gå til innhold

Har dette med schizofreni å gjøre? Kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis en lurer på om et symptom er knyttet til en diagnose, bør en se på kriteriene for denne sykdommen/diagnosen. Hvis det aktuelle symptomet er det eneste som knytter en til diagnosen, er det høyst sannsynlig at vedkommende ikke har den diagnosen.

AnonymBruker
kupton skrev (50 minutter siden):

Hvis en lurer på om et symptom er knyttet til en diagnose, bør en se på kriteriene for denne sykdommen/diagnosen. Hvis det aktuelle symptomet er det eneste som knytter en til diagnosen, er det høyst sannsynlig at vedkommende ikke har den diagnosen.

Ja, hvorfor spør vi når vi bare kan Google? Google har jo svar på alt bare vi tar oss bryet og søker. Så.. trenger vi egentlig å spørre på dol?

Anonymkode: 08b47...bd7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, hvorfor spør vi når vi bare kan Google? Google har jo svar på alt bare vi tar oss bryet og søker. Så.. trenger vi egentlig å spørre på dol?

Anonymkode: 08b47...bd7

Nei, egentlig ikke! :)

Anonymkode: 1efe7...6ed

Annonse

Dette er relevant i psykiatrisk vurdering:

Tale og tankeprosesser

Tempo: Normalt, latens for svar, blokkeringer, går i stå, innhold, tankeforstyrrelser?

Taleflom: Tanker, idéer og assosiasjoner oppstår i raskt tempo. Rask, rikelig, eventuelt også usammenhengende, tale. Typisk ved mani.

Redusert tankehastighet og tale: Subjektiv opplevelse av langsom eller ukonsentrert tankeproduksjon. Langsom tale med hyppige og lange pauser. Forekommer ved depresjoner.

Latenstid: Lang tid fra et spørsmål er stilt, til pasienten svarer. Forekommer blant annet ved psykoser.

Løse assosiasjoner: Raske temaskifter uten logiske sammenhenger. Typisk ved psykose, noen ganger ved mani.

Ufullstendige setninger kan godt være en uvane, eller kun skyldes dårlige verbale ferdigheter.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg undrer meg litt over postere som legger ut så lite av problemstillingen og så forventer ett utdypende svar.. Dette er det mye av på dol.

Anonymkode: 5ab87...861

Dette var et enkelt spørsmål, så krever et enkelt svar. 

Anonymkode: 3e3ec...5b7

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette var et enkelt spørsmål, så krever et enkelt svar. 

Anonymkode: 3e3ec...5b7

Logisk brist, les tråden en gang til...  Svaret er at det kan ha. Om du for eksempel hadde utbrodert og sagt enten

Jeg har schizofreni

Eller jeg lurer på om jeg har schizofreni

eller jeg har depresjon

eller jeg har angstlidelse

eller jeg har OCD som handler om frykt for schizofrenni

eller jeg er hypokonder som er redd for å utvikle schizofreni

eller jeg har ingen andre symptomer, men jeg har dette

Eller jeg vet ikke om det feiler meg noe, men jeg sliter med bare dette

osv osv osv.

Anonymkode: 5ab87...861

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...